در این مقاله ایجاد سرصفحه و پاصفحه در اکسل را توضیح داده ایم. فرض کنید میخواهید لیست کتابهای موجود در شرکت خود را در یک فایل اکسل تایپ کنید و برای هر کتاب کاری یک سرصفحه و پاصفحه داشته باشید. یا بخواهیم کلمه یا عبارتی مثل نام شرکت را در تمام صفحات اکسل تکرار کنیم.
اطلاعات درج شده در بالای صفحه را اصطلاحا سرصفحه یا Header و اطلاعات درج شده در پایین صفحه را اصطلاحا پا صفحه یا Footer گویند. در واقع سرصفحه و پاصفحه فیلدهایی هستند که به صورت دلخواه میتوانید آنها را تنظیم کنید. مثلا فرض کنید میخواهید تاریخ و ساعت آماده سازی این فایل Excel را در سرصفحه، سمت چپ و لوگوی شرکت را در سرصفحه سمت راست قرار دهید و در پاصفحه هم شماره صفحه را درج کنید.
برای ایجاد Header یا Footer مراحل زیر را انجام دهید:
- ابتدا محدوده مورد نظر را انتخاب کنید. به سربرگ View بروید.
- در گروه Workbook views، Page layout را انتخاب کنید تا در نمای Page layout قرار بگیرید.
- در قسمت بالا نوشته شده Add header روی آن کلیک کنید.
- 4. یک سربرگ وابسته به نام Header & Footer tools ظاهر میشود که از 4 گروه تشکیل شده است.
- گروه اول Header & Footer که شامل الگوهای آماده برای Header و Footer است.
- گروه دوم Header & Footer Elements که شامل المانهای مختلفی است.
- گروه سوم Navigationبرای هدایت به سوی سرصفحه و پاصفحه است.
- گروه چهارم Options است که دارای 4 تنظیم خاص برای Header و Footer است.
حال به بررسی این 4 قسمت به صورت مجزا میپردازیم:
در قسمت Header & Footer یکسری الگوهای آماده برای سرصفحه و پاصفحه وجود دارد.
با استفاده از قسمت Header & Footer Elements شما میتوانید المانهایی زیر را برای درج در سرصفحه یا پاصفحه استفاده کنید:
- Page number یا Number of page: درج شماره صفحه
- Current date: درج تاریخ جاری سیستم
- Current time: درج ساعت جاری سیستم
- File path: درج مسیر فایل
- File name: درج نام فایل
- Sheet name: درج نام شیت
- Picture: درج تصویر
نکته: با استفاده از قسمت Format picture میتوانید سایز تصویری را که در قسمت سرصفحه یا پاصفحه قرار دادید، تنظیم کنید، یعنی باید ابتدا تصویر موردنظر را درج کنید سپس به تنظیم سایز و… آن بپردازید.
با استفاده از قسمت Navigation به سرصفحه یا پا صفحه هدایت میشوید.
در قسمت Options 4 تنظیم وجود دارد:
- با تیک دار کردن گزینه Different first page میتوانید سرصفحه یا پاصفحهی، صفحه اول را متمایز از صفحات دیگر کنید.
- با تیک دار کردن گزینه Different odd & even page میتوانید سرصفحه یا پاصفحهی صفحات زوج و فرد را متمایز کنید.
- با تیک دار کردن گزینه Scale with document میتوانید سرصفحه یا پاصفحه را با مقیاس تنظیم کنید.
- با تیک دار کردن گزینه Align with page margins میتوانید سرصفحه یا پاصفحه را متناسب با حاشیههای صفحه تنظیم کنید.
اعمال سرصفحه به تمام Sheetها
برای اینکه سربرگی را که برای یک workbook انتخاب کردید به تمام Sheetها اعمال کنید:
سربرگ موردنظر را انتخاب کنید. Sheetها را در حالی که کلید Ctrl را پایین نگه داشتید انتخاب کنید.
تبدیل شماره گذاری انگلیسی به فارسی
سادهترین کاری که میتوانید با استفاده از سرصفحه و پاصفحه انجام دهید، این است که برای Workbookها شماره صفحه بگذارید. به طور پیشفرض این شمارهگذاری به صورت اعداد انگلیسی انجام میشود. فرض کنید شما میخواهید این اعداد با فونت فارسی در پاصفحه Workbookهایتان قرار گیرد برای این کار مراحل زیر را انجام دهید:
- به سربرگ Page Layout بروید.
- روی فلش کوچک قسمت گروه Page setup کلیک کنید.
- پنجرای گشوده میشود روی دکمهی Custom footer کلیک کنید.
- روی فلش کوچک کادر کشویی قسمت Footer کلیک کنید.
- روی آیکن این قسمت که در تصویر نشان داده شده، کلیک کنید.
- روی آیکن A کلیک کنید.
- روی Ok کلیک کنید.
- پنجرهای گشوده میشود از قسمت Font فونت فارسی موردنظر را انتخاب کنید. مثلا ما در اینجا B Titr را انتخاب کردیم.
- از قسمت Font style استایل مورد نظر را انتخاب کنید.
- از قسمت Size سایز موردنظر را انتخاب کنید.
- از قسمت Color رنگ موردنظر را انتخاب کنید.
- در نهایت روی Ok کلیک کنید.
یک راه دیگر هم برای دسترسی به پنجره Page setup وجود دارد:
- به سربرگ File بروید. روی Print کلیک کنید.
- روی Page setup کلیک کنید.
