4.4/5 - (8 امتیاز)
ترکیب تابع index و match در اکسل در کنار هم قدرت فوق العاده ای پیدا می کند. با استفاده از تابع index می توانید مقداری که در داخل یک بازه هست را با توجه به شماره سطر و ستون بدست آورید. با استفاده از تابع match می توانید مکان یک مقدار در یک ردیف یا ستون بدست آورد.

برای آشنایی با تابع index و تابع match در اکسل به صورت جامع می توانید این مطلب را مطالعه کنید:

تابع index در اکسل | مثال ها و کاربردها

تابع match در اکسل | مثال ها و کاربردها

همین طور که حتما میدانید از تابع index برای فراخوانی یک مقدار از یک بازه میتوان استفاده کرد. مثلا یک جدول در نظر بگیرید که دارای 5 سطر و 3 ستون هست. اگر بخوایم مقدار سلول در سطر 3 و ستون 2 پیدا کنیم، راه حل استفاده از تابع index هست. حالا اگر بخوایم یک مقدار در یک بازه پیدا کنیم این بار راه حل استفاده از تابع  match هست. مثلا لیستی از اسامی داریم که در سطر های 1 تا 5 ما نوشته شدن و میخوایم مکان اسم خاصی رو پیدا کنیم. حالا اگر بخوایم این دو کار را هم زمان انجام دهیم، باید از index و match به صورت ترکیبی استفاده کنیم.

توی این قسمت رفتیم سراغ ترکیب دو فرمول index و match و یک مثال کاربردی. اول کاربرد ترکیب تابع index و match به تنهایی توضیح داده شده است و بعد از آن به سراغ ترکیب index  و match رفته ایم.

کار با اکسل، توابع اکسل و ابزار اکسل از زمانی شیرین و لذت بخش میشه که شما با این ابزار و توابع آشنا شده باشید و بتوانید به صورت ترکیبی برای حل مسائل خود از آنها استفاده کنید.

مثلا یک سیستم حقوق و دستمزد خیلی کامل بنویسید، برای فروش ها و مدیریت موجودی شرکت، سازمان و حتی مغازه خودتان بتوانید استفاده کنید. فاکتورهای حرفه ای طراحی کنید. سیستم های تصمیم گیری و هوشمند برای خرید و فروش سهام یا تنظیم موجودی انبار خودتان ایجاد کنید.

برای آشنایی با تابع index و تابع match در اکسل می توانید این مطلب را مطالعه کنید:

تابع index در اکسل | مثال ها و کاربردها

تابع match در اکسل | مثال ها و کاربردها

 

اولین قدم آشنایی با توابع و ابزار هست، ✳️قدم دوم دستیابی به توانایی حل مسئله هست. اگر شما یاد بگیرید 1) چطور مسئله های خودتون را درست تعریف کنید، 2)اون رو به اجزاء کوچکتر بشکنید و 3) از ابزارهای مختلف برای حل آنها استفاده کنید، به راحتی می توانید هر مسئله ای در هر زمینه ای حل کنید.

مثالی دیگر از ترکیب تابع index و match در اکسل

فرض کنید در جدولی که اسامی افراد در ردیف است ماه های سال در ستون ها قرار دارد. می خواهید میزان فروش یک فرد در یک ماه خاص را پیدا کنید. شما به راحتی می توانید با استفاده از تابع match مکان اسم فرد و مکان ماه مورد نظر را در جدول بدست آورید. در نهایت با استفاده از تابع index مقدار مورد نظر را بدست آورید.

ترکیب index و match

در فیلم آموزشی زیر از ترکیب فرمول index و match برای حل این مسئله استفاده می کنیم. اگر فیلم با آموزشی های تابع index و match آشنا نیستید حتما مطالبی که در بالا لینک داده ایم مطالعه کنید و همچنین فیلم بالا را ببینید.

استفاده ترکیبی از توابع index و match جهت محاسبات داینامیک و ساخت داشبورد اکسل

در این فیلم آموزشی رایگان اکسل به شما خواهیم گفت که چگونه از این ترکیب فوق العاده از توابع index و match و sum در اکسل برای محاسبات داینامیک و رسم نمودارهای داینامیک در داشبوردهای خود استفاده کنید.

توی این آموزش می خواهیم از روش تفکر معکوس برای حل مسائل خود استفاده کنید. بدین صورت که از آخر مسئله به اول مسئله برسید. روش جالبی هست حتما این آموزش رو ببیند.
در قدم اول مجموع بازه مورد نظر رو با sum محاسبه کنید.
در قدم دوم آرگومان های تابع sum را با index جایگزین کنید.
در قدم سوم آرگومان ستون index را با match جایگزین کنید.
به همین راحتی.

برای آشنایی با تابع index و تابع match در اکسل می توانید این مطلب را مطالعه کنید:

تابع index در اکسل | مثال ها و کاربردها

تابع match در اکسل | مثال ها و کاربردها

 

برای استفاده بهتر از این آموزش باید با توابع index و match در اکسل و کاربردهای ترکیبی index و match در اکسل آشنا باشید.
پیش نیازهای این آموزش:

مشترک شدن
Notify of
guest

2 نظرات
نظردهی درون متنی
مشاهده همه نظرات
poirotmohsen

سلام و خسته نباشید
با ترکیب دو تابع محتوای آخرین سلول یک ستون را به دست میارم
=INDEX(D3:D100,COUNTA(D3:D100))
آیا راهی هست وقتی یک ردیف بالا میرم محتوی سلول ماقبل آخر رو بیاره؟همینطور ردیفهای بالاتر؟!