today-is-a-good-day
سه‌شنبه, مارس 19, 2024
تلفن: 09120742891
ایمیل: amir.d@skillpro.ir

دوره رایگان آموزش اکسل از صفر + 40 فیلم آموزشی

با توجه به کاربردهای فراوان نرم افزار اکسل در همه رشته ها (مدیریت، حسابداری، مالی، مهندسی و …) و به عنوان یک نرم افزار بسیار با اهمیت در کارهای روزانه، تصمیم گرفتیم دوره ای روان و با نگاه از بالا به پایین در اکسل به صورت رایگان در اختیار همه عزیزان قرار دهیم. در این دوره فرض ما بر این است که شما برای اولین بار است که می خواهید با نرم افزار اکسل کار کنید. با توجه به این فرض مفاهیم خیلی مهم در اکسل به ساده ترین شکل بیان خواهد شد و پس از دیدن این آموزش ها به درک قابل قبولی از اکسل دست خواهید یافت. پس از دیدن آموزش های دوره اکسل از صفر شما آماده گذراندن دوره های متوسط و حرفه ای در اکسل خواهید شد.

فصل اول: مقدمه ای بر اکسل

قسمت اول: چرا آخرین ورژن نرم افزار اکسل را نصب کنیم؟

در این قسمت به معرفی مقدماتی نرم افزار اکسل پرداخته شده است. با روش های دسترسی به فایل های اکسل و همچنین معرفی فایل های آماده شده توسط اکسل آشنا میشوید.

قسمت دوم: آشنایی با اولین صفحه در اکسل

در این قسمت به معرفی مقدماتی نرم افزار اکسل پرداخته شده است. با روش های دسترسی به فایل های اکسل و همچنین معرفی فایل های آماده شده توسط اکسل آشنا میشوید.

قسمت سوم: معرفی سلول، ایجاد و حذف صفحه در اکسل

صفحه گسترده اکسل شامل تعدادی سطر و ستون است. سطرها با شماره و ستون ها با حروف بزرگ انگلیسی نام گذاری شده اند. به تقاطع هر سطر و ستون ، یک سلول گفته میشود. از سلول ها برای ورود داده ها، انجام محاسبات و تحلیل ها و به طور کلی برای ذخیره سازی دداده ها در اکسل استفاده میشود. هر سلول دارای یک آدرس است، به عنوان مثال همانطور که در شکل زیر مشاهده میشود در سلول B3 قرار داریم، که B نام ستون و 3 شماره سطر است و از تقاطع این سطر و ستون سلول B3 ایجاد میشود.

هر فایل اکسل میتواند شامل چند صفحه یا sheet باشد. به هر فایل اکسل یک workbook  گفته میشود که میتواند شامل صفحه ها یا sheet های مختلف باشد.برای حذف هر کدام از صفحه ها کافیست بر روی اسم آن صفحه راست کلیک کنید و سپس بر روی گزینه delete کلیک کنید.

فیلم آموزشی ایجاد و حذف سطر یا ستون

قسمت چهارم: معرفی منوهای اکسل

تب ها (منوها) بخشی از صفحه اکسل هستند که با استفاده از آنها میتوان به امکانات و ابزارهای اکسل دسترسی پیدا کرد. با کلیک بر روی هر کدام از این تب ها میتوان به ابزارهای زیرمجموعه آن (ریبون ها) دست یافت. از جمله این منوها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • home
  • insert
  • Page layout
  • Formulas
  • Data
  • Review
  • View

قسمت پنجم: معرفی نوار ابزار دسترسی سریع (Quick Access Toolbar)

این نوار ابزار در بالای صفحه اکسل قرار دارد. با استفاده از امکان دسترسی سریع تر به ابزاری را که کاربر به صورت مکرر از آن استفاده میکند، فراهم آورده است. این ابزار به کاربر کمک میکند تا کمتر بین تب های مختلف جابه جا شود و در نتیجه در زمان او نیز صرفه جویی میشود. اکسل به صورت پیش فرض تعدادی از ابزارها را برای دسترسی سریع انتخاب کرده است. ابزاری مثل undo، redo و Save. در این آموزش نحوه اضافه کردن ابزار، حذف ابزار، جابه جایی ابزار سریع را خواهید آموخت.

