5/5 - (3 امتیاز)
رایج ترین روش برای استفاده از دیتا در پاور بی آی، وارد کردن دیتا به یک مجموعه داده پاور بی آی می­باشد. وارد کردن دیتا به معنای ذخیره کردن دیتا در فایل پاور بی آی و منتشر کردن آن همراه با سایر گزارشات پاور بی آی است. این کار به شما کمک می­کند تا به صورت مستقیم به دیتای خودتان دسترسی داشته باشید. با این وجود ممکن است در برخی از سازمانها این روش کاربرد زیادی نداشته باشد.

برای مشاهده تمام آموزش های پاور بی آی به لینک زیر مراجعه کنید:

دوره رایگان و فیلم آموزش پاور بی آی (power BI)

سناریو

فرض کنید که: شما یک سری گزارشات پاور بی آی را برای بخش های فروش شرکت بازرگانی تایل وایند تهیه می­کنید. که در آن وارد کردن دیتا یک روش ایده آل و مناسبی نمی­باشد. اولین کاری که باید انجام دهید ایجاد یک سری مجموعه داده­ها در پاور بی آی خودتان است. تا بدین وسیله بتوانید تصاویر و سایر موارد مدنظرتان را ایجاد کنید. بخش فروش دارای مجموعه داده­های مختلف با اندازه­های متغیر می­باشد. به دلایل امنیتی به شما اجازه داده نمی­شود کپی­ های محلی از دیتا را وارد گزارشات خودتان کنید؛ بنابراین نمی­توانید به صورت مستقیم دیتا وارد کنید. در این شرایط باید یک ارتباط مستقیمی را با منابع داده­ای بخش فروش ایجاد کنید. در ادامه نحوه وارد کردن دیتا به پاور بی آی و تأمین نیاز به وجود آمده توضیح داده شده است.

با این وجود ممکن است یک سری ملاحظات امنیتی در رابطه با دیتای شما وجود داشته باشد. که این ملاحظات امنیتی کپی کردن مستقیم دیتا را غیرممکن ساخته است. یا ممکن است دیتای شما آنقدر وسیع باشد که بارگزاری آن در پاور بی آی زمان بر باشد و شما مایل به انجام آن نباشید. پاور بی آی از طریق استفاده از حالت ذخیره DirectQuery این مشکل را حل کرده است. این حالت به شما اجازه می­دهد تا به صورت مستقیم دیتای مد نظرتان را در منابع داده ­ای جستجو کنید. علاوه بر این باعث میشود هیچ نوع کپی را وارد پاور بی آی نکنید. DirectQuery به علت اینکه همواره امکان مشاهده جدیدترین ورژن از اطلاعات را برای شما فراهم می­کند، مفید می­باشد.

انواع حالت های ذخیره کردن دیتا در پاور بی آی

سه حالت ذخیره­ای که می­توانید انتخاب کنید عبارتند از:

  • Import
  • DirectQuery
  • Dual (مرکب)

شما از طریق تغییر دادن حالت به وضعیت نمایه Model، انتخاب کردن یک جدول داده ای و انتخاب حالت در بخش Properties  که به شما امکان مشاهده لیست کشویی Storage mode را می­دهد، می­توانید به حالت­های ذخیره­ای دسترسی داشته باشد؛ این مورد در شکل زیر نمایش داده شده است.

حالت های ذخیره دیتا در پاور بی آی

در ادامه انواع حالت­های ذخیره­ای را بررسی خواهیم کرد.

حالت : Import

حالت Import این امکان را برای شما فراهم می­کند تا از مجموعه داده ای مربوط به منبع دیتای خودتان یک کپی پاور بی آی محلی بگیرید. شما از تمامی ویژگی­های مربوط به این حالت ذخیره می­توانید استفاده کنید که برای مثال می توان به Q&A و Quick Insights اشاره کرد. با این وجود رفرش دیتاها باید به صورت دستی صورت بگیرد. حالت Import یک