5/5 - (7 امتیاز)

معرفی داشبورد منابع انسانی

داشبورد منابع انسانی تولکیت (TOOLKIT: بسته نرم افزاری که به شخص امکان توسعه کاربرد های خاص خود را میدهد) یا ابزاری است که مدیران منابع انسانی سازمان ها را قادر می سازد تا با استفاده از شاخص های نیروی انسانی تأثیرات برنامه ریزی شده و عملیاتی را پشتیبانی کنند. یک داشبورد منابع انسانی متریک روند های کلیدی سرمایه انسانی را در یک سازمان که مدیر اجرایی و رهبران سازمان شدیداً به آن نیاز دارند، شناسایی میکند. این مقاله همچنین دلیل نیاز به گزارش این روندها را نیز نشان میدهد.

تعهد سازمانی به بهبود کیفیت و تأثیرگذاری فعالیت های نیروی انسانی، همچنین مسئولیت سازمان در قبال مردم و جامعه متأثر از بحران می پردازد. این موضوع در “استانداردهای اصلی انسان دوستانه در زمینه کیفیت و پاسخگویی” با جزییات توضیح داده شده است.

تحقیق CIPD 2015، با نام”گزارش دهی سرمایه انسانی: سرمایه گذاری برای رشد پایدار”، اشاره میکند که تعداد روزافزونی از شواهد وجود دارد که به این موضوع اشاره دارد که مدیران و رهبران سازمانی از داده های منابع انسانی برای ارزیابی ارتباط بین مدیریت، رهبری و عملکرد تجاری استفاده میکنند.”.  در  بخش انسان دوستانه، این موضوع شامل عملکرد برنامه ریزی شده و تأثیر کلی سازمانی و تأثیر گذاری نیز می شود.

اگر با مزایای داشبورد در اکسل آشنا نیستید این مطلب را بخوانید:

داشبورد چیست و چرا از اکسل برای ساخت داشبورد استفاده کنیم

چرا از یک داشبورد نیروی انسانی متریک استفاده میکنیم؟

داشبورد عبارت است از ارائه تصویری، که شواهد کلیدی پیشرفت را در ارتباط با دستیابی به مجموعه ای از استراتژی ها و اهداف عملیاتی  در سطح سازمانی نشان میدهد. داشبورد تعدادی از مجموعه های داده ای که اغلب بیش از شش مورد نیست را در یک فرمت خلاصه سازی شده که تحلیل مسائل در مورد تصمیم گیری مدیریتی را تسهیل می کند، ارائه میکند. این تولکیت ها چگونگی ایجاد و ارائه یک داشبورد متریک نیروی انسانی را نشان می دهند. این تولکیت با هدف تحت پوشش قرار دادن سازمان های غیر دولتی که تاکنون از این رویکرد استفاده نکرده اند، ایجاد  شده است. به منظور انجام یک تحلیل پیشرفته، تولکیت CPID، مجموعه بیشتری از ابزار های پیچیده تر را ارائه می دهد.

بر اساس این اصل که ” هرچیزی که اندازه گیری میشود، مدیریت می شود” داشبورد ها اشاره میکنند که:

  1. انتخاب استراتژی نیروی انسانی، تضمین می کند که جامعه و مردمی که تحت تأثیر بحران هستند کمکی را که نیاز دارند بدست می آورند.
  2. قابلیت ها و ظرفیت های فعلی کارکنان و داوطلبان در سازمان برای رسیدن مؤثر به اهداف، کفایت میکنند
  3. کارکنانی که مهارت های مناسب دارند و تحت پوشش سازمان قرار گرفته اند، میتوانند تغییرات را مدیریت کنند و خلاق هستند.
  4. منابع در دسترس قرار میگیرند و به صورت مؤثری از هزینه های انجام شده برای حمایت از استراتژی استفاده شده است.
  5. متریک های مناسب که استراتژی/ مشوق ها/ شاخص های سازمانی را نشان میدهند، یک چارچوب اهداف، مقاصد، استراتژی و شاخص را ایجاد میکنند (OGSM). OGSM چارچوب برنامه ریزی استراتژیکی را فراهم می کند که مدیران با توجه به پیشرفت های عملکردی به تصمیم سازی اقدام کنند.

