5/5 - (14 امتیاز)

در این قسمت از دوره آموزش برنامه نویسی VBA در اکسل، به تنظیم ابزارها و فراهم آوردن ویژگی هایی در محیط Visual basic editor میپردازیم که باعث میشوند کار شما در کدنویسی بسیار ساده تر شود و در نتیجه کارایی و سرعت شما افزایش یابد.

برای حفظ کوتاهی متن به دلایل مفید بودن هرکدام از این تنظیمات نمیپردازیم و از شما میخواهیم مثل همیشه در این زمینه نیز به ما اعتماد کنید.

نمایش نوار اصلاح (Edit toolbar)

Edit toolbar بسیاری از ابزارهای مفید محیط VBE را در برمیگیرد ولی به دلایلی مایکروسافت این نوار ابزار را به صورت پیش فرض فعال نکرده است. برای فعال کردن تولبار EDIT در محیط VBE از دستور View -> Toolbars -> Edit استفاده کنید.

پس از فعال کردن این نوار ابزار می بایست ابزارهایی را مشاهده کنید که قبلا فعال نبودند. در ابتدا این ابزارها در Floating window قرار دارند ولی شما میتوانید هرکدام را که مایل بودید Drag کنید(بکشید) و در بالای پنجره VBE قرار دهید. در تصویر زیر من ابزارهای جدید اضافه شده را در بالای پنجره کدنویسی قرار داده ام.

آموزش رایگان VBA

ساده ترین و پرکاربردترین ابزارهایی که در آینده از آنها استفاده خواهیم کرد، به شرح زیر هستند:

  1. ابزار شناسایی کد(Code identing tool): با استفاده از این ابزار میتوانید یک بلاک از کد را انتخاب کنید و سپس کل بلاک را indent یا reindent کنید. این ابزار به خصوص زمانی که از حلقه ها(loop) یا تابع IF برای بلاک های بزرگ کد استفاده میکنید، اهمیت پیدا میکند.
  2. ابزار اضافه کردن یا حذف کامنت: شما میتوانید با استفاده از این ابزار یک بلاک کامل از کد را انتخاب کنید سپس آن را تبدیل به کامنت کنید. در مورد مزایای این کار در مطلب قبل توضیح دادیم و گفتیم که مزیت این کار این است که نمیخواهیم قسمتی از کدها در حال حاضر اجرا شود ولی قصد حذف آنها را نیز نداریم.

خاموش کردن ابزار Auto Syntax Check

این ابزار به صورت اتوماتیک ترکیب کدهای شما را بررسی میکند و خطاهایی را که یافت میکند در قالب پیغام به شما اخطار میدهد. به اعتقاد من این ابزار پیغام های خطای غیر ضروری را اخطار میدهد و این موضوع در زمان کدنویسی آزاردهنده است.

برای خاموش کردن ابزار Auto Syntax Check دستور Tools -> Options را کلیک کنید.

آموزش رایگان VBA

از پنجره Options همانطور که در قسمت شماره 1 تصویر زیر نشان داده شده است، تیک مربوط به Auto Syntax Check را بردارید. ok را کلیک کنید تا تغییرات اعمال شود.

آموزش رایگان VBA

همچنین شبیه به تصویر بالا تیک مربوط به گزینه Require Variable Declaration را نیز فعال کنید. در مورد دلیل انجام این کار در مبحث مربوط به تعریف متغیرها صحبت خواهیم کرد. اما در این قسمت و بعنوان انجام تنظیمات محیط VBE این تیک را فعال کنید و ok را فشار دهید.

استفاده از پنجره فوری(immediate window)

پنجره فوری محیطی است که ما میتوانیم در حالی که کدهایی VBA را اجرا میکنیم پیغام ها را نیز دریافت کنیم. ممکن است در ابتدا این محیط کاربردی به نظر نرسد ولی کاربرد اصلی این پنجره زمانی است که کدهای نوشته شده را رفع نقص(Debug) میکنیم یا جریان منطقی کدها را بررسی میکنیم.

برای فعال کردن این پنجره دستور View -> Immediate Window را کلیک کنید یا کلیدهای Ctrl+G را فشار دهید.

آموزش رایگان VBA

با انجام این کار پنجره فوری در زیر پنجره کدنویسی ظاهر میشود.

آموزش رایگان VBA

ممکن است تغییرات ایجاد شده یا ابزارهای گفته شده در ابتدا ابزارها و تغییرات ککم اهمیتی باشند ولی همانطور که در ابتدا گفته شد در این زمینه بهتر است به ما اعتماد کنید این ابزارها را دست کم نگیرید.

برای مشاهده سایر آموزشها و فیلم های آموزشی مربوط به برنامه نویسی VBA به صفحه زیر مراجعه کنید.

دوره آموزشی رایگان برنامه نویسی VBA

مشترک شدن
Notify of
guest

15 نظرات
نظردهی درون متنی
مشاهده همه نظرات
علی مهدی

سلام و عرض ادب- یه جدول داریم با دو ستون ، یکی کد ، دیگری مشخصات ، سوال اینه که به چه کدی از vba میشه کد رو گرفت و مشخصات رو اصلاح کرد(منظورم در یوزرفرم هست)باتشکر اگر ممکنه پاسخ رو ایمیل بفرمایید

امیر دایی

شما اول باید یه دوره مقدماتی برنامه نویسی vba بگذرونید تا بتونید این فرایندها رو پیاده سازی کنید.

حسین کاظمی

با سلام و عرض خسته نباشید
میخوام vbaرو داخل اکسل فعال کنم
مرحله اول از trust center settings
macros /vba macrosرو فعال میکنم منتهی وقتی میام assign macro رو میزنم اما بازم vb اجرا نمیشه
ممنون میشم راهنمایی کنید :

امیر دایی

سلام
وی بی ای برای اجرا شدن نیاز به فعال سازی نداره. موقعی که فایل رو باز میکنید از فایل شما دارای کد هست یک نوار زرد رنگ زیر منوهای اکسل نمایش داده میشه، روی دکمه enable کلیک کنید تا اجازه اجرا ماکرو رو داشته باشه.

صالح

سلام وقتی داریم برنامه می‌نویسیم برای باز شدن پنجره پیشنهادی فرمول هنگام تایپ فعال بشه باید چکار کنیم

امیر دایی

سلام
باید کلید ctrl نگه دارید و space بزنید.

مرتضی

سلام
شب خوش
متن داخل تکس باکس من در vba اکسل زیاده، برای اینکه متن اضافه در خط دوم و حالت wrap text داشته باشه چه کاری باید برای تکس باکس انجام بدم؟

امیر دایی

سلام
روی تکس باکس کلیک کنید از قسمت properties گزینه multiline روی حالت true قرار بدید.

ندا

سپاس

مرتضی

تشکر عالی بود.
کمی بشتر کوشش کنید.

امیر دایی

ممنون میشیم شما هم در این راه به ما کمک کنید.

مهدی

خیلی ابتدایی بود
چرا باید برای پیدا کردن یک آموزش قوی و یا نمونه کدهای خوب تو صفحات غیر از ایران دنبالش بگردیم

امیر دایی

به این دلیل که ایرانی ها اکثرا دوست دارند مصرف کننده محتوا باشن و نه تولید کننده. شما که دنبال کدهای خوب هستی تا حالا چند کد خوب توی اینترنت منتشر کردی؟ از دلایل دیگه جمعیت تولید کنندگان محتوا هست. تقریبا توی دنیا 1.5 میلیارد نفر به زبان انگلیسی صحبت می کنن ولی فارسی زبان تقریبا 120 میلیون نفر هستن. دلیل دیگه نسبت تولید کنندگان محتوا هست، که توی کشورهای کمتر توسعه یافته مثل ایران نسبت به کشورهای آمریکایی، اروپایی و هند نسبت تولید کننده محتوا به جمعیت خیلی کم هست. دلیل دیگش این هست که توی ایران به راحتی… مطالعه بیشتر »

مرتضی

عالیه

سجادیان

واقعا کار سختی هست و وقت گیر .دستتون درد نکنه عالیه