4.9/5 - (8 امتیاز)
نحوه ثابت کردن سطر و ستون در اکسل یا همان فریز کردن اگرچه موضوعی ساده است ولی در بسیاری از موارد میتواند خوانایی ورک شیت شما را به خصوص اگر تعداد داده های گزارش شما زیاد باشد تا حد زیادی بهبود بخشد.

اگر به تب View در ریبون اکسل خود مراجعه کنید، در گروه Window یک آیکن کشویی شبیه به شکل زیر به نام Freeze pane مشاهده میکنید که در این مطلب میخواهیم در مورد این قابلیت اکسل صحبت کنیم.

نحوه ثابت کردن سطر و ستون در اکسل اگر بر روی freeze pane کلیک کنید اکسل سه گزینه را  شبیه به شکل بعد، به شما نمایش میدهد که ابتدا در مورد آیتم های دوم و سوم و در آخر در مورد آیتم اول صحبت میکنیم.

ثابت کردن سطر اول در اکسل

در بسیاری از موارد اتفاق می افتد که شما میبایست ردیف اول خود را که در برگیرنده عناوین داده های شماست ثابت کنید تا در نتیجه با اسکرول کردن و مشاهده داده های پایین جدول، امکان مشاهده عناوین نیز به صورت همزمان وجود داشته باشد.

نحوه ثابت کردن سطر و ستون در اکسل

برای مثال فرض کنید که داده هایی به شکل زیر که مربوط به سه ماهه اول سال 2013 تا سه ماهه سوم سال 2016 است را در اختیار دارید.

نحوه ثابت کردن سطر و ستون در اکسل

اما با حرکت به سمت پایین داده ها، عناوین ناپدید میشوند و خوانایی جدول شما کاهش می یابد.

نحوه ثابت کردن سطر و ستون در اکسل

برای ثابت کردن ردیف اول کافیست در تب View  و گروه Window بر روی منو کشویی Freeze pane که در بالا مشاهده کردید کلیک کنید و گزینه Freeze top Row را کلیک کنید.

نحوه ثابت کردن سطر و ستون در اکسل

حال همانطور که در شکل بالا مشاهده کنید با اینکه کاربر در ردیف 546 قرار گرفته ولی ردیف اول که شامل عنوان ها میشود همچنان قابل مشاهده است.

ثابت کردن (فریز کردن) ستون اول در اکسل

برای ثایت کردن ستون اول نیز داستان کاملا به همین شکل است و کافیست در منو کشویی Freeze pane گزینه سوم یعنی Freeze first column را انتخاب کنید تا اولین ستون داده های شما فریز شود. این مورد بیشتر در زمانی کاربرد دارد که شما در اولین ستون خود موارد مهمی مثل کد محصول، نام محصول، تاریخ و … را دارید و میتوانید با استفاده از این تکنیک، کاربر را در مشاهده بهتر داده ها یازی کنید.

ثابت کردن (فریز کردن) چند سطر و ستون

حال اگر بخواهیم به جای سطر اول یا ستون اول، چند سطر یا چند ستون یا چند سطر و ستون را فریز کنیم چه باید کرد؟

در این مورد می بایست از گزینه Freeza panes استفاده کنید. فرض کنید میخواهیم سه ستون اول و سطر اول داده ها را فریز کنیم. برای اینکار می بایست در ستون بعد از تعداد ستون دلخواه (یعنی ستون D) و سطر بعد از تعداد سطر دلخواه( یعنی ردیف 2) قرار گیریم. بنابراین در سلول D2 قرار گیرید و گزینه Freeze panes را انتخاب کنید.

نحوه ثابت کردن سطر و ستون در اکسلبا در نظر گرفتن قانون گفته شده میتوانید هر تعداد سطر یا ستون را که میخواهید فریز کنید و در این باره مشکلی نخواهید داشت. برای مثال برای ثابت کردن ستون اول و 3 ردیف بالا می بایست در سلول B4 قرار گیرید و برای ثابت کردن 5 سطر اول می بایست در سلول A6 قرار گیرید.

مشترک شدن
Notify of
guest

13 نظرات
نظردهی درون متنی
مشاهده همه نظرات
فرزانه

سلام من سه سطر دارم میخام سه سطر پایین تو همه صفات باشه (100 صفس) یعنی تو فوتر

امیر دایی

سلام
سوالتون واضح نیست. توی واتس آپ با عکس توضیح بدید. شماره در قسمت درباره ما هست.

کاربرمهمان

مرسی مطالب فریز سرستون ها واقعا لازم داشتم . متشکرم از توضیح زیبا و مورداستفاده

زهرا دایی

سلامت باشید خوشحالیم که براتون کاربردی بوده : )

محمد نوراله زاده

ممنون از راهنمایی خوبتون، عالی و بسیار کاربردی

سامان

سلام
چرا تعداد سطر و ستون اکسل با هم برابر نیست؟!

امیر دایی

سلام این بحث یک موضوع فنی و مربوط به بحث دیتابیس هست. در قواعد دیتابیس هر شیت در اکسل میشه به عنوان یک موجودیت یا Entity در نظر گرفت. هر ستون یک صفت یا attribute و هر سطر یک عضو یا instance هست. برای اینکه شفاف تر بشه یک مثال فروش در نظر بگیرید. جدول فروش میشه یک entity، دیتایی که برای هر فروش ثبت میشه مثل کالای فروخته شده، تاریخ فروش، تعداد فروش، قیمت فروش و … میشن صفت (ستون) و هر بار که فروش انجام میشه یک سطر دیتا به عنوان عضو اضافه میشه. حالا معمولا ما برای… مطالعه بیشتر »

nojoumsky

بسیار عالی

سید مهدی رجا

سلام روزتون به خیر میخواستم بدونم اکسل یه همچین قابلیتی داره که من بتونم مثلا سطر های 3 و 10 رو با هم فریز کنم

امیر دایی

با سلام و احترام
یک مقدار منطقی تر با نرم افزارها برخورد کنید.
اگر بخواد سطر 3 و 10 ثابت کنه، سطرهای وسط این دو سطر چی کار کنه؟

می تونید سطرهای بین 3 و 10 و سطر 1 و 2 رو پنهان کنید و بعد فریز کنید.

یا اینکه با کدنویسی vba بگید تا سطر 10 فقط سطر 3 فریز باشه و اگر از سطر 10 رد شد کار روش قبل انجام بده.

لیلا ح

از اموزش خوب و در عین حال ساده شما متشکرم .مشکل من حل شد

امیر دایی

خواهش میکنم. موفق باشید.

عبدالله ملکری

عالی مثل همیشه.