1/5 - (1 امتیاز)
 

اکسل با بیش از 750 میلیون نفر کاربر در سراسر جهان، ابزاری سنتی برای ارائه و تحلیل داده و محسوب می‌شود.

در حال حاضر این نرم‌افزار ابزاری جدید برای هوش تجاری و ساخت داشبوردها نیز محسوب می‌شود. مایکروسافت در نسخه 2016 اکسل خود، ویژگی‌های درونی را درزمینهٔ هوش تجاری و ساخت داشبورد قرار داده است. در عصر داده‌های بزرگ این ویژگی بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

بااین‌حال، این خبر، سؤالات زیادی را درزمینهٔ استفاده از داده‌های بزرگ در بین کاربران به راه انداخته است. آیا اکسل قدرت لازم در این زمینه و ساخت داشبوردها را دارد؟ ( برای اینکه بدانید چرا از اکسل برای ساخت داشبورد استفاده کنیم؟ (کلیک کنید) این مطلب را مطالعه کنید.) آیا این ابزار توانایی کار با نوع و مقدار داده‌هایی که کسب‌وکارها به ‌صورت روزانه با آن سروکار دارند را دارد؟ …

برای یافتن پاسخ چنین سؤالاتی، به سراغ متخصصان بزرگ در این زمینه رفتیم و نظر آن‌ها را در این مورد جویا شدیم. ما از آن‌ها یک سؤال پرسیدیم:

آینده مایکروسافت اکسل را درزمینهٔ جریان هوش تجاری (BI) و داشبوردها چگونه ارزیابی می‌کنید؟

پاسخ‌های آنان در زیر ارائه‌شده است:

1.PURNA DUGGIRALA

Chandoo.org // @r1c1

اکسل هنوزهِ بهترین پلتفرم برای تحلیل، یافتن اطلاعات، آماده‌سازی نمودارها و ارائه آن‌ها به تصمیم گیران (داشبوردها) است. در این مورد به اعتقاد من این ابزار، نقش اساسی در مسیر هوش تجاری و داشبورد در آینده بازی خواهد کرد.

با اضافه شدن ابزارهایی مثل  power BI(ویژگی‌هایی مثل power query، power pivot، power maps و غیره) که سریعاً در حال یکپارچه شدن با اکسل هستند، تحلیلگران نیز این اعتقاد را به دست آورده‌اند که اکسل بهترین ابزار برای پیاده‌سازی هوش تجاری و داشبورد شده است.

اکسل برای حفظ این جایگاه می‌بایست چیزی را که تناسب زیادی با آن دارد ارائه کند. این ویژگی‌ها می‌تواند ارائه یک sandbox – مثل محیطی که هرکدام از کاربران قادر به کار با داده و دسترسی به اطلاعات باشند – ارائه ابزارهایی با قیمت مناسب تر و سهولت استفاده بیشتر، ارائه ابزارهای سازگار با تبلت و گوشی‌های هوشمند و اضافه کردن ویژگی‌هایی که با یک کلیک فرایندهای تحلیلی پیچیده در آنها انجام شود، باشد.( به‌جای اینکه از مجموعه پیچیده‌ای از فرمول‌ها، جدول‌ها و مراحل دستی برای انجام این کار استفاده شود.)

2.Ken puls

Excelguru.ca // @kpuls

من به‌شخصه اعتقاددارم که اکسل بخشی از جریان هوش تجاری و داشبورد در آینده خواهد بود.

اینکه یک شرکت چند سیستم در اختیار دارد، این دستگاه‌های تا چه اندازه بزرگ هستند یا چند میلیون دلار برای آن‌ها صرف شده است، هیچ اهمیتی ندارد و تقریباً در تمام این شرکت‌ها قبل از اینکه تصمیمات بزرگ اتخاذ شوند اطلاعات مربوط به آن‌ها از طریق اکسل تجزیه‌وتحلیل می‌شوند. به اعتقاد من تعداد انگشت‌شماری از ساختارهای سازمانی مالی در دنیا وجود دارند که تصمیم‌های حیاتی خود را با استفاده از تحلیل ها و داشبوردهای اکسل اتخاذ نمی‌کنند.

ایجاد این نگرش که «اکسل نمی‌تواند این کار را انجام دهد» هنوزه فراگیر است و توسط رقبای اکسل ترویج می‌شود تا قادر باشند محصولات خود را بیشتر به فروش برسانند.

