5/5 - (8 امتیاز)

شما میتوانید در پیوت تیبل هایی که در اختیار دارید با استفاده از فرمول، فیلد و آیتم محاسباتی ایجاد کنید. در این مطلب به معرفی این دو ابزار مفید پیوت تیبل میپردازیم و نمونه ای را از هرکدام از آنها ارائه خواهیم کرد.

تفاوت کلیدی بین فیلد محاسباتی و آیتم محاسباتی در پیوت تیبل به شکل زیر است:

  • فیلدهای محاسباتی(calculated field) فرمول هایی هستند که محاسبات خود را بر روی فیلدهای موجود در پیوت تیبل انجام میدهند. لیست فیلدهای موجود در پیوت تیبل در قسمت Field list نمایش داده میشود و شما میتوانید در محاسبات خود از هرکدام از این فیلدها استفاده کنید.
  •  اما در محاسبه calculated item ها شما صزفا میتوانید از آیتم های درون هر فیلد استفاده کنید و امکان انجام عملیات بر روی چند فیلد و بدست آوردن یک مقدار امکان پذیر نیست.

ایجاد یک فیلد محاسباتی(calculated field) در پیوت تیبل

فید های محاسباتی در pivot table به شما امکان میدهند که محاسبات مورد نظر خود را بر روی فیلدهای پیوت تیبل انجام دهید. با استفاده از این فیلدها میتوانید عملیات ریاضی از قبیل ضرب، تقسیم، جمع، تفریق، درصد و … را بر روی مقادیری مثل سود، درآمد، فروش، هزینه ها و … انجام دهید.

تنها محدودیت در مورد این ابزار این است که شما نمی توانید از آدرس سلول ها در فرمول نویسی خود استفاده کنید.

پیوت تیبلی که در این مطلب مورد استفاده قرار خواهیم داد، به شکل زیر است. در این مثال مقدار هزینه کالای فروخته شده یا Cost of good sold را محاسبه خواهیم کرد:

گام 1: بر روی pivot table کلیک کنید و به قسمت Options > Fields, Items, & Sets > Calculated Field بروید.فیلد محاسباتی (calculated field) و آیتم محاسباتی (calculated item) در پیوت تیبل

گام 2: نام فیلد را Cost of Goods Sold (یا هر نامی که تمایل دارید) قرار دهید .فیلد محاسباتی (calculated field) و آیتم محاسباتی (calculated item) در پیوت تیبل

گام 3: فرمول را مساوی با COSTS/SALES قرار دهید. این فرمول برای فیلد محاسباتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.فیلد محاسباتی (calculated field) و آیتم محاسباتی (calculated item) در پیوت تیبل

گام 4: فرمت داده ها هنوز هم صحیح نیست. بر روی ستون جدید راست کلیک کنید و  Number Format را انتخاب کنید.

گام 5: Percentage را انتخاب کنید و  ok را بزنید.

حال فیلد محاسباتی شما با فرمت درصد آماده است.

نحوه ایجاد یک آیتم محاسباتی(calculated item) در پیوت تیبل

آیتم های محاسباتی به شما امکان میدهند که محاسبات ریاضی را بر روی لیست آیتم های خود انجام دهید . تنها محدودیت در استفاده از این ابزار نیز این است که شما نمیتوانید در محاسبات خود از آدرس سلول استفاده کنید. آیتم های محساباتی pivot table را میتوان برای مشخص کردن تغییرات بین آیتم ها، مثل مقادیر سالها و ماه های مختلف، میانگین، مجموع و … مورد استفاده قرار داد.

برای فعال کردن آیتم محاسباتی می بایست حتما بر روی آیتم انتخاب شده در pivot table کلیک کنید. سپس به تب pivot table tools در ریبون بروید و Options > Fields, Items & Sets > Calculated Item را انتخاب کنید.

گام 1: بر روی آیتمی که میخواهید محاسبه کنید کلیک کنید.فیلد محاسباتی (calculated field) و آیتم محاسباتی (calculated item) در پیوت تیبل

گام 2: بر روی pivot table کلیک کنید و به قسمت Options > Fields, Items, & Sets > Calculated Item بروید.

گام 3: در فیلد name عبارت  Year on Year Variance رابعنوان نام وارد کنید.

گام 4: .سالهای  ‘2015’-‘2014’بعنوان فرمول وارد کنید و ok را بزنید.

آیتم محاسباتی شما آماده است.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

فیلم و دوره رایگان آموزش پیوت تیبل در اکسل

مشترک شدن
Notify of
guest

0 نظرات
نظردهی درون متنی
مشاهده همه نظرات