قسمت ششم: تغییر حالت ریبون ها (Ribbon display option)

برای تغییر حالت نمایش ریبون ها میتوان از ابزاری که در بالا و سمت راست صفحه اکسل قرار دارد استفاده نمود. سه گزینه در اختیار شما قرار میگیرد: پنهان کردن کامل ریبون، پنهان کردن ابزارها و نمایش تب های ریبون، نمایش کامل ریبون.

فیلم آموزشی مشخص کردن سلول فرمول در اکسل

فیلم آموزشی دیدن سلول فرمول در اکسل

قسمت هفتم: معرفی Namebox و formula bar

در اکسل هر سلول، جدول و… دارای یک نام است. به عنوان مثال وقتی در سلول A1 کلیک کنیم در قسمت Namebox نام A1 نمایش داده میشود. میتوان این نام را تغییر داد. برای تغییر نام کافیست در قسمت Namebox نام مورد نظر را تایپ کرد. کاربرد نام ها در رسم نمودارهای داینامیک، انجام تحلیل ها، استفاده در فرمول نویسی است.

نوار فرمول (formula bar): با استفاده از این قسمت میتوانید توابع خود را فراخوانی کنید؛ کافیست بر روی علامت fx کلیک کنید.(در مورد توابع در آینده به طور مفصل توضیح داده خواهد شد.)

یا میتوان با استفاده از باکسی که در اختیار شما قرار گرفته شده است، فرمول مورد نظر خود یا تابع خود را بنویسید.

توجه: در صورتی که متنی (عدد و …) در سلول تایپ کنید. در قسمت باکس  formula bar نمایش داده میشود.

علاوه بر این در این آموزش نحوه تغییر اندازه namebox و formula bar را خواهیم آموخت.

قسمت هشتم: نحوه انتخاب سلول ها در اکسل

در این آموزش با نحوه انتخاب کردن یک سلول، انتخاب یک بازه از سلول ها با درگ کردن و کلیدهای ترکیبی، انتخاب سلول های مجزا آشنا خواهیم شد.

قسمت نهم: معرفی Statusbar

به قسمت پایین سند اکسل که گزینه زوم نیز در آنجا به صورت پیش فرض قرار گرفته شده است گفته میشود. در این قسمت میتوان گزینه هایی را فعال و همچنین غیرفعال کرد. برای اضافه کردن گزینه دلخواه موجود کافی است راست کلیک کنید و سپس تیک مربوط به آن را بزنید تا آن ابزار به قسمت statusbar اضافه شود. علاوه بر این حذف  ابزار از statusbar را خواهید آموخت و کاربرد این قسمت را با مثال فرا خواهید گرفت.

قسمت دهم: تغییر جهت شیت

پس از باز کردن فایل اکسل، مشاهده میکنید که شیت ها از چپ به راست هستند. یعنی ستون های شما از چپ به راست نام گذاری شده اند. برای تغییر جهت شیت ها (راست به چپ) مسیر زیر را طی کنید:

Page Layout>sheet option>sheet Right-to-Left

قسمت یازدهم: ورود اطلاعات

در این مرحله نحوه واردن کردن داده ها در داخل سلول ها و شیت ها را فرا میگیریم. داده ها به دو دسته تقسیم میشوند: 1)عددی 2)متنی

در آینده با انواع داده ها کارهای بسیاری انجام خواهیم داد.

برای وارد کردن داده در یک سلول، کافیست در آن سلول کلیک کنید، و شروع کنید به تایپ کردن (یک عدد یا یک متن را تایپ کنید.) و سپس در سلولی دیگر کلیک نمایید. در این قسمت نحوه جابه جایی بین سلول ها با استفاده از کلیدهای enter و Tab را خواهیم آموخت. همچنین نحوه وارد کردن یک داده در بازه ای از سلول ها، وارد کردن یک داده در چندین سلول مجزا، وارد کردن یک داده در یک بازه و چندین سلول مجزا را توضیح داده شده است.

فیلم آموزشی پرش به ابتدای یک سطر یا ستون از لیست با کیبورد

قسمت دوازدهم: تغییر طول ستون به اندازه دلخواه

در بیشتر مواقع طول متن تایپ شده در سلول از طول سلول بیشتر میشود. در این آموزش دو روش برای تغییر طول ستون را خواهیم آموخت.