 

داشبورد منابع انسانی
شکل 1: فرایند انتخاب یک داشبورد متریک منابع انسانی به صورت گام به گام

در ابتدا می بایست مشخص کنید که چرا میخواهید متریک های نیروی انسانی به مدیریت ارشد سازمان ارائه شود. توجه کنید که می بایست نشان دهید که تا چه حد فعالیت های نیروی انسانی با اولویت های سازمانی شما در تطابق است و ماموریت ها و اهداف سازمانی را پشتیبانی میکند. متریک های نیروی انسانی داده هایی را شامل می شود که اطلاعات عملکردی در مورد فرایند های نیروی انسانی و نتایج مربوط به برنامه ها و فعالیت های آن را نشان می دهد. این متریک ها همچنین توسعه سازمانی و یا یادگیری و فعالیت های توسعه را نیز شامل می شود.

داشبورد در هر زمانی، ارزیابی نظام مندی از این موضوع که آیا استاندارد خروجی های نیروی انسانی با انتظارات مطابقت دارد را نشان می دهد و به صورت گرافیکی روند کسب موفقیت را ارائه میکند. این به رهبران سازمان اجازه میدهد تا استراتژی های سازمانی را توسعه دهند و آن را با استراتژی های دیگر سازمان ها هم تراز کنند و استراتژی نیروی انسانی با اهداف شخصی تیم منابع انسانی  و مدیران صف یکپارچه سازند تا خدمات به جامعه و پاسخگویی را  که یک سازمان به اجتماع ارائه میدهد، بهبود بخشند.

به منظور پشتیانی از مدیران منابع انسانی برای ارائه صریح تأثیر بخش منابع انسانی بر اهداف قابل  دستیابی سازمانی برای تیم رهبری، فیلیپ و همکاران(2014)، چارچوبی از تحلیلگر های توصیفی، تحلیلگرهای پیش بینانه و تحلیلگرهای تجویزی را در کتاب خود به نام ” کار با تحلیلگرهای سرمایه انسانی” ارائه داده اند. اگرچه این کتاب بر بخش انتفاعی تمرکز میکند، ابزارهایی که ارائه میکند میتواند توسط سازمان های غیر دولتی و برای حمایت از تصمیم سازی استراتژیک به کار گرفته شود. دیدگاه CIPD در مورد تحلیلگرها این است که ” اگر اندازه گیری، ارزیابی و ارزشیابی می بایست نقشی در دستیابی به عملکرد پایدار در سازمان بازی کنند، می بایست ” تأثیر مدار” و رو به جلو باشند و بر روی کل سیستم نیروی انسانی تمرکز کنند و نه فقط بر روی فعالیت های منابع انسانی افراد تمرکز داشته باشند.

بلوغ سازمان و ظرفیت کار با مجموعه داده ها، تحلیل ها و کاربرد درس هایی که آموخته شده است، مشخص میکند که شما تا چه اندازه قادر به ارزیابی متغیرها در داده های خود هستید، ارتباط بین متغیرها را نشان میدهد و همبستگی ها و علت و معلول ها را مشخص می سازد.

سایر مطالبی که خواندن آنها را به شما توصیه میکنیم:

اصول طراحی داشبورد مدیریتی اکسل

چگونه داشبورد مدیریتی در اکسل طراحی کنیم؟

اصول طراحی ظاهر داشبورد مدیریتی

هشت نمونه و الگو از داشبورد فروش در اکسل

داشبورد KPI کسب و کار و تعیین شاخص های کلیدی عملکرد

داشبورد مدیریت فروش در اکسل

معیارهای ضروری برای انتخاب موفق یک داشبورد منابع انسانی

فیلیپ و همکاران(2014)، 10 معیار ضروری برای یک فرایند موفق را ارائه میدهند. شما می بایست ظرفیت سازمان خود برای دستیابی به این معیارها را مورد ارزیابی قرار دهید.

  1. ساده بگیرید
  2. از لحاظ اقتصادی با صرفه باشد
  3. از شیوه ها و تکنیک های معتبر استفاده کنید.
  4. بر اساس اصولی باشد که از لحاظ تئوریک درست هستند.
  5. منعطف باشید
  6. دیگر فاکتور هایی که متغیرها را تحت تأثیر قرار می دهند را در نظر بگیرید
  7. فرایند می بایست قابل استفاده با تمام انواع داده باشد
  8. هزینه های راه حل را در نظر بگیرید
  9. از یک فرمول ROI(بازگشت سرمایه) قابل قبول استفاده کنید
  10. فرایند استفاده شده می بایست یک سیستم موفق ضبط و پیگیری داشته باشد و بر اساس مدلی باشد که شما به صورت واقعی بتوانید از آن استفاده کنید
مشترک شدن
Notify of
guest

0 نظرات
نظردهی درون متنی
مشاهده همه نظرات