5/5 - (6 امتیاز)
در این مطلب با نحوه استفاده از power pivot برای مشاهده و ایجاد ارتباط بین جداول استفاده خواهیم کرد. منظور از ارتباط، ایجاد یک  اتصال بین دو جدول است که نحوه همبستگی داده های درون دو جدول را مشخص میکند. برای مثال دو جدول  DimProduct و DimProductSubcategory دارای ارتباط هستند به این شرح که هر محصول به یکی از زیرمجموعه تعلق دارد.

ایجاد ارتباط با استفاده از powerpivot هم به شکل اتصال جداول در پنجره powerpivot و هم به صورت دستی صورت میگیرد و حالت اتوماتیک آن زمانی است که powerpivot تشخیص دهد که داده های وارد کاربرگ شده به هم مرتبط هستند. برای مثال   DimProduct و DimProductSubcategory به این دلیل به هم مرتبط هستند که ستون ProductSubcategoryKey در هر دو جدول مشترک است. نیازی نیست که هر دو ستون نامهای یکسان داشته باشند.

ایجاد ارتباط بین جداول در پاور پیوت چه مزیتی دارد؟

برای اینکه قادر باشید هر نوع تحلیل معنی داری انجام دهید می بایست داده های شما به هم مرتبط باشند. به صورت مشخص ارتباط ها شما را قادر می سازند که :

  • داده های یک جدول را بر اساس داده های ستون جداول دیگر فیلتر کنید.
  • ستون های چند جدول را به صورت یکپارچه در پیوت تیبل(pivot table) یا پیوت چارت (pivotchart) قرار دهید.
  • به آسانی و با استفاده از فرمول های DAX به جستجوی مقادیر در جداول به هم مرتبط شده بپردازید.

بررسی ارتباط های موجود

شما در حال حاضر داده های مربوط به سه منبع مختلف را در ورک بوک پاور پیوت (power pivot) خود دارید:

  • داده های فروش و محصول که از یک پایگاه داده Access فراخوانی شده است. ارتباط های موجود هم همراه با داده ها به ورک بوک وارد شده است.
  • داده های مربوط به دسته بندی محصول که از یک پایگاه داده access به دست آمده است.
  • داده های کپی شده و متصل به یک صفحه گسترده اکسل که شامل داده های store است.

برای بررسی ارتباط های موجود:

  1. در powerpivot و در پنجره design، در گروه Relationships گزینه Manage Relationships را کلیک کنید.
  2. در دیالوگ باکس Manage Relationships می بایست ارتباط های زیر را مشاهده کنید. این ارتباط ها در زمان اضافه کردن اولین پایگاه داده Access ایجاد شده است:
جدول جدول مرتبط به آن
DimProduct [ProductSubcategoryKey] DimProductSubcategory [ProductSubcategoryKey]
FactSales [channelKey] DimChannel [ChannelKey]
FactSales [DateKey] DimDate [Datekey]
FactSales [ProductKey] DimProduct [ProductKey]

 

  1. به خاطر داشته باشید که شما میتوانید از طریق این دیالوگ باکس ارتباط های بین جداول را ایجاد، اصلاح و حذف کنید. Close را انتخاب کنید.

ایجاد ارتباط جدید بین داده های مربوط به منابع مختلف

حال که شما با ارتباط هایی که به صورت اتوماتیک ایجاد می شوند آشنا شدید، به بررسی نحوه ایجاد ارتباط های دیگر می پردازیم.

برای ایجاد اولین ارتباط :

  1. در پنجره جدول stores کلیک کنید.
  2. بر روی عنوان ستون GeographyKey راست کلیک کنید، و سپس گزینه Create Relationship را انتخاب کنید.
  3. در باکس Related Lookup Table گزینه Geography را انتخاب کنید.( جدولی که شما از یک ورک شیت اکسل paste کردید و سپس تغییر نام داده شد)
  4. در باکس Related Lookup column اطمینان حاصل کنید که GeographyKey انتخاب شده است.
  5. گزینه create را انتخاب کنید.
  6. زمانی که ارتباط ایجاد شد، یک آیکون در بالای ستون نمایش داده میشود. روی آن کلیک کنید تا جزئیات مربوط به آن ارتباط را نمایش دهد.