فیلم آموزشی تنظیم عرض یا طول سلول ها

 

قسمت سیزدهم: تغییر اندازه و فونت متن

در این آموزش با نحوه انجام تغییرات مربوط به فونت از جمله اندازه، رنگ و … توضیح داده شده است.

قسمت چهاردهم: تغییر رنگ پس زمینه سلول

برای این منظور ابتدا سلول های دلخواه را انتخاب میکنیم و سپس از تب Home با استفاده از ابزار رنگ، رنگ دلخواه را انتخاب میکنیم.

قسمت پانزدهم: تغییر و اصلاح متن و فرمول

در این قسمت با نحوه فرمول نویسی در اکسل با نوشتن یک فرمول ساده آشنا خواهیم شد. نحوه گسترش فرمول در سلول های دیگر ، نحوه اصلاح فرمول و متن توضیح داده شده است.

قسمت شانزدهم: ذخیره سازی فایل ها

در این قسمت روش ذخیره سازی فایل توضیح داده شده است.

File>save یا save as>brows

علاوه بر این با تفاوت save و save as آشنا خواهید شد.

فصل دوم: مقدمه ای بر فرمول نویسی در اکسل

قسمت اول:چگونه در اکسل فرمول بنویسیم

برای نوشتن فرمنول پس از اینکه در یک سلول کلیک کردید لازم است که علامت = را تایپ نمایید و سپس میتوانید فرمول ساده یا پیچیده خود را بنویسید. در این فیلم آموزشی با چند مثال ساده یادگیری فرمول نویسی را شروع میکنیم.

قسمت دوم: گسترش یک فرمول به سلول های دیگر

در این قسمت یاد میگیریم که پس از نوشتن فرمول چگونه آن را به سادگی در سایر سلول ها گسترش دهیم. نکته مهم در مورد گسترش فرمول در سایر سلول ها در بعضی مواقع ثابت کردن برخی آدرس های سلول می باشد که در این آموزش با مثال های ساده و کاربردی به آن می پردازیم.

قسمت سوم: نحوه تشخیص ثابت کردن آدرس ها در فرمول

در این آموزش به این سوال ها پاسخ داده میشود: چگونه در یک فرمول تشخیص دهیم که چه قسمت هایی را باید ثابت کنیم؟ روش سریع برای ثابت کردن آدرس در فرمول ها کدام است؟

قسمت چهارم: نحوه تشخیص ثابت کردن آدرس ها در فرمول

قسمت پنجم: الویت محاسبات در فرمول ها

در اکسل نیز مانند ریاضیات اعمال ریاضی به ترتیب خاصی انجام میشود. که در این آموزش با مثال توضیح داده شده است.

توان(جذر یا ریشه n ام(، ضرب (تقسیم)، جمع (تفریق)

قسمت ششم: نوشتن فرمول های ریاضی، حسابداری و مهندسی

شما هر فرمولی را میتوانید چه در زمینه مهندسی، چه حسابداری و به طور کلی در هر رشته ای در اکسل بنویسید و از آن­ها استفاده کنید. تقریباً تمام این فرمول ها و محاسبات یا ضرب یا تقسیم یا تفریق یا جمع یا توان (یا جذر یا ریشه nام) هستند. مثلا جذر عدد 4 یا ریشه دوم عدد 4 همان عدد 4 به توان یک دوم است. در این آموزش با سه مثال به توضیح این موارد میپردازیم، علاوه بر این با دسته بندی توابع در اکسل آشنا میشویم.

قسمت هفتم: معرفی مقدماتی استفاده از توابع اکسل

در این قسمت با نوشتن یک فرمول در formula bar و همچنین پنجره insert function و توضیح گزینه های موجود در آن با نحوه استفاده از توابع و فرمول نویسی آشنا میشویم. علاوه بر این با خاصیت AutoSum در اکسل آشنا میشویم؛ با استفاده از این ابزار میتوانید به راحتی مجموع اعداد را محاسبه کنید.

