5/5 - (14 امتیاز)
در مطلب قبل گفتیم که نسخه جدید مجموعه office  با عنوان office 2019 منتشر شده است و نرم افزار اکسل این مجموعه نیز تغییراتی را داشته است.البته شما نباید انتظار داشته باشید بعد از گذشت 30 سال از معرفی اولین نسخه اکسل همچنان تغییرات زیربنایی در این نرم افزار اتفاق بیافتد.ولی بعضی از این ویژگی های جدید اکسل ، اهمیت زیادی دارند و تلاش میکنیم در مطالب جداگانه این تغییرات را مرور کنیم. امروز به بررسی توابع جدید اکسل 2019 خواهیم پرداخت.

برای مشاهده مطلب قبل با عنوان  ” معرفی ویژگی های جدید اکسل 2019” و مطالعه تغییرات ایجاد شده در نسخه 2019 اکسل کلیک کنید.

یکی از اصلی ترین تغییرات ایجاد شده در اکسل اضافه شدن چند تابع جدید در این نرم افزار است. البته اغلب این توابع در نسخه های قبل یا با نام های دیگری وجود داشته اند یا اینکه چند تابع با هم ترکیب شده و یک تابع جدید را تشکیل داده اند. برای مثال تابع IFS قبلا در نسخه Office 365 معرفی شده بود ولی در این نسخه بعنوان یکی از توابع جدید اکسل 2019 ارائه شده است.

تابع IFS

همانطور که گفتیم تابع IFS در اکسل قبلا در نسخه office 365 معرفی شده بود و در نسخه 2019 اکسل صرفا همان تابع اضافه شده است. تابع IFS در اکسل در واقع جایگزینی برای نوشتن توابع IF تو در تو است. با استفاده از این تابع، شرط های مطرح شده به ترتیبی که شما مرتب میکنید، بررسی میشوند و بر اساس نتیجه ارزیابی انجام گرفته نتیجه برگردانده میشود. ما در گذشته و برای کسانی که با نسخه office 365 کار میکنند نیز مطلبی در مورد تابع IFS ارائه کرده بودیم که شما میتوانید برای مطالعه این مطلب و اطلاعات بیشتر در زمینه تابع IFS مطلب” تابع IFS در اکسل” را مطالعه فرمایید.

تابع concat

تابع جدید concat بسیار شبیه به تابع Concatenate در نسخه های قبل اکسل است ولی تلاش شده کارکرد تابع concat بهبود داده شود. این تابع علاوه بر اینکه کوتاه تر است و نوشتن آن نسبت به تابع Concatenate آسانتر است، از آدرس محدوده ها نیز پشتیبانی میکند و شما میتوانید علاوه بر آدرس سلول ها در اکسل ، از آدرس محدوده ها نیز در این تابع استفاده کنید. این تابع متن های مربوط به محدوده ها یا رشته های مختلف را با هم ترکیب میکند ولی از جداکننده استفاده نمیکند. در صورتی که میخواهید در بین متن های متصل شده از جداکننده استفاده شود میتوانید از تابع textjoin که در ادامه توضیح داده خواهد شد استفاده کنید. ترکیب تابع concat در اکسل 2019 به شرح زیر است:

=concat(text1;[text2];…)

text1: آیتم های متنی که می بایست به هم متصل شوند.این پارامتر در واقع  یک رشته یا مجموعه ای از رشته ها مثل یک محدوده از سلول های مختلف است.

Text2 …: آیتم های متنی اضافه ای که می بایست به متن مربوط به پارامتر اول اضافه شوند. شما میتوانید از 253 آیتم از این پارامتر استفاده کنید( اختیاری)

یک بار دیگر اشاره میکنیم که تابع concat در اکسل در بین رشته های متنی که به هم می چسباند از جداکننده استفاده نمیکند و شما می بایست یا جداکننده را به عنوان یک رشته جداگانه اضافه کنید یا از توابع جایگزین مثل تابع textjoin دراکسل استفاده کنید.

تابع MAXIFS

این تابع بزرگترین مقدار در یک محدوده را که دارای یک یا چند شرط مشخص شده باشد، برمیگرداند. موارد زیادی اتفاق می افتد که چندین مورد از آیتم های موجود در یک محدوده شرط های تعریف شده را دارا هستند و شما نیاز به بزرگترین مقدار از این مقادیر دارید، در گذشه می بایست برای انجام این کار، تابع max و if را با هم ترکیب میکردید، اما با معرفی شدن تابع maxifs دیگر نیازی به انجام این کار نیست.  ترکیب تابع MAXIFS در اکسل 2019  به شکل زیر است:

=Maxifs(max_range;criteria_range1;criteria1;[criteria_range2;criteria2])

Max_range: این پارامتر نشان دهنده محدوده واقعی سلول هاست که مقدار حداکثر از بین آنها مشخص میشود(الزامی)

Criteria_range1: مجموعه سلول هایی است که می بایست با استفاده از Criteria سنجیده و بررسی شوند(الزامی)

Criteria1: یک معیار که ابزار سنجش قرار میگیرد. این پارامتر میتواند یک عدد، متن، عبارت و … باشد(الزامی)

;[criteria_range2;criteria2]: مجموعه اختیاری و اضافی دیگری از محدوده ها و معیارهای مربوط به آنها که میتوانید در صورت نیاز تا 125 مورد اضافه کنید.

