4.6/5 - (13 امتیاز)
داشبوردها قابلیت مشاهده بی نظیری از کار شما را فراهم میکند. شما میتوانید با استفاده از داشبورد مدیریتی اکسل خیلی سریع آخرین وضعیت کار خود را مشاهده کنید و یا با یک کلیک اطلاعات بیشتری در زمینه های مختلف و در ابعاد متفاوت کسب وکار خود به دست آورید. داشبوردها با فراهم کردن امکان مشاهده بیشتر، مدیریت بیشتر و ارتباط بیشتر، سرعت سازمان شما را به شدت بالا می برند.

در این مقاله به صورت کلی نحوه ساخت یک داشبورد و استفاده از الگوها در ساخت داشبوردهای مدیریتی اکسل را به شما ارائه میکنیم. همچنین بهترین شیوه های تحقیق و طراحی یک داشبورد، مقررات مربوط به ساخت داشبورد و سؤالات معمول در مورد یک داشبورد در اکسل را ارائه خواهیم کرد. در این مقاله شما مدل های جدید داشبورد در Smart sheet را که sight نامیده می شود را خواهید شناخت  و نحوه کمک این نوع داشبوردها به افراد  و سازمان ها را فرا خواهید گرفت.

داشبورد مدیریتی اکسل

داشبورد مدیریتی چیست؟

داشبوردها به صورت متمرکز و دیداری، شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) ، متریک ها و دیگر نقاط داده را رصد میکنند. این ابزارها با کمک به شما در تصمیم گیری، تصویری عالی از کار را ارائه میکنند و باعث می شوند تمام افراد سازمان اطلاعات به روز داشته باشند. تصویری بودن داشبورد داده های پیچیده را ساده میکند و تصویری لحظه ای از وضعیت فعلی و عملکرد فعلی ارائه میکنند.

داشبوردها، از نمودار، جدول، شاخص و اعداد ساخته میشود. این ابزارها در هر نوع صنعتی و برای هر نوع هدفی میتواند به کار گرفته شود. برای مثال شما میتوانید یک داشبورد پروژه، داشبورد مالی و حسابداری، داشبورد منابع انسانی ، داشبورد بازاریابی و … ایجاد کنید.

برای آشنایی با داشبورد منابع انسانی این مطلب را مطالعه کنید: داشبورد منابع انسانی: ابزاری است که مدیران منابع انسانی سازمان ها را قادر می سازد تا با استفاده از شاخص های نیروی انسانی تأثیرات برنامه ریزی شده و عملیاتی را پشتیبانی کنند. یک داشبورد منابع انسانی متریک روند های کلیدی سرمایه انسانی را در یک سازمان که مدیر اجرایی و رهبران سازمان شدیداً به آن نیاز دارند، شناسایی میکند.

داشبورد مدیریتی اکسل

سؤالات و نکاتی که قبل از ساخت داشبورد مدیریتی می بایست در ذهن داشته باشید

قبل از شروع به ساخت داشبورد مدیریتی، ابتدا به این موضوعات فکر کنید:

  • چرا به داشبورد احتیاج دارید؟
  • هدف از طراحی داشبورد مدیریتی چیست؟
  • داده ها از کجا بدست خواهد آمد؟
  • چه قابلیت هایی را در این مسیر احتیاج دارید؟

همچنین بهتر است که داشبورد خود را در کاغذی ترسیم کنید، قسمت هایی را برای ورود داده بکشید و همچنین نمودارها را ترسیم کنید تا درک بهتری از طراحی داشبورد خود بدست آورید. این کار به شما کمک میکند خواسته ها و نیازهای ذینفعان را قبل از اینکه پول و یا زمانی صرف شود شناسایی کنید. (همچنین میتوانید به صورت شماتیک در اکسل نمودارهای خود را با داده های غیر واقعی ایجاد کنید)

شما می بایست قبل از شروع به ساخت داشبورد سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • چرا این داشبورد را می سازید؟ آیا تلاش میکنید فرضیه ای را رد یا تأیید کنید؟ آیا این داشبورد برای کار خاصی است؟ برای مثال نشان دادن وضعیت یک پروژه، یا برای هدفی بزرگتر مثل ارزیابی عملکرد یک کسب و کار ساخته شده است؟ فهم دلیل ساخت داشبورد مدیریتی در طراحی و جمع آوری داده های داشبورد به شما کمک میکند.
  • آیا می بایست KPI (شاخص های کلیدی عملکرد) مشخصی را رصد کنید؟ داشبورد شما می بایست فقط داده ها و ارزش افزوده را نشان دهد. مطمئن شوید که مهمترین KPIها را شناسایی کرده اید و داشبورد خود را حول آن طراحی کرده اید. هرچیزی خارج از این KPI ها اهمیتی ندارد.

جهت مطالعه بیشتر به این مطلب مراجعه کنید:

داشبوردهای KPI و تعیین شاخص های کلیدی عملکرد

  • کاربر داشبورد چه کسی خواهد بود؟ آیا داشبورد برای مدیر، ذینفع، همکار، فروشنده خارجی، یا مدیران سطح پائین سازمان ساخته خواهد شد؟ این افراد چه اطلاعاتی را ترجیح میدهند؟ این افراد چه مقدار زمان برای بررسی داشبورد دارند؟ افرادی را که داشبورد را برای آنها می سازید در ذهن داشته باشید و ترجیحات آنها را در نظر بگیرید. شما میتوانید در هر زمینه ای و برای تمام انواع کاربران مختلف داشبورد طراحی کنید. داشبورد ها به منظور ارائه اطلاعات در زمینه کسب و کار و تولید گرفته تا سیاست مورد استفاده قرار می گیرند.