قسمت هشتم: استفاده از صفحه کلید در جابه جایی بین سلول ها و گرفتن سلول ها

اگر تعداد داده های شما در سطرها و در ستون ها زیاد باشد جابه جایی بین آن ها با روش معمول بسیار وقت گیر و کسل کننده است. با استفاده از کلیدهای جهت در صفحه کلید می­توانید بین سلول­ها جابه جا شوید، با زدن هر یک از این کلیدها در جهت آن کلید به اندازه یک سلول جابه جا خواهید شد. این کلیدها عبارتند از :

  • کلیدctrl و کلیدهای جهت
  • کلید Home
  • ترکیب کلیدهای Ctrl+home
  • کلیدهای PgUp و PgDn
  • کلیدهای Alt+PgUp یا Alt+PgDn

قسمت نهم: جمع زدن اشتراک بازه ها

برای به دست آوردن مجموع اشتراک بازه­ها، کافیست پس از اینکه تابع Sum را در سلول مورد نظر (به عنوان مثال I6) نوشتید، سطر (سطرها) و ستون (ستون ها) مورد نظر خود را انتخاب کنید؛ با این تفاوت که بعد از اینکه سطر مورد نظر خود را انتخاب کردید به جای تایپ کردن جداکننده (ویرگول یا نقطه ویرگول) کلید Space (فاصله) از صفحه کلید را فشار دهید و سپس ستون یا ستون های مورد نظر خود را انتخاب کنید. به عنوان مثال فرمول زیر را در نظر بگیرید:

=sum(6:6 C:C)

قسمت دهم: معرفی جامع تابع IF

یکی از توابع مهم و کاربردی، تابع if در اکسل است. شما از این فرمول به این گونه استفاده میکنید که اگر شرط مورد نظر صحیح باشد  یک مقدار مشخص را برگرداند و در صورتی هم که صحیح نباشد شرط دیگری را برقرار سازد.

ابع if یکی از توابع منطقی اکسل است که شرط مشخصی را ارزیابی میکند. این تابع مشخص میکند که آیا این شرط صحیح است یا خیر و برای هر کدام از شرایط مقداری را برمیگرداند.

ساختار تابع if در اکسل به صورت زیر است:

=IF(logical_test, [value_if_true], [value_if_false])

همانطور که می بینید این فرمول ۳ آرگومان دارد. آرگومان اول ضروری است و دو آرگومان بعدی اختیاری هستند.

logical_test: (آزمون منطقی): یک عبارت یا مقدار منطقی که میتواند صحیح یا غلط باشد. در این آرگومان میتوان متن، عدد، تاریخ، یا هر اپراتور(عملگر) مقایسه ای دیگری را قرار دهید.

در این آموزش با مثال های مختلف با تابع If در اکسل آشنا میشویم.

قسمت یازدهم: معرفی تابع SUMPRODUCT

عموماً SUMPRODUCT اعداد موجود در آرایه های مختلف را در هم ضرب میکند و مجموع آنها را برمیگرداند.

ترکیب تابع SUMPRODUCT ساده است:

= SUMPRODUCT(ARRAY1,[ARRAY2],[ARRAY3],…)

که در این تابع ARRAY1,… آرایه هایی هستند که شما می بایست مقادیر آنها را در هم ضرب کنید و سپس مجموع آنها را محاسبه نمائید. حداقل تعداد آرایه ۱ است که در این صورت SUMPRODUCT تمام آرایه ها را جمع میکند و مجموع را برمیگرداند. حداکثر تعداد آرایه ها در اکسل ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶، ۲۵۵ آرایه است و در ورژن های قدیمی تر اکسل ۳۰ آرایه است.

در این آموزش این تابع با یک مثال توضیح داده میشود.

قسمت دوازدهم: معرفی تابع COUNT

در اکسل از این تابع برای شمارش سلول هایی استفاده میشود که دارای مقداری عددی هستند. ترکیب تابع count به شکل زیر است:

COUNT(VALUE1,[VALUE2],…)

که در آن value1، value2 و… محدوده یا آدرس سلول­هایی هستند که می بایست شمارش شود. در ورژن­های ۲۰۰۷ به بعد اکسل، این تابع میتواند تا ۲۵۵ آرگومان داشته باشد. ولی در ورژن های قدیمی می­تواند ۳۰ پارامتر داشته باشد.

برای مثال فرمول زیر تعداد کل سلول­هایی را که حاوی مقدار عددی باشد در محدوده A1:A100 نشان می­دهد.

=COUNT(A1:A100)

در این آموزش برای درک بهتر این تابع مثال های مختلفی بررسی میشوند.

قسمت سیزدهم: معرفی تابع COUNTA

تابع counta در اکسل، سلول هایی را شمارش میکند که دارای مقدار هستند.

