4.8/5 - (45 امتیاز)
قبل از این که وارد مقوله معرفی داشبورد اکسل شویم و مزایای ساخت داشبورد اکسل را بیان کنیم بهتر است ابتدا با هوش تجاری (business intelligence) یا به اختصار BI  به عنوانی مفهمومی کلی‌تر از داشبورد آشنا شویم. ابزارهای BI به شما اجازه می‌دهند دادهای‌های خام را به دانشی عملی و کاربردی تبدیل کنید. از مزایای BI می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-شناسایی مواردی که با کنترل آن‌ها میتوان هزینه‌های شرکت را کاهش داد

2- شناسایی فرصت‌های جدید

3- تشخیص تغییرات در محیط کسب و کار (منطقه‌ای، استانی، ملی و بین‌المللی)

دانلود داشبورد اکسل نتایج انتخابات ریاست جمهوریدانلود داشبورد اکسل نتایج انتخابات ریاست جمهوری

داشبورد اکسل انتخابات ریاست جمهوری

4- شناسایی ناهنجاری‌های داده‌ای

5- ساخت گزارشات کاربردی و در دسترس

مخاطبان اصلی مفهموم هوش تجاری (BI) مدیران شرکت در رده‌های مختلف هستند که علاقمند به تبدیل داده‌های خام به دانش مفید و کاربردی هستند. از آن‌جایی که در دنیای دیجیتال هر روز بر حجم داده‌های تولید افزوده می‌شود و لزوم تبدیل داده‌های خام به اطلاعات کاربردی، شرکت‌های بزرگ نرم‌افزاری به سرعت بر روی این مقوله تمرکز کرده‌اند.

سایر مطالبی که خواندن آنها را به شما توصیه میکنیم:

اصول طراحی داشبورد مدیریتی اکسل

چگونه داشبورد مدیریتی در اکسل طراحی کنیم؟

اصول طراحی ظاهر داشبورد مدیریتی

هشت نمونه و الگو از داشبورد فروش در اکسل

داشبورد KPI کسب و کار و تعیین شاخص های کلیدی عملکرد

داشبورد مدیریت فروش در اکسل

داشبوردها مکانیسم ایده‌آلی برای ارائه اطلاعات هدفمند در قالب گرافیکی و کاربرپسند هستند. در کنار مدل‌های کسب و کار مبتنی بر ساخت نرم‌افزار، شرکت‌هایی در حال ظهور هستند که با دانش BI و اطلاعاتی که از شرکتهای مختلف کسب می‌کنند به شرکت‌های مختلف مشاوره می‌دهند و به آن‌ها در محیط رقابتی کسب و کار کمک می‌کنند. حتی شرکت‌های سنتی ارائه‌دهنده خدمات مانند Business object و SAP راه‌حل‌های جدید خود در زمینه BI را در فرمت داشبوردهای مختلف ارائه می‌کنند.

داشبوردهای شرکت sap آیا شما با تب داشبورد برخورد کرده‌اید؟ آیا شما هم به اهمیت داشبوردها در کمک به شرکت‌ها در رقابت‌پذیر شدن واقف هستید؟ آیا از شما خواسته شده است که راهکاری مبتنی بر BI طراحی و پیاده سازی کنید؟ آیا شما می‌خواهید از داشبورد اکسل استفاده کنید؟

بسیار از مدیران فناوری اطلاعات در فکر استفاده از اکسل به عنوان ابزار BI به عنوان بخش ذاتی از ابزار BI در سازمان‌ها هستند. اما آیا مدیران IT آن را تأیید می‌کنند و از داشبورد اکسل به عنوان یک برنامه صفحه گسترده برای تجزیه و تحلیل و ساخت گزارش‌های خود استفاده می‌کنند؟

چند دلیل مهم برای استفاده از اکسل به عنوان پلتفرم برای ساخت داشبورد و گزارش های وجود دارد:

1- آشنایی با اکسل: اکثر افرادی سازمان‌ها با اکسل کار کرده‌اند و با آن آشنا هستند. کارمندان ممکن است هر روز گزارش‌های مختلفی در قالب فایل اکسل برای مدیران خود ارسال کنند و به کار کردن با اکسل اطمینان داشته باشند. با استفاده از داشبورد اکسل کارمندان شما وقت کمتری برای یادگیری کار با داشبورد اکسل نیاز دارند، پس می‌توانند زمان بیشتری برای کار با داده‌ها داشته باشند.

2- انعطاف‌پذیری اکسل: در اکثر داشبوردهای ساخته شده ایجاد تغییر یا تحلیل برخی از داده‌ها پیش‌بینی نشده است و اگر بخواهید ویژگی جدیدی به داشبورد اضافه کنید نیازمند دریافت پشتیبانی ار شرکت سازنده هستید. اما داشبورد اکسل ویژگی‌هایی مانند پیوت تیبل، ساخت لیست‌های کشویی، ابزارهای قدرتمند پاور پیوت، پاورکوئری، پاور ویو و کنترل‌های تعاملی مانند text box و check box، فرم‌ها و … را در اختیار شما قرار می‌دهد و باعت انعطاف‌پذیری در داشبوردهای شما می‌شود. از آنجایی که اکسل شامل صفحه‌های کاری (worksheet) مختلف می‌باشد، کابر می‌تواند تحلیل‌های مورد نیاز خود را به داشبورد اکسل اضافه کند.