بزرگ‌ترین عامل کشنده برای اکسل در حال حاضر وجود رقبای این ابزار نیست بلکه این واقعیت است که بخش اعظمی از کاربران این نرم‌افزار از ویژگی‌هایی که در پنج سال اخیر به اکسل اضافه‌شده است اطلاع چندانی ندارند.

پیشنهاد من به افرادی که قصد دارند یک سیستم هوش تجاری و داشبورد ایجاد کنند و یا میخواهند از ابزاری غیر از اکسل برای این کار استفاده کنند این است که با یک متخصص که واقعاً از اکسل استفاده می‌کند مشورت کنند. به‌احتمال‌زیاد شما نرم‌افزاری را در اختیاردارید که می‌تواند تمام‌کارهایی را که می‌خواهید به‌خوبی انجام دهد ولی شما از آن اطلاعی ندارید.

3.Bill jelen

Mrexcel.com // @MrExcel

دسکتاپ power BI جدید که توسط اکسل ارائه‌شده است، ایجاد داشبوردهایی قدرتمند را که می‌توانید از طریق ابزارهایی مثل ipod در سازمان خود به اشتراک بگذارید، امکان‌پذیر ساخته است. آسان‌ترین راه برای پیاده‌سازی داده در درون power BI استفاده از فایل‌های اکسل است، درنتیجه اکسل در آینده نیز مهم‌ترین اجزای جزیان کار power BI خواهد بود.

4.Brad Edgar

Bradedgar.com // @bradedgar

اکسل یکی از نرم‌افزارهایی است که دنیای کسب‌وکار بدون آن قادر به ادامه حیات نخواهد بود.

با انتشار ورژن 2013، اکسل نشان داد که در ورود به دنیای هوش تجاری و ساخت داشبوردها تا چه اندازه جدی است. به اعتقاد من باگذشت زمان، اکسل ابزارهای بهتری برای مطابقت با انبارهای داده و پایگاه‌ها داده ارائه خواهد کرد و درنتیجه تمام کسانی که در بهتر بودن اکسل نسبت به رقبا شک دارند، نظر خود را تغییر خواهند داد.

اکسل تنها نرم‌افزاری است که حتی اگر شما 100 درصد در این زمینه متخصص نباشید هم قادر خواهید بود که مثل یک متخصص تمام‌عیار کارهای خود را انجام دهید. به نظر من هرچه پیش می‌رویم اکسل بیشتر خود را با سطوح سازمانی منطبق می‌کند و از طرف دیگر میزان یکپارچگی دیگر ابزارهای هوش تجاری با سازمان کاهش می‌یابد. بسیاری از نرم‌افزارهای هوش تجاری مختلف تصمیم گرفته‌اند به شما امکان دهند که داده‌های خود را در اکسل پیاده سازی ‌کنید؛ ( به این صورت که از فایل های .iqy استفاده می‌کنند تا کاربر قادر باشد داده‌های خود را بارگذاری کند و به‌صورت مستقیم از طریق اکسل گزارش دهی کند) زیرا واقعاً این موضوع یکی از خواسته‌های مهم کاربران این نرم‌افزارهاست. من شدیداً اعتقاددارم که اکسل در آینده باقدرت ادامه خواهد داد و تبدیل به ابزاری قدرتمند درزمینهٔ هوش تجاری خواهد شد.

5.ANDY POPE                                                                                  

Andypope.info

بسیاری از توسعه‌دهندگان، اکسل را ابزاری خوب برای راه‌حل‌های هوش تجاری کاربران خود می‌دانند هرچند این موضوع نیازمند تلاش‌های فنی زیادی است. در طول چند سال گذشته، مایکروسافت سرمایه‌گذاری هنگفتی را درزمینهٔ افزونه‌ها کرده است که موجب یکپارچه‌سازی کامل نرم‌افزار، و در دسترس قرار گرفتن هوش تجاری برای تمام کاربران خود شده است. ابزارهای POWER مثل POWER PIVOT، POWER QURY، POWER MAP، POWER  استفاده و تغییر داده‌ها را برای کاربران بسیار آسان کرده است. آینده اکسل درزمینهٔ هوش تجاری و ساخت داشبوردها بسیار روشن خواهد بود.