نکته: اندازه و شکل   MAX_RANGE و CRITERIA_range N می بایست به هم یکسان باشد وگرنه اکسل خطای #value! را برمیگرداند.

تابع MINIFS

این تابع دقیقا کار تابع MAXIFS را به صورت برعکس انجام میدهد. به این معنی که کوچکترین عدد در یک محدوده را که دارای یک یا چند شرط مشخص شده باشد، برمیگرداند.

=minifs(min_range;criteria_range1;criteria1;[criteria_range2;criteria2])

MIN_range: این پارامتر نشان دهنده محدوده واقعی سلول هاست که مقدار حداقل از بین آنها مشخص میشود(الزامی)

Criteria_range1: مجموعه سلول هایی است که می بایست با استفاده از Criteria سنجیده و بررسی شوند(الزامی)

Criteria1: یک معیار که ابزار سنجش قرار میگیرد. این پارامتر میتواند یک عدد، متن، عبارت و … باشد(الزامی)

;[criteria_range2;criteria2]: مجموعه اختیاری و اضافی دیگری از محدوده ها و معیارهای مربوط به آنها که میتوانید در صورت نیاز تا 125 مورد اضافه کنید.

نکته: اندازه و شکل   MIN_RANGE و CRITERIA_range n می بایست به هم یکسان باشد وگرنه اکسل خطای #value! را برمیگرداند.

تابع SWITCH

این تابع یک عبارت را بر اساس لیستی از مقادیر به ترتیب ارزیابی میکند و اولین نتیجه مطابق را برمیگرداند. به عبارت دیگر تابع switch بررسی میکند که آیا مقداری برابر با مقدار مشخص شده در بین داده های شما وجود دارد یا خیر.  اگر هیچ نتیجه مطابقی یافت نشود مقدار پارامتر default برگردانده میشود.

ترکیب تابع  switch در اکسل 2019 به شکل زیر است:

=switch(expression;value1;result1;[default or value2;result2];…[default or value3;result3])

Expression: این پارامتر نشان دهنده مقداری است که میتواند به شکل عدد، متن، عبارت یا … باشد و می بایست با value1 تا value125 مقایسه شود.

Value1…value126: value N مقداری است که می بایست با Expression مقایسه شود و در صورت یکسان بودن پارامتر result برگردانده شود.

Result1…result126: result پارامتری است که در صورت مطابق بودن VALUE N با Expression برگردانده میشود.

Default: این پارامتر در صورتی که هیچ کدام از مقادیر VALUE با Expreesion مطابقت نداشته باشند برگردانده میشود( اختیاری)

تابع TEXTJOIN

در مورد تابع textjoin در اکسل قبلا نیز تا حدودی صحبت کردیم و گفتیم که از تابع textjoin به عنوان جایگزینی برای توابع concatenate و concat در اکسل استفاده میشود. این تابع متن را از محدوده های مختلف با هم ترکیب میکند. مقادیر متنی با استفاده از جداکننده هایی که شما مشخص میکنید از هم تفکیک میشوند. اگر جداکننده یک رشته خالی متنی باشد، این تابع میتواند به صورت موثری محدوده ها را به هم متصل کند. ترکیب تابع Textjoin در اکسل 2019 به شرح زیر است:

=textjoin(delimeter;ignore_empty;text1;[text2])

Delimeter: یک رشته متنی که میتواند شامل صفر، یک یا چند کاراکتر باشد یا آدرس یک سلول که حاوی یک رشته متن به شرح گفته شده باشد. این پارامتر می بایست در درون دابل کوتیشن قرار گیرد. این پارامتر بعنوان جداکننده رشته های متنی محدوده ها مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

ignore_empty: اگر این پارامتر true قرار داده شود سلول های خالی نادیده گرفته میشوند.

text1: اولین رشته متنی که می بایست متصل شود. این پارامتر میتواند یک رشته متن، یا آرایه ای از رشته های متنی، یا محدوده ای از سلول ها باشد.

Text2 …: دیگر آیتم های متنی که می بایست به هم متصل شوند. این آیتم های میتوانند تا 252 مورد باشند. (اختیاری)

حال که به صورت کلی با کارایی و ترکیب توابع جدید اکسل 2019 آشنا شدید بهتر است در اولین فرصت نسخه جدید اکسل را نصب کنید و به صورت عملی از این توابع استفاده کنید تا درک عمیقتری نسبت به آنها بدست آورید. در مقالات آینده تلاش میکنیم نسخه جدید اکسل را از جنبه های دیگری مورد بررسی قرار دهیم.

 

مشترک شدن
Notify of
guest

0 نظرات
نظردهی درون متنی
مشاهده همه نظرات