3- توسعه سریع: اگر شما می‌خواهید داشبورد خود را بسازید و از نظر زمانی و منابع محدودیت دارید، داشبورد اکسل یک پیشنهاد بسیار خوب است. با اکسل شما به سرعت می‌توانید داشبوردهای خود را تهیه کنید و با تغییر نیازهای خود به راحتی می‌توانید آن را تغییر دهید.

4- اتصال به پایگاه‌های داده مختلف و اتوماتیک کردن فرایندها: اکسل یک نرم‌افزار اسباب‌بازی نیست که برخی از مدیران IT می‌سازند. اکسل با استفاده از زبان برنامه‌نویسی بومی و مدل شیء‌گرا قوی خود می‌تواند بسیاری از فرایندها را به صورت خودکار انجام دهد و در ضمن به پایگاه‌های داده بسیار متنوعی متصل شود. با استفاده از برخی تکنیک‌های پیشرفته، داشبورد اکسل شما می‌تواند به صورت کاملا اتوماتیک اجرا شود.

5- کم هزینه بودن: (در ایران تقریبا رایگان) همه ما صاحبان شرکت‌های چندین میلیارد تومانی نیستیم که بتوانیم راهکارهای گزارش‌گیری سازمانی خریداری نماییم. اکثر شرکت‌ها علاوه‌بر محدودیت در خرید داشبوردهای گران، برای خرید کامیپوترها و سرورهای جدید محدودیت دارند. از این رو داشبورد اکسل بهترین و کاراترین راه حل ممکن برای شرکت‌ها برای ساخت گزارشات بدون مواجه با پیچیدگی‌های معمول پیاده‌سازی سیستم‌های اطلاعاتی است.

داشبورد KPI و تعیین شاخص های کلیدی عملکرد

یکی از انواع متداول داشبوردهای، داشبورد KPI است. در این نوع داشبوردها ما به اندازه گیری شاخص هایی می پردازیم که به صورت مستقیم بر روی اهداف سازمان تاثیر می گذارند. در مرحله اول باید متریک ها را شناسایی کنید و در قدم بعد به اندازه گیری متریک های با اهمیت (شاخص های کلیدی عملکرد) بپردازید.

شاخص های کلید عملکرد(KPI) به شما کمک میکند اساسی ترین دارایی و هزینه سازمان خود  یعنی کارکنان را بهینه سازی کنید این شاخص ها راهکار مؤثری برای رصد پیشرفت های تیم کاری خود در ارتباط با اهداف و فرایندهای کسب و کار مثل منابع انسانی، پیشرفت های فروش، بازاریابی و یا اهداف فروش را فراهم میکند. مدیریت عملکرد با استفاده از داشبوردهای KPI در اکسل یا سایر نرم افزارها و ارائه تصویری از وضعیت فعلی، روندهای تاریخی بسیار آسانتر می شود و تصمیم گیری بسیار تسهیل میگردد.

اگر می خواهید با داشبورد KPI و نحوه تعیین شاخص های کلیدی عملکرد آشنا شوید این مقاله را مطالعه کنید: داشبورد KPI کسب و کار و تعیین شاخص های کلیدی عملکرد

 

کار با توابع و ویژگی‌های اکسل در شروع ممکن است دشوار باشد، اما ما در دوره ساخت داشبورد حرفه‌ای در اکسل تمام تلاش خود را به کار بردیم تا مفاهیم دشوار و کاربردی را در قالب آموزش‌های ساده، آموزش دهیم و به شما نشان می‌‌دهیم چگونه با استفاده از اکسل و ابزارهایی که جدیدا به آن اضافه شده است، می‌توانید ابزار BI و داشبورد خود را به راحتی بسازید و اطرافیان و مدیران خود را شگفت‌زده کنید.

مشترک شدن
Notify of
guest

4 نظرات
نظردهی درون متنی
مشاهده همه نظرات
نادر

سلام آقای دایی عزیز درخصوص داشبورد منابع انسانی مقاله ایی یا پایان نامه ایی دارید در اختار بگذارید؟
ممنون

علیرضا

با سلام. دوست عزیز من با دو برنامه ساده قفل داشبورد اکسل نتایج انتخابات ریاست جمهوری شما رو شکستم. برای امنیت بیشتر برنامه های اکسل بهتره آنها را با برنامه های دیگری قفل گذاری کنید. به نظر من بهترین برنامه برای این کار که فایل شما را کدینگ کرده و به یک برنامه اجرای اما نه مستقل تبدیل میکنه، برنامه LockXLS باشه.
برایتان آرزوی موفقیت میکنم.