5/5 - (6 امتیاز)
فرمت دهی شرطی قابلیتی درونی در اکسل است که شما میتوانید با استفاده از آن سلول های یک محدوده را بر اساس شرطی که مشخص میکنید به فرمت مورد نظر خود تغییر دهید و با استفاده از رنگ ها، نشانه ها، شکلک ها و … شرایطی را بوجود آورید که کاربران با مشاهده داده ها، فورا و در یک نگاه قادر به تفسیر اطلاعات باشند.

زمانی که بر روی دکمه Conditional Formatting کلیک کنید یک لیست کشویی باز میشود که سه گزینه زیر را شامل میشود:

  • Icon sets
  • Data Bars
  • Color Scale

در قسمت قبل گزینه icon set را بررسی کردیم( شما میتوانید برای مطالعه قسمت قبل مطلب “گزینه icon set در فرمت دهی شرطی (conditional formatting)“را مطالعه کنید). در این قسمت به بررسی گزینه data bar در فرمت دهی شرطی اکسل ، یکی دیگر از گزینه های فرمت دهی شرطی در اکسل میپردازیم.

data bar به منظور نمایش گرافیکی داده ها در درون یک سلول استفاده میشود. طولانی ترین میله(bar) همیشه به بیشترین مقدار اختصاص داده میشود و همانطور که احتمالا حدس می زنید، کوتاه ترین میله مربوط به کمترین مقدار است. Data bar به شما کمک میکند  بیشترین و کمترین مقادیر درون صفحه گسترده مثل محصولات با بیشترین و کمترین فروش را با یک نگاه تشخیص دهید.

Data bar نیز در اکسل به شکلی بسیار ساده اعمال میشوند. شما میتوانید با انتخاب سلول های مورد نظر خود که میخواهید Data bar برای آنها استفاده شود را انتخاب کنید، و با انتخاب دستور Conditional Formatting > Data Bars و انتخاب نوع میله مورد نظر از آن استفاده کنید. پس از انجام این کار، میله های رنگی در دورن سلول های انتخاب شده قرار می گیرد.

همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید، فرمت دهی شرطی اکسل بسیار خوب به صورت مصور، مخارج انجام شده توسط شما را نشان میدهد.

در صورتی که میخواهید سبک Data bar مطابق با سلیقه شما باشد، گزینه more rules را انتخاب کنید. در این صورت پنجره Edit Formatting Rule باز میشود و شما میتوانید گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنید:

چک مربوط به Show Bar Only را فعال کنید تا مقادیر سلول مخفی شوند و فقط data bar در درون سلول نمایش داده شوند. برای انتخاب نوع داده مربوط به مقادیر minimum و maximum فلش کنار هرکدام از آنها را کلیک کنید تا لیست کشویی باز شود. در اکثریت موارد نوع داده automatic کارایی لازم را دارد؛ با این وجود شما میتوانید انواع دیگری از data type را نیز انتخاب کنید.

مشترک شدن
Notify of
guest

2 نظرات
نظردهی درون متنی
مشاهده همه نظرات
عبدالله جعفری

چگونه میتوان همزان که data bars را فعال کردیم میزان درصد رنگ داخل سلول را نشان دهیم

امیر دایی

سلام
منظورتون از درصد رنگ رو متوجه نشدم. ولی به صورت کلی شما وقتی دیتابار رو ایجاد می کنید می تونید مقدار سلول رو نمایش بدید و اندازه ستون رو. چیز دیگه ای نمی تونید اضافه یا کم کنید.
اگر بخواید چیز جدیدی اضافه کنید باید در یک ستون جدید این کار رو انجام بدید.