ترکیب تابع counta درست مثل تابع count است:

=COUNT(A1:A100)

که در آن VALUE1,[VALUE2 محدوده یا آدرس سلول های غیر خالی  هستند که می بایست شمارش شود.

برای مثال برای مشارش سلول های غیرخالی در محدوده A1:A100 از فرمول زیر استفاده کنید:

=counta(A1:A100)

در این آموزش برای درک بهتر تابع COUNTA مثال های مختلفی بررسی میشوند.

فصل سوم: طراحی فاکتور فروش و فرم استخدام

در این فصل نحوه پیاده سازی فاکتور فروش رسمی و فرم استخدام را خواهید آموخت. قبل از برداشتن گام های تهیه فاکتور فروش رسمی و فرم استخدام لازم است چند نمونه از این فاکتورها را مشاهده کنید. (کافیست در گوگل سرچ کنید) و سپس فاکتور مورد نظر خود را با توجه به آن در اکسل پیاده سازی نمایید.

قسمت اول: وارد کردن عکس در اکسل

در مرحله قبل، یکی از فاکتورهای رسمی مناسب را دانلود کنید. برای این کار کافیست بعد از اینکه روی فاکتور کلیک کردید، راست کلیک کنید و گزینه save image as را انتخاب کنید.
برای وارد کردن عکس در فایل اکسل؛ کافیست پس از اینکه فایل اکسل خود را باز کردید، مسیر زیر را طی کنید:

Insert>Illustrations>picture

در این آموزش نحوه جابه جا کردن تصویر در اکسل، تغییر اندازه عکس نیز توضیح داده شده است.

قسمت دوم: ایجاد کادر (border) برای سلول ها و محدوده ها

بخش های مختلفی از فاکتور دارای کادرهایی است که در این قسمت نحوه ایجاد کادر را خواهید آموخت. در این آموزش با موارد زیر و تنظیمات مربوط به آنها آشنا خواهیم شد:

  • Gridlines در اکسل
  • Border در اکسل

قسمت سوم: آماده سازی ساختار صفحه اکسل برای رسم فاکتور

برای رسم فاکتور ابتدا باید با توجه به فاکتوری که قرار است رسم کنیم؛ تغییراتی در اندازه سلول­ها (نحوه تغییر اندازه را در بخش تغییر اندازه طول ستون­ها توضیح داده ایم). در این قسمت مرحله به مرحله رسم فاکتور را توضیح میدهیم و تغییرات لازم برای ساخت یک فاکتور توضیح داده شده است.

قسمت چهارم: ادغام (merge) سلول ها در اکسل

ادغام سلول ها به این معنا است که شما میتوانید تعدادی سلول را انتخاب کنید و با ادغام کردن آنها، آنها را به یک سلول تبدیل کنید.

چه زمان ادغام را انجام میدهیم؟ وقتی نمیخواهم اندازه ستون را تغییر دهیم و اندازه متن ما بزرگتر از سلول است؛ میتوانیم سلول مورد نظر را با چند سلول کنار آن ادغام کنیم تا متن به صورت کامل در سلول جای گیرد و به درستی نمایش داده شود. (در ادامه درک این موضوع برای شما راحت تر خواهد بود.)

توجه: ادغام کردن سلول ها میتواند هم در سطر و هم در ستون انجام شود. در این آموزش موارد زیر بیان شده است:

  • چگونه سلول ها را ادغام (یا مرج ) کنیم
  • خارج کردن سلول ها از حالت ادغام
  • ادغام سلول­ها برای تهیه فاکتور در اکسل

قسمت پنجم: تنظیمات متن

در این قسمت با تنظیمات مربوط به متن اعم از محل قرار گرفتن متن، فونت، اندازه فونت، حالت فونت آشنا خواهیم شد.

قسمت ششم: تنظیم حالت پرینت و landscape

پس از تکمیل فاکتور خود در صفحه اکسل، به مرحله چاپ می­رسید. برای رفتن به صفحه چاپ بر روی تب File کلیک کنید و سپس بر روی گزینه print کیک نمایید یا می­توانید از کلیدهای میانبر و ترکیبی Ctrl+p استفاده کنید. در این آموزش نحوه پرینت گرفتن و همچنین حالت های چاپ که عبارتند از حالت افقی و حالت عمودی توضیح داده شده است

قسمت هفتم: ایجاد سطر(ستون) بین سطرها (یا ستون های) موجود

نحوه ایجاد سطر و ستون مشابه یکدیگر است که در این آموزش گام به گام نحوه اضافه کردن سطر را خواهیم آموخت پس با ما همراه باشید.