سلام.در صورتی که بخوام فوتر از 3 به 4 تا اضافه بشه به چه شکله
امکانش نیست. باید در همون سه قسمت با ایجاد تب یا فاصله بخش های مورد نظر رو اضافه کنید.
سلام چگونه امکان داره که هدر یا فوتر به صورت شفاف باشه و روی متن قرار نگیره؟
سوالتون یه مقدار گنگ هست، اگر میشه توضیح بدید دقیقا دارید چی کار می کنید و هدفتون چی هست.
سلام من یک table درست کردم که چهار سطر اول آن حکم سربرگ رو داره چطور میتونم این چهار سطر اول رو برای تمام صفحات به عنوان هدر تعریف کنم . همینطور چند سطر آخر رو واسه فوتر؟ ممنون میشم راهنمایی کنید.
از تب page layout گزینه print titles رو انتخاب کنید و سطرهایی که میخواید در بالای همه داده ها پرینت بشن رو انتخاب کنید. توی اکسل این امکان وجود نداره که چند سطر رو به عنوان فوتر یا هدر قرار بدید.
سلام. من یک سری سلول دارم که با هم در ارتباط هستن. از مقدار یک شروع شدن و هر سلول رو مقدارش رو سلول قبلی به اضافه یک تعریف کردم. ولی وقتی تو جستجو عدد 256 رو وارد می کنم، چیزی پیدا نمی کنه در حالی که این مقدار رو دارم.
سلام
توی پنجره جستجو گزینه look in رو بر روی value تنظیم کنید.
سلام وقت بخیر سوال خیلی فوری هست. آیا میشه دور فرتر کادر آورد؟ ممنون میشم توضیح بدید
سلام
از دو راه می تونید استفاده کنید.
1- یک shape مستطیل از تب insert در فوتر اضافه کنید. پس زمینش رو بی رنگ کنید و رنگ خط دور رو متاسب با کار انتخاب کنید. حالت shapre رو هم به صورت بک گراند قرار بدید.
2- یک جدول با یک سطر و یک ستون ایجاد کنید و رنگ مرزهای سلول رو متناسب با کار انتخاب کنید. می تونید عرض و ارتفاع این سلول رو تغییر بدید.
سلام
هدر موجود در فایل ورد را چگونه می شود در هدر اکسل پیاده کرد؟
سلام
هدر اکسل بسیار محدود هست و بهترین راه این هست که هدر ورد تبدیل به عکس کنید و در اکسل استفاده کنید.
سلام و وقت بخیر
چطوری میشه این کار رو انجام داد؟
ممنون
سلام
می تونید با snipping tool از هدر ورد عکس بگیرید یا کلا توی یک نرم افزار مثل فتوشاپ طراحی کنید.
یه عکس دارم اما وارد Header اکسل نمیشه؟
ممنون میشم راهنمایی کنین
باید توضیح بدید نمیشه یعنی چی؟ چی کار می کنید و نتیجه چه اتفاقی میفته؟
برای وارد کردن عکس باید از تب design گزینه picture رو انتخاب کنید و …
میشه لطفاً راهنماییم کنید که چطور میتونم سربرگ شرکت و توی فایل اکسل داشته باشم و پیش فاکتور و فاکتور توی اکسل با سربرگ شرکت انجام بدم؟
سلام
سوالتون خیلی کلی هست.
باید عکس سربرگ شرکت داشته باشید و به صورت عکس توی سرصفحه و پا صفحه اکسل (روی یکی از بخش های سرصفحه کلیک کنید و از تب design گزینه picture انتخاب کنید.) اضافه کنید.
سلام. آیا امکان داره هدر صفحات با هم متفاوت باشه؟ یعنی هر صفحه هدر متفاوتی بنویسیم؟
برای اینکه هر صفحه هدر متفاوت داشته باشه باید از section break استفاده کنید. یا اینکه خارج از هدر و فوتر با شیپ ها در پایین و بالای صفحه چیزی که نیاز دارید ایجاد کنید.
استفاده از section break در ورد
سلام وقت بخیر.عذرمیخوام مجدد مزاحم میشم.دوروز پیش سوال کردم ولی متاسفانه جوابی نگرفتم. ابعاد و تعداد کادرهای فوتر و هدر کوچیک و بزرگ و یا کم و زیاد نمیشن؟ و اینکه امکانش هست فقط فوتر ایجاد کنم و هدر کلا ایجاد نشه؟ بنده راه دیگه ای برای برقراری ارتباط با شما سراغ ندارم ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایین.
می تویند با استفاده از گزینه page layout در تب view و استفاده از خط کش ها هدر و فوتر کوچک و بزرگ کنید. فوتر و هدرها نمیشه تعدادشون تغییر داد و ساده ترین راه استفاده از عکس هست.
سلام وقت بخیر.با تشکر از آموزشتون.بنده به چه طریق باید فوتر یا هدر رو به قسمت های بیشتر یا کمتر تبدیل کنم؟مثلا فوتر سه قسمتی هستش ولی من بایدبه ۴ تا ۶ قسمت مجزا تبدیلش کنم. باید یکسری اسامی وامضا رو به پایین جدول قسمت فوتر اضافه کنم با فاصله های مساوی، که ۴ تا ۶ نفر هستن. ولی اینجا فقط ۳ قسمت داره. بنده به مشکل برخوردم.لطفا راهنمایی بفرمایین.
پیشاپیش از جوابدهی و وقتتون خیلی متشکرم.
سلام
متاسفانه توی اکسل این قابلیت وجود نداره. ساده ترین راه این هست که هدر و فوتر مورد نظر توی عکس طراحی کنید و توی یکی از قسمت های هدر و فوتر قرار بدید.