6.MYNDA TREACY                                                                           

Myonlinetraininghub.com // @OnlineTrainingH

با استفاده از ورژن های 2010 تا 2016اکسل، ما می‌توانیم با استفاده از ابزارهایی مثل POWER QUERY از هرجایی داده‌های خود را به دست آوریم، داده‌هایی را که نیاز نداریم فیلتر کنیم و قبل از ارسال به POWER PIVOT آن را پاک‌سازی کنیم، سپس بین منابع مختلف داده‌ای رابطه برقرار سازیم، آن‌ها را درون PIVOT TABLE ها قرار دهیم و سپس آن‌ها را به شیوه‌ای جذاب و تعاملی در داشبورد اکسل به نمایش درآوریم. و آنگاه برای به‌روزرسانی داشبورد اکسل خود دکمه “REFRESH ALL” را فشار دهید.

7.      CHRISS WEB                                                                           

من فکر می‌کنم اکسل در آینده نیز دقیقا در همین جایگاه قرار خواهد گرفت ( در مرکز توجهات، موردعلاقه کاربران، موردتنفر IT و مورد هجوم تلاش‌های بی‌پایان فروشندگان برای جایگزینی آن توسط یک نرم‌افزار هوش تجاری دیگر)

من خود دارای یک پیش‌زمینه IT هستم و به‌طور کامل با دشمنی‌هایی که از این ناحیه در مورد اکسل وجود دارد آشنا هستم. این موضوع موجب به وجود آمدن بازارهای منسوخ و غیرقابل مدیریت داده، محاسبات غیر یکپارچه و در معرض اشتباه و گزارش‌های صعب الاستفاده  شده است که تمام این نتایج مشکلاتی اساسی را برای علم IT به وجود می‌آورد. به همان دلایلی که این مشکلات بوجود آمد و همچنین انعطاف‌پذیری و نیرویی که اکسل در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد موجب شده است که کاربران غیر IT از آن استفاده کنند و از صمیم قلب آن را دوست بدارند و به همین دلایل در آینده نیز این ابزار از بین نخواهد رفت.

8.JORDAN GOLDMEIER                                                                  

Blog.crossjoin.uk // @Technitrain

پاسخ به این سؤال کار آسانی نیست. زیرا استفاده از اکسل بسیار متنوع است. مایکروسافت اکسل را در ابتدای فرایند هوش تجاری تصور می‌کند ولی در عمل کاربران آن را در انتهای این فرایند به کار می‌گیرند؛ به این معنی که کاربران با استفاده از سیستم BI خود، تمام اعمال ریاضی را انجام می‌دهند و سپس نتایج را برای تغییرات نهایی داده و ارائه آن به اکسل و داشبوردها منتقل می‌کنند.

من تصور میکنم که در آینده اکسل ابزاری برای استفاده در قسمتی از جریان کار هوش تجاری و داشبورد نخواهد بود بلکه ابزاری با استفاده مستمر در تمام قسمت‌های این فرایند خواهد بود.

بااین‌حال در آینده، به اعتقاد من اکسل در طول جریان کار هوش تجاری جایگاه خاصی ندارد. فناوری‌های جدید مثل POVER PIVOT حجم زیادی از کارهای مربوط اعمال ریاضی بر روی اعداد را از روی دوش کاربران برداشته است. POWER QUERY می‌تواند برای تحکیم اطلاعاتی که از یک سیستم سازمانی بزرگ خارج می‌شود مورداستفاده قرار گیرد. این ویژگی POWER QUERY را می‌توان در ابتدا، انتها و هر قسمت دیگری از فرایند هوش تجاری مورداستفاده قرارداد و این موضوع این اعتقاد را به وجود می‌آورد که اکسل را میتوان در هر قسمتی از فرایند BI مورداستفاده قرار داد.

درنتیجه پاسخ من به سؤال بالا این است که کاربران بالاخره جایگاه اکسل در جریان BI و ساخت داشبوردها را خواهند یافت . و در آینده اکسل نقصان‌ها را برطرف خواهد کرد و درزمینهٔ هایی که دیگر نرم‌افزارها قادر به فعالیت نیستند به‌خوبی عمل خواهد کرد.

9.JOHN MICHALOUDIS                                                                   

Optionexplicitvba.com // @Option_Explicit

اکسل در آینده نرم‌افزاری برای تحلیل، نمودار سازی و ارائه تصویری از کسب‌وکار شما و ساخت داشبورد خواهد بود و همچنین روندها را رصد خواهد کرد و ریسک‌ها و فرصت‌ها را به‌صورت منسجم و یکجا ارائه خواهد کرد.

با معرفی POWER BI در مایکروسافت که شامل  Power Query, Power Map, Power Pivot و غیره می‌شود، شما قادر خواهید بود که به داده‌های شرکت خود به‌صورت نامحدودی متصل شوید، داشبوردهایی تعاملی را تحلیل و ایجاد کنید و آن را با همکاران خود به اشتراک بگذارید. این فرایندها را می‌توان فقط با چند کلیک انجام داد و هزینه‌های و تلاش‌های زیادی را صرفه‌جویی کرد.

اکسل می‌تواند به صفحات وب ، سیستم‌های ERP و ابزارهای مختلف ابری  BI مثل SALSEFORCE متصل شود و هنوزه در حال تطابق با شرکت‌های بزرگ تحلیل داده است.

10. AYDIN ALIEV                                                                               

Myexcelworld.com

POWER BI ویژگی قدرتمندی است و اکسل را تبدیل به ابزاری قابل‌اعتماد و اتکا کرده است. این قابلیت بزرگ‌ترین موفقیت در دو دهه اخیر محسوب می‌شود. اکسل و SQL مرتباً تلاش می‌کنند تا بهترین توانایی‌های خود را به نمایش گذارند که نتایج این تلاش‌ها ویژگی‌هایی مثل فرمول‌های Dax، زبان M query، مصورسازی داده‌ها با استفاده از  power view بوده است.

هر چه زمان پیش می‌رود داده‌هایی که استفاده می‌کنیم بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود. و به همین دلیل power BI بهترین گزینه برای استفاده در مورد داده‌های بزرگ است (به دست آوردن داده، تحلیل، تبدیل، تصفیه، مصورسازی، به اشتراک‌گذاری و مصرف). همچنین UI (رابط کاربری) در این ابزار بسیار ساده است و استفاده از آن برای هرکسی بسیار آُسان است.

POWER BI به‌خوبی در دسترس همگان قرار دارد و از تمام ویژگی‌های گفته‌شده نیز برخوردار است. باوجوداین ابزار دلیلی برای استفاده از SQL، VBA و مانند آن نیز وجود ندارد؛ به همین دلایل اکسل در بین کسب‌وکارهای مختلف از شهرت بالایی برخوردار است و موردتوجه و استفاده همگان قرار دارد.

11. JAN KAREL PIERTS                                                                    

Jkp-ads.com // @jkpieterse

به نظر من اکسل در این زمینه نقش عمده‌تری را در آینده‌ ایفا خواهد کرد زیرا که مایکروسافت در حال سرمایه‌گذاری زیادی برای محصولات POWER BI خود است. همچنین شرکت‌های زیادی وجود دارد که خدمات هوش تجاری را بر اساس این محصولات  ارائه می‌کنند.

12. SUMIT BANSAL                                                                             

Trumpexcel.com // @TrumpExcel

مایکروسافت اکسل با ارائه ابزارهای هوش تجاری(Power Query, Power Pivot, power view) به کمال رسید. این افزونه‌ها و دیگر بهبودهای مستمری که ایجادشده است، باعث شده که اکسل مسیر خود را درزمینهٔ هوش تجاری باز کند. اکسل به‌سرعت از یک ابزار ساده برای ورود و پاک‌سازی اطلاعات تبدیل به ابزاری قدرتمند برای تحلیل و مصورسازی داده‌ها شده است ولی این کمپانی می‌بایست تلاش کند محصولات خود را ساده و قابل‌استفاده برای کاربران غیرمتخصص نماید.

13. CARLOS MIGUEL MUNIZ LOPEZ                                                   

Carlosmuniz.jimdo.com

به دست آوردن داده از هرکدام از سیستم‌های هوش تجاری برای فعالیت‌های اجرایی کاری دشوار بوده است. از اکسل 2013، که شامل پکیج هوش تجاری شده است، امکان اتصالات مشخص فراهم‌شده و می‌توان تحلیل‌های پیشرفته انجام داد؛ این قبیل کارها را میتوان از طریق POWER PIVOT، POWER view  و POWER MAP به انجام رساند. به اعتقاد من، در آینده‌ای بسیار نزدیک،  اکسل خواهد توانست با استفاده از BI با ظرفیت‌های کامل با کاربر ارتباط برقرار کند.

مشترک شدن
Notify of
guest

0 نظرات
نظردهی درون متنی
مشاهده همه نظرات