برای ایجاد ارتباط های بیشتر بین داده های Access و اکسل :

  1. در پنجره stores کلیک کنید.
  2. ستون StoreKey را انتخاب کنید.
  3. در پنجره Design گزینه Create Relationship را انتخاب کنید.

باکس Table و Column به صورت اتوماتیک پر میشوند.

  1. در باکس Related Lookup Table ، FactSales را انتخاب کنید.
  2. در باکس Related Lookup Column مطمئن شوید که StoreKeyانتخاب شده است.

به آیکن کنار  Related Lookup Column توجه کنید. این آیکن به این معنی است که ارتباط ایجاد شده اشتباه است. زمانی که یک ارتباط ایجاد میکنید، می بایست برای Related Lookup Column ستونی با مقادیر منحصر به فرد انتخاب کنید.

  1. این بار FactSales را از باکس table و StoreKey را از باکس Column  انتخاب کنید. Stores  را بعنوان  Related Lookup Tableو StoreKey  را بعنوان Related Lookup Column انتخاب کنید. .
  2. Create را کلیک کنید.

ایجاد ارتباط به شکل دیاگرام

درview دیاگرام شما میتوانید به آسانی بین ستون های جداول مجزا ارتباط برقرار سازید. ارتباط ها به صورت تصویری نمایش داده میشوند که شما را قادر می سازند به سرعت وجود ارتباط بین جداول را تشخیص دهید. در این مرحله به بررسی نحوه ایجاد ارتباط در View دیاگرام خواهیم پرداخت.

برای رفتن به view دیاگرام :

  1. در پنجره powerpivot، در تب home، در قسمت view، گزینه Diagram View را انتخاب کنید. شکل ارائه اطلاعات به حالت دیاگرام تغییر پیدا میکند و جداول به صورت اتوماتیک بر اساس ارتباطی که با یکدیگر دارند سازماندهی میشوند.
  2. برای اینکه بتوانید تمام جداول را در صفحه مشاهده کنید، بر روی آیکون Fit to Screen در قسمت بالا سمت راست Diagram View کلیک کنید.
  3. برای ایجاد تصویر دلخواه از صفحه میتوانید از Drag to Zoom،  Minimapاستفاده کنید و با استفاده از درگ کردن جداول به شکلی که مایل هستید اطلاعات را نمایش دهید. همچنین میتوانید با استفاده از ماوس و scroll به بالا و پایین صفحه منتقل شوید.
  4. با استفاده از خطوط ارتباط (relationship line: خطوط مشکی با یک فلش و دایره در انتهای آنها) میتوانید جداول مرتبط را هایلایت کنید.

برای ایجاد ارتباط بین جداول در diagram view:

  1. در حالی که در diagram view هستید، بر روی دیاگرام جدول DimProductSubcategory راست کلیک کنید و سپس Create Relationship را انتخاب کنید. دیالوگ باکس ایجاد ارتباط باز میشود.
  2. در باکس Column گزینه ProductCategoryKey را انتخاب کنید. در باکس Related Lookup Table  ProductCategory را انتخاب کنید. و در انتها در باکس Related Lookup Column گزینه ProductCategoryKey را کلیک کنید.
  3. Create را کلیک کنید.
  4. با کلیک بر روی Manage Relationships از تب Design چک کنید که آیا ارتباط ها با موفقیت ایجاد شده است یا خیر و لیست را مورد بررسی قرار دهید.
مشترک شدن
Notify of
guest

0 نظرات
نظردهی درون متنی
مشاهده همه نظرات