قسمت هشتم: چرخش متن در سلول

گاهی لازم است که متن در سلول به صورت عمودی یا حتی مایل نوشته شود. در این قسمت نحوه چرخاندن متن در سلول را یاد میگیریم و با ابزار چرخش متن به طور کامل آشنا میشویم.

قسمت نهم: تایپ متن در سلول در چند خط و تغییر فونت ها در یک سلول

در این آموزش با مثال این مطالب را خواهیم آموخت. در اکسل هنگام نوشتن برای رفتن به خط بعد باید کلیدهای Alt+Enter را بزنید.

برای تغییر فونت بخش های مختلف کافیست قسمتی که میخواهید فونت آن را تغییر دهید را انتخاب کنید و سپس به تب HOME بروید و تغییرات لازم را انجام دهید به همین سادگی!

قسمت دهم: استفاده از سیمبل ها در اکسل

در این آموزش با فونت های مهم در پنجره Symbol  و نحوه وارد کردن شکل دلخواه در سلول اکسل آشنا خواهیم شد.

فصل چهارم: فرمت دهی شرطی و اعتبار سنجی

قسمت اول: معرفی فرمت دهی شرطی در اکسل

فرمت دهی شرطی بر اساس شرایطی که ایجاد میشود فرمتی را به سلول نسبت میدهد. این شرایط ممکن است بر اساس مقادیری که در سلول وجود دارند یا بر اساس مقادیری که در سلول های دیگر وجود دارد یا شرطی که ما تعیین میکنیم باشد. علاوه بر اینکه میتوان از فرمت ها استفاده کرد میتوان از آیکون ها برای بهتر نمایش داده شدن داده ها استفاده کرد به عنوان مثال میتوان تعریف کرد که در صورتی که داده مثبت بود با فلش سبز رنگ رو به بالا، اگر صفر بود با فلش زرد رنگ و در صورت منفی بودن با فلش قرمز رو به پایین نمایش داده شود که در این آموزش با آنها آشنا خواهید شد. مثال های فرمت دهی شرطی بسیار زیاد است که در این آموزش ها با ده ها نمونه از آن آشنا خواهید شد و در آموزش های بعدی به صورت عملی چندین نمونه را بررسی را خواهیم کرد.

قسمت دوم: معرفی گزینه فرمت دهی شرطی

برای استفاده از conditional formatting مسیر زیر را طی کنید:

Home>styles>conditional formatting

در این قسمت گزینه های مختلفی را مشاهده میکنید که قوانین یا به عبارتی شرط های متفاوتی را برای شما تعریف میکنند که در زیر به چند نمونه از آن اشاره میکنیم:

Highlight cells Rules: زمانی که شما میخواهید یک سلول را براساس مقداری که در آن است، شرط خاصی را به آن بدهید.

Top/Bottom Rules: زمانی که بخواهید بر اساس مقدارهای بالا و پایین یک بازه (مثلا ده تا داده بالا، ده درصد پایین و …) برای یک بازه و سلول های داخل آن شرطی تعریف کنید.

Data bars: با استفاده از این گزینه از نمودارهای رنگی درون سلولی برای مصور سازی داده ها استفاده کنید.

Color scales: حالت رنگ دهی در یک بازه است به این صورت که مثلا به بالاترین مقدار در بازه مورد نظر رنگ تیره و به کمترین مقدار رنگی روشن و به مقادیر بین این دو رنگ هایی بین این بازه اختصاص داده شود.

Icon sets: استفاده از آیکون های مختلف. که در ویدیو آموزشی توضیح داده شده است.

این موارد حالت های ساده فرمت دهی شرطی (کاندیشنال فرمتینگ) بودند.اما گزینه های دیگری نیز در این پنجره وجود دارند که به شما کمک میکنند تا شرایط تعریف شده خودتان را تعریف کنید.

New rules: با استفاده از این گزینه میتوان برای یک بازه شرایط را تعریف کنید.