شما میتوانید برای مشاهده و دانلود رایگان داشبورد اکسل مربوط به انتخابات ریاست جمهوری سال 1396 ایران و مطالعه دلایل و مزیت های ساخت داشبورد مدیریتی در اکسل مطلب ” داشبورد چیست و چرا از اکسل برای ساخت داشبورد استفاده کنیم ” را مطالعه کنید.

  • داشبورد به چه میزان به به روز بودن احتیاج دارد؟ آیا داشبورد شما ، همیشه می بایست اطلاعات واقعی و به روز را نمایش دهد یا میتوان آن را به صورت ماهیانه و هفتگی نیز به روز رسانی کرد؟ بسته به انتخاب شما در این زمینه، شیوه ساخت داشبورد نیز تغییر خواهد کرد.
  • داشبورد می بایست در چه فرمتی ساخته شود؟ آیا داشبورد پویا را ایمیل میکنید یا لینکی را برای این کار فراهم میکنید؟ آیا داشبورد می بایست در ارائه ها و مکان های مختلف مورد استفاده قرار گیرد؟ آیا میخواهید فرمت آن را read only کنید یا قصد دارید قابلیت اصلاح آن را برای افراد خاصی فراهم کنید؟

داشبورد مدیریتی اکسل

نکات مهم در طراحی داشبورد مدیریتی اکسل

عناصر داشبورد مدیریتی اکسل:

چه چیزی را میخواهید در داشبورد مدیریتی اکسل خود قرار دهید؟ شما میتوانید از بین جدول های آماری، پیوت تیبل (pivot table) ، نمودارهای داینامیک، شاخص های اکسل یا اشیاء غیر نموداری مثل اشیاء auto-shape ابزارهای مورد نظر خود را انتخاب کنید. آیا میخواهید تعداد زیادی نمودار کوچک ایجاد کنید یا اطلاعات خود را در نمودار بزرگ قرار دهید؟ شناسایی ابزارهایی که میخواهید در داشبورد خود قرار دهید، به شما کمک میکند داده های هم شکل را گروه بندی کنید و ایده ای در مورد طراحی آن به شما میدهد.

رنگ پس زمینه داشبورد مدیریتی اکسل

چه میزان رنگ را میخواهید در داشبورد خود مورد استفاده قرار دهید؟ آیا می خواهید رنگی برای پس زمینه داشبورد خود اضافه کنید؟ آیا میخواهید کد رنگ برای نمودارها مشابه در داشبورد استفاده کنید؟

ارتقاء رابط کاربری (UI)

سادگی استفاده از داشبورد مدیریتی اکسل چقدر اهمیت دارد؟ آیا میخواهید زمانی را صرف ارتقای UI داشبورد خود کنید؟ میتوانید ابزارهایی را برای راهبری، لیست ها، برچسب هایی برای نمودارها و استفاده از FREEZE PANE برای جلوگیری از SCROLL  کردن کاربران ایجاد کنید.

سایر مطالبی که خواندن آنها را به شما توصیه میکنیم:

اصول طراحی داشبورد مدیریتی اکسل

چگونه داشبورد مدیریتی در اکسل طراحی کنیم؟

اصول طراحی ظاهر داشبورد مدیریتی

هشت نمونه و الگو از داشبورد فروش در اکسل

داشبورد KPI کسب و کار و تعیین شاخص های کلیدی عملکرد

داشبورد منابع انسانی متریک

استفاده از پاورپوینت و اکسل

شما همچنین میتوانید داشبوردی مدیریتی تعاملی با استفاده از پاورپوینت ایجاد کنید. تعاملی کردن یک داشبورد اکسل میتواند چالشی باشد و عموماً به ماکروها (زبان برنامه نویسی موجود در برنامه اکسل) نیاز دارد. شما میتوانید نمودارها و اجزای داشبوردی را که در اکسل ساخته اید در پاورپوینت پیاده سازی کنید و به سادگی ابزارهای تعاملی را به کارگیرید.

برای مثال میتوانید 5 نمودار دایره ای که داده های مشابهی را در طول پنج سال نمایش میدهند ایجاد کنید. اگر در هر اسلاید پاورپوینت یک نمودار را اضافه کنید، میتوانید صفحات را رد کنید و نمودارها به شکل انیمیشن تغییر کنند.

استفاده از اکسل و پاورپوینت با هم، به اشتراک گذاری داشبورد را نیز آسانتر میکند. میتوانید به سادگی داشبورد را با فرمت پاروپوینت ذخیره کنید و آن را به همکاران خود ایمیل کنید.

در این مطلب کلیاتی در مورد اصول طراحی داشبورد مدیریتی اکسل گفته شد، شما میتوانید برای مطالعه بیشتر در این زمینه به مطلب ” چگونه داشبورد مدیریتی در اکسل طراحی کنیم؟ “ مراجعه کنید.

مشترک شدن
Notify of
guest

2 نظرات
نظردهی درون متنی
مشاهده همه نظرات
saam

سللام
مشکل من اینه که میخوام اگر مقدار یک سلول در یک ستون اگر برابر عدد مشخصی بود مقدار سلول در ستون بعدی رو تغییر بدهد در غیر اینصورت مقدار را در سلول ستون بعدی تغییر ندهد لطفا راهنمایی کنید

امیر دایی

سلام
مطلب مربوط به تابع if مطالعه کنید. مطمئن باشید به راحتی می تونید حلش کنید.
تابع if در اکسل