4.5/5 - (14 امتیاز)

وقتی یک فرمول اکسل خطایی را تولید می­کند تابع IFERROR با عملکرد خود یک نتیجه مناسب را تولید می­کند و اگر خطایی وجود نداشته باشد شما را به یک جواب استاندارد می­رساند. این تابع یک روش منحصربه فرد برای جلوگیری از خطاها و مدیریت آن­ها بدون استفاده از عبارت­های متوالی و پشت سر هم با IF می­باشد.

هدف: جلوگیری و کنترل خطاها

نتیجه دریافتی: مقداری که شما برای شرایط خطا تعیین می­کنید.

تعریف اجزای تابع

ترکیب بندی: =IFERROR(Value,Value_if_error)

value : ارزش، منبع یا فرمولی که براساس آن خطا بررسی می­شود.

value_if_error: مقداری که در صورت وجود خطا نمایش داده می­شود.

نکات کاربردی

تابع IFERROR برای جلوگیری و کنترل خطاهای تولید شده توسط سایر فرمول­ ها و توابع استفاده می­ شود. این تابع به بررسی خطاهایی از قبیل موارد زیر می ­پردازد:

#REF، #value!، #NA، #DIV?O!، #NUM، #NAME? یا #NULL!

مثال یک تابع iferror در اکسل

اگر خانه A1 دارای مقدار 10 و خانه B1 خالی باشد و در خانه C1 فرمول A1/B1 باشد؛ جوابی که از این فرمول حاصل می ­شود برابر با خطای #DIV/0! خواهد بود.

=IFERROR (A1/B1,"Please enter a value in B1")

خطاهایی که از تقسیم خانه A1 بر B1 است. در این حالت C1 این پیغام را به نمایش خواهد گذاشت «اگر در خانه B1 صفر و یا مقداری خالی قرار دارد لطفاً در آن مقداری قرار دهید.»

مثال شماره 2 از تابع IFERROR

شما همچنین می­ توانید از تابع IFERROR برای مشاهدة خطای #NA تولید شده توسط VLOOKUP زمانی که این تابع قادر نیست مقدار مورد نظر را پیدا کند باشید.

=IFERROR(VLOOKUP(value,data,column,0),"Not found")

وقتی VLOOKUP به جواب مورد نظر دست پیدا کند تابع IFERROR نیز همان جواب را تأیید می­ کند و اگر تابع VLOOKUP به خطای #NA دست یابد تابع IFERROR مقدار «پیدا نشد!» را نشان می­دهد.

نکات تابع IFERROR

اگر مقدار (value) خالی باشد به عنوان یک رشته خالی (“”) دیده می­شود نه یک خطا

اگر value-if-error به عنوان یک رشته خالی (“”) در نظر گرفته شود زمانی که یک خطا شناسایی شود هیچ پیغامی نمایش داده نمی­شود.

اگر IFERROR به عنوان arroy formula استفاده شود، تابع نتایج را به صورت یک آرایه بر می گرداند و هر نتیجه در یک سلول قرار می گیرد.

 

مشترک شدن
Notify of
guest

1 نظر
نظردهی درون متنی
مشاهده همه نظرات
مهدی

عالي بود