4.5/5 - (22 امتیاز)
اگر به یاد داشته باشید در مطالب گذشته انواع توابع محاسبه استهلاک در اکسل و تفاوت های هرکدام از این توابع و همچنین چگونگی محاسبه اقساط یک وام با استفاده از تابع PMT را توضیح دادیم. در این مطلب و ذر ادامه مباحث مربوط به کاربرد اکسل در حسابداری و مالی چگونگی محاسبه ارزش فعلی و ارزش آتی در اکسل با استفاده از تابع PV و تابع FV در اکسل را توضیح میدهیم.

برای مطالعه مطالب قبل در زمینه کاربرد اکسل در مالی و حسابداری به صفحات زیر مراجعه کنید:

تابع PMT در اکسل

روش های محاسبه استهلاک در اکسل

 تابع PV در اکسل ؛ محاسبه ارزش فعلی

در ابتدا و قبل از اینکه به بررسی تابع PV در اکسل بپردازیم، بهتر است کمی در مورد مفهوم ارزش فعلی بدانیم. مفهوم ارزش قعلی و آتی ، به موضوع ارزش زمانی پول برمیگردد.  در علم مالی و اقتصاد پول هرچقدر زودتر به دست شما برسد ارزش بالاتری دارد، به این معنی که اگر شما امروز(ارزش فعلی) X تومان بدست آورید میتوانید آن را با یک نرخ مشخص سرمایه گذاری کنید و از محل سرمایه گذاری مقادیری به پول شما افزوده خواهد شد.  ( البته ما تورم را نیز در نظر نگرفتیم وگرنه تفاوت موضوع بسیار آشکارتر میشد). پس هرچه نرخ سرمایه گذاری بالاتر باشد ارزش فعلی پول شما نسبت به آینده نیز بیشتر خواهد بود.

با در نظر گرفتن مقدمه بالا به موضوع اصلی بحث خود یعنی تابع PV در اکسل میپردازیم. استفاده از فرمول های محاسباتی برای محاسبه ارزش فعلی نیز مرسوم است اما فلسفه وجودی اکسل این است که شما به زحمت نیافتید . ترکیب تابع PV در اکسل به شکل زیر است:

PV(rate, nper, pmt, [fv], [type])

  • rate: نرخ بهره یا نرخ سرمایه گذاری یا نرخ تنزیل
  • nper تعداد دوره هایی که میخواهید عمل تنزیل را انجام دهید
  • pmt: پرداخت هایی که در هر دوره اتفاق افتاده است. مقدار اصل وجوه
  • [fv]: مقدار ارزش آتی یا تراز نقدی که میخواهید در انتهای دوره در اختیار داشته باشید. این پارامتر اختیاری است و در صورتی که خالی قرار داده شود 0 در نظر گرفته میشود.
  • type: این پارامتر نیز اختیاری است و نشان میدهد که پرداخت ها در ابتدای دوره انجام میشود یا انتهای دوره. در صورتی که خالی قرار دهید به صورت اتوماتیک پرداخت های شما را در انتهای دوره در نظر می گیرد.

در انتهای این مطلب در مورد هرکدام از توابع محاسبه ارزش فعلی و ارزش آتی در اکسل یک مثال را بررسی میکنیم.

تابع FV در اکسل ؛ محاسبه ارزش آتی در اکسل

با استفاده از تابع FV در اکسل میتوانید مقدار ارزش آتی یک سرمایه گذاری را بدست آورید. این تابع دقیقا عکس تابع PV عمل میکند. یعنی در آنجا فرض میشد شما میخواهید ارزش فعلی مربوط به یک مبلغ در آینده را بدست آورید اما در اینجا فرض میکنیم که میخواهیم در حال حاضر یک سرمایه گذاری انجام دهیم و مشخص کنیم که این سرمایه گذاری پس از n دوره و با نرخ x درصد چه مقدار میشود. برای مثال میخواهیم بدانیم اگر امروز 10000 تومان با نرخ 20 درصد سرمایه گذاری کنید بعد از 3 سال چقدر میشود. ترکیب تابع FV در اکسل به شکل زیر است.

=FV (rate, nper, pmt, [pv], [type])

  • rate: نرخ بهره یا نرخ سرمایه گذاری یا نرخ تنزیل
  • nper تعداد دوره های سرمایه گذاری
  • pmt: مقادیر سرمایه گذاری شده
  • [fv]: این پارامتر اختیاری است و ارزش حال یک پرداخت در آینده را نشان میدهد. در صورتی که خالی قرار دهید 0 در نظر گرفته میشود.
  • type: این پارامتر نیز اختیاری است و نشان میدهد که پرداخت ها در ابتدای دوره انجام میشود یا انتهای دوره. در صورتی که خالی قرار دهید به صورت اتوماتیک پرداخت های شما را در انتهای دوره در نظر می گیرد.اگر پرداخت ها را در ابتدای هر دوره انجام میدهید، عدد 1 را قرار دهید.

نکات مربوط به توابع PV و FV در اکسل

  • همیشه به یاد داشته باشید که پارامتر nper و پارامتر rate را با هم هماهنگ کنید. برای مثال اگر نرخ سالیانه سود 20 درصد است و شما وجوه خود را به صورت ماهیانه سرمایه گذاری میکنید، می بایست 0.2 را تقسیم بر 12 کنید تا نرخ تنزیل ماهیانه بدست آید.
  • در مورد پارامتر pmt اینکه اگر سرمایه گذاری شما دارای جریان نقد خروجی است، برای مثال سرمایه گذاری و خرید بیمه نامه، واریز به حساب پس انداز و … می بایست این پارامتر را به صورت منفی وارد کنید. اما اگر جریان های نقد شما به صورت ورودی است مثل دریافت درآمد، سود سهام و … می بایست پارامتر pmt را به صورت مثبت وارد کنید.

مثال

فرض کنید به صورت ماهانه 200000 تومان با نرخ 20 درصد در بانک سرمایه گذاری میکنید و میخواهید بدانید پس از 5 سال که این سرمایه گذاری را انجام دهید، چه مقدار پول عاید شما خواهد شد. برای بررسی این موضوع می بایست از تابع FV در اکسل استفاده کرد.

همانطور که مشاهده میکنید به جای پارامتر PMT عدد 200000، به جای rate مقدار 20/12 % و به جای nper تعداد پرداخت ها یعنی 60 را قرار داده ایم. دقت داشته باشید که به دلیل اینکه پرداخت ها توسط شما انجام میگرفته، مقدار PMT در فرمول  به صورت منفی است (قبل از B1‌ در فرمول علامت منفی قرار داده ایم)و به دلیل اینکه وجوه سرمایه گذاری در انتهای ماه پرداخت میشده پارامتر آخر خالی قرار داده شده است. بر این اساس شما بعد از 5 سال مقدار 20 میلیون و 351 هزار و 642 تومان بدست خواهید آورد.

مثال مربوط به تابع PV

بحث مربوط به محاسبه ارزش فعلی و ارزش آتی در اکسل را با یک مثال در مورد تابع PV به پایان می رسانیم . فرض کنید شخصی یک وام با نرخ سالانه ۲۵ درصد دریافت کرده و قرار است ماهانه 150000 تومان در انتهای هر ماه بابت این وام پرداخت کند. تعداد اقساط نیز ۲۰ مورد اشت. به نظر شما مقدار اصل وام چقدر است:

=pv(0.12/12,18,-100000)

مشترک شدن
Notify of
guest

0 نظرات
نظردهی درون متنی
مشاهده همه نظرات