4.9/5 - (13 امتیاز)
فیلد SEQ در ورد یا دقیقتر فیلد Sequence ابزاری هست که به شما اجازه می دهد شماره فصل ها، جدول ها، شکل ها و … را به ترتیب در سند خود قرار دهید. وقتی از فیلد seq در ورد استفاده می کنید در صورت حذف، انتقال و جابه جایی مطالب در یک سند یا سندهای مختلف، به راحتی شماره گذاری ها قابل به روز رسانی هستند. بعد از استفاده از فیلد seq نیاز نیست نگرانی جابه جایی اعداد ترتیبی خود باشید و به راحتی با گرفتن مطالب سند و با راست کلیک کردن و انتخاب گزینه update تمام اعداد ترتیبی شما به صورت منظم شماره گذاری خواهند شد.

فیلم آموزشی استفاده از فیلد SEQ برای شماره گذاری اتوماتیک درون متن

فیلد ListNum هم برای شما شماره گذاری اتوماتیک ایجاد می کند و اگر قصد دارید لیست پیچیده ای ایجاد کنید بهتر است از این فیلد ListNum استفاده کنید. ساده ترین راه برای استفاده از فیلد seq در جدوال، اشکال و عکس ها استفاده از گزینه caption است. کافی است جدول یا شکل مورد نظر خود را بگیرید، راست کلید کنید و گزینه caption را انتخاب کنید.

 

یا در بخشی از سند خود کلیک کنید و از تب reference در گروه Captions گزینه insert caption را انتخاب کنید.

نکته: فیلد SEQ که در سرصفحه (header)، پاصفحه (footer)، پایین نوشت (foot note)، ته نوشت (end note) و حاشیه نویسی (annotation) استفاده می شوند بر روی ترتیب اعداد در داخل متن تاثیری نمی گذارند.

ترکیب نوشتاری فیلد seq در ورد

وقتی که در سند خود از یک فیلد seq استفاده می کنید ترکیب نوشتاری آن به صورت زیر است:

{ SEQ Identifier [Bookmark ] [Switches ] }

برای اینکه بتوانید ساختار فیلد را در ورد مشاهده کنید کافی است از ترکیب کلیدهای alt+F9 برای تغییر حالت نمایش در سند ورد استفاده کنید. همچنین برای ساختن یک فیلد به صورت دستی در ورد می توانید از کلید Ctrl+F9 استفاده کنید.

معرفی ساختار فیلد seq در ورد

شناساگر یا Identifier 

اسمی است که از آن برای شناسایی فیلدهای seq از یک خانواده یا جنس استفاده می شود. مثلا اگر میخواید برای جدول های خود از فیلد seq استفاده کنید می توانید Identifier خود را «tables» انتخاب کنید. یا اگر از آن برای شماره گذاری اسامی استفاده کنید می توانید از شناساگر «employeeName» استفاده کنید.

محدودیت های شناساگر:

1- حداکثر می تواند 40 کارکتر باشد.

2- فقط می تواند شامل آندرلاین، حروف و عدد باشد.

ارجاع دهنده یا Bookmark

اگر بخواهید در cross-reference بتوانید به یک فیلد seq ارجاع دهید می توانید برای آن یک نام انتخاب کنید. مثلا اگر فیلد seq شما به تصویر شماره دو اشاره می کند و بخواهید از آن در ارجاع درون متنی استفاده کنید می توانید نام Pic2 را برای آن انتخاب کنید.

تا اینجای کار فیلد شما به صورت زیر است:

{ SEQ tables Pic2 }

تنظیمات یا Switches

\c Repeats the closest preceding sequence number. This is useful for inserting chapter numbers in headers or footers.
\h Hides the field result. Use it to refer to a Seq field in a cross-reference without printing the number. For example, you might want to refer to a numbered chapter but not print the chapter number. The \h switch doesn’t hide the field result if a Format (\*) switch is also present.
\n Inserts the next sequence number for the specified items. This is the default.
\r n Resets the sequence number to the specified number n. For example, { SEQ figure \r 3 } starts figure numbering at 3.
\s Resets the sequence number at the heading level following the “s”. For example, { SEQ figure \s 2 } starts numbering at the Heading 2 style.
مشترک شدن
Notify of
guest

11 نظرات
نظردهی درون متنی
مشاهده همه نظرات
محمد

سلام. من یک مشکلی دارم خیلی لطف می کنید اگر کمکم کنید. بعضی معادلات یا کپشن تصاویری که در فایل ورد نوشته ام بعد از ذخیره ورد، بولد می شوند. چه کار باید بکنم؟ ممنون می شوم پاسخ را به ایمیل بنده ارسال بفرمایید. دعاگوی شما هستم.

محمد

سلام. واقعا عالی بود. دم شما گرم. آن روشی که برای فارسی کردن اعداد فرمودید مشکلم را حل کرد. خدا حفظتون کنه.

نرگس

سلام و تشکر از آموزش عالی شما. من از این ویژگی برای ایجاد شماره فاکتور بصورت خودکار استفاده کردم

حامد

خیلی ممنون، فوق العاده بود، چند ساله دنبال چندتا آموزش واسه این فیلدها می‌گردم.
ممنون میشم اگه از اول تا آخر قشنگ تک تک فیلدها رو کاربردش رو آموزش بدید همراه با مثال ساده، واقعاً یه چیز ماندگاری میشه.
با تشکر

ییی

سلام ممنون کارم راه افتاد. من برای شماره گذاری فرمول در متن و در خط جداگانه استفاده کردم از این قابلیت.

motahareh

دستتون درد نکنه واقعا بی نظیر بود