Clear rules: با استفاده از این  گزینه میتوانید شرایطی که برای سلول ها تعریف کرده اید را حذف کنید.

Manage rules: با توجه به اینکه میتوان برای هر سلول چندین شرط تعریف کنید با استفاده از این گزینه میتوانید شرطهای خود را الویت بندی و مدیریت کنید.

در ویدیوهای بعدی با نحوه کار این گزینه ها به همراه مثال آشنا خواهیم شد.

قسمت سوم: ایجاد فرمت به شرط بزرگ تر بودن

در این قسمت ساده ترین حالت کاندیشنال فرمتینگ را بررسی میکنیم. برای تعریف فرمت دهی شرط بر روی سلول یا بازه ای از سلول ها کافیست سلول یا محدوده مورد نظر خود را انتخاب کنید و سپس مسیر زیر را طی کنید:

Home>Conditional formatting>highlight cells rules>Greater than….

در ویدیو آموزشی با گزینه های مختلف این قسمت آشنا خواهیم شد.

قسمت چهارم: اصلاح فرمت ایجاد شده

در این ویدیو با نحوه اصلاح فرمت ایجاد شده پرداخته شده است. فرض کنید بعد از تعریف شرط و فرمت برای سلول، تصمیم بگیرید فرمت تعریف شده را تغییر دهید برای این کار از قسمت conditional formatting گزینه manage rules را انتخاب میکنیم و سپس بر روی شرطی که تعریف کرده اید دابل کلیک کنید تا پنجره edit formatting rules باز شود سپس مواردی که میخواهید تغییر بدهید را تغییر دهید و در نهایت روی OK کلیک کنید.

قسمت پنجم: ایجاد چندین شرط بر روی یک سلول (قسمت اول)

به راحتی میتوان بر روی یک سلول چندین شرط تعریف کرد. در این ویدیو با نحوه ایجاد شرایط و نحوه اعمال آن توسط اکسل آشنا خواهیم شد.

قسمت ششم: ایجاد چندین شرط بر روی یک سلول (قسمت دوم)

در این ویدیو که ادامه ویدیو قبل است. شرط سوم برای سلول را تعریف میکنیم و با نحوه کار آن آشنا خواهیم شد.

قسمت هفتم: اولویت اعمال شرط ها (قسمت اول)

اما در این قسمت با نحوه اولویت بندی شرط ها آشنا خواهیم شد. در فرمت دهی شرطی هر شرطی که در پنجره manage rules بالاتر باشد اولویت بالاتری دارد. با استفاده از دکمه های موجود در این پنجره میتوان اولویت شرطها را تغییر داد. دقت داشته باشید باید اولویت ها را به درستی تعریف کنید تا شرطها به درستی اجرا شوند. دراین ویدیو با نمونه ای از اولویت بندی شرایط آشنا خواهید شد.

قسمت هشتم: اولویت اعمال شرط ها (قسمت دوم)

در این قسمت با یک نکته مهم در الویت بندی شرطها آشنا خواهید شد. اگر در شرط پایین مواردی تعریف شده باشد که در شرط بالاتر تعریف نشده باشد مواردی که در شرط پایین اعمال شده دست نخورده باقی می ماند. به عنوان مثال شرط پایین تر گفته شده اگر عدد بزرگتر از پنجاه بود سلول را زرد رنگ و زیر مقدار خط قرمز بکش و شرط بالاتر گفته شده اگر مقدار بزرگتر از هفتاد بود سلول را سبز رنگ کن (در مورد زیر خط دار بودن یا نبودن چیزی تعریف نکرده اید.) حال اگر درون سلول مقدار 90 را تایپ کنید رنگ سلول سبز خواهد شد اما زیر مقدار خط قرمز رنگ کشیده خواهد شد!!! با مشاهده این ویدیو آموزشی این مطلب را بهتر درک خواهید کرد.

قسمت نهم: اعتبار سنجی داده ها و ساخت لیست

در این فیلم آموزشی نحوه ایجاد لیست در اکسل را خواهیم آموخت. لیست ها به شما کمک میکنند تا به جای تایپ کردن به عنوان مثال «محصول A» از درون یک لیست که ایجاد کرده اید بر روی محصول A کلیک کنید. به این ترتیب از ورود داده های اشتباه جلوگیری میشود. در این ویدیو با ذکر مثال نحوه ایجاد لیست را خواهید آموخت.