4.8/5 - (18 امتیاز)
در مطالب گذشته در زمینه کاربرد اکسل در مسائل مالی و حسابداری در مورد ارزش زمانی پول و نحوه استفاده از اکسل در این زمینه صحبت کردیم. اما در این مطلب به بررسی چگونگی استفاده از اکسل در محاسبه ارزش فعلی خالص یک سرمایه گذاری میپردازیم. انجام این کار نیز در اکسل به صورت های مختلف امکان پذیر است ولی برای راحتی کار کاربران، تابع NPV در اکسل معرفی شده است.

در صورتی که به موضوعات مربوط به کاربرد اکسل در مالی و حسابداری علاقه مند هستید میتوانید مطالب زیر را نیز مطالعه فرمایید.

محاسبه ارزش فعلی و ارزش آتی در اکسل

تابع PMT در اکسل

روش های محاسبه استهلاک در اکسل

تابع NPV در اکسل

NPV  مخفف عبارت NET PRESENT VALUE به معنی ارزش فعلی خالص است. این تابع در واقع ارزش فعلی خالص جریان های نقدی یک پروژه سرمایه گذاری را که قرار است در آینده اتفاق بیافتد با استفاده از یک نرخ تنزیل محاسبه میکند. برای استفاده از تابع NPV در اکسل می بایست ابتدا خالص جریان های نقدی مربوط به هر سال را محاسبه کنید و سپس مقدار جریان هر سال را بعنوان پارامترهای تابع قرار دهید.

ترکیب تابع NPV در اکسل به شرح زیر است:

=NPV(rate,value1,[value2],...)
  • rate: نرخ تنزیل مربوط به هر دوره – عموما از نرخ سود بانکی بعنوان نرخ تنزیل استفاده میشود.
  • value1: جریانات نقدی اول
  • [value2]: جریانات نقدی دوم( اختیاری)

نکات مربوط به تابع NPV در اکسل :

  •   در مورد تابع  NPV نیز می بایست شبیه به دیگر توابع مالی در اکسل مواظب یکپارچگی نرخ تنزیل با دوره های زمانی باشید. برای مثال اگر نرخ دوره های جریانات نقدی شش ماهه است نرخ تنزیل هم می بایست به صورت شش ماهه محاسبه شود.
  • ترتیب زمانی جریانات نقدی می بایست رعایت شود و فاصله زمانی جریانات با هم مساوی باشند.
  • جریانات نقدی می بایست در انتهای دوره اتفاق بیافتد.

مثال

فرض کنید میخواهید یک کارگاه کوچک تولیدی راه اندازی کنید. بدیهی است که برای ایجاد کارگاه می بایست در سال اول یک هزینه قابل توجه انجام دهید به همین دلیل ممکن است در سال اول شما خالص جریان نقدی مثبتی نداشته باشید.بر همین اساس ما فرض میکنیم که شما در سال اول 50 میلیون تومان هزینه کرده اید و هیچ درآمدی هم نداشته اید، در سال دوم 15 میلیون درآمد داشته اید و هزینه ای انجام نداده اید و …

حال اگر نرخ تنزیل یا همان بهره بانکی را 14 درصد در نظر بگیریم، ارزش فعلی خالص سرمایه گذاری با استفاده از تابع زیر محاسبه خواهد شد:

=npv(0.14,خالص جریانات نقدی)

همانطور که مشاهده میکنید ارزش فعلی خالص سرمایه گذاری تقریبا هشت میلیون میشود . حال شما میتوانید تصمیم گیری کنید که آیا با این مقدار NPV این سرمایه گذاری ارزش اقتصادی دارد یا خیر و گزینه های سرمایه گذاری مختلف را با هم مقایسه کنید.

مشترک شدن
Notify of
guest

6 نظرات
نظردهی درون متنی
مشاهده همه نظرات
محمود شکرانه

درود
ازآموزشهای خوبتان صمیمانه تشکر و قدردانی می کنم
ایا منابع رسمی و موثقی در دنیای اقتصاد داریم که نرخ تنزیل در کشورهای مختلف را تعیین و منتشر کنند بویژه در صنایع مختلف. مثلا نرخ تنزیل در کشور ترکیه در صنعت کشتی سازی چقدر است ؟ با سپاس و احترام

امیر دایی

سلام
متاسفانه در این زمینه اطلاعی ندارم.

سعید

باید خالص جریان نقدی سال اول رو منفی پنجاه میلیون میذاشتید!

امیر دایی

سلام
منفی هست، فقط مثل اینکه علامت منفی یک مقدار کم رنگ هست، به همین دلیل رنگش قرمزه. در ضمن اگر مثبت بود که عددش 8 میلیون نمی شد!

محمد

ممنون از آموزش بسیار خوبتون.من یک سوال برام پیش اومده راجع به بیمه عمر.وقتی بخوام حساب کنم که در انتهای 30 سال چقدر پول به ارزش سال 30 به شرکت بیمه پرداخت شده با مشکل مواجه میشم چون جریان خالص نقدی من از سال 30 به سمت سال 1 می باشد .هر چه سعی میکنم باز اکسل جریان نقدی را از سال 1 به سال 30 محاسبه می کند و مثلا ردیفی که با A30:A1 انتخاب کرده ام به A1:A30 تبدیل می شود.اگر ممکن است راهمائی بفرمائید

امیر دایی

شما باید سورت داده ها رو از یک به سی بذارید. چون در این تابع عدد اول معادل بازه زمانی اول هست و ….
می تونید به جای اینکه در آرگومان دوم، بازه ای از سلول ها رو بدید، به صورت تک تک عدد ها رو از اخر به اول بدید:

=npv(0.14,A30,A29,A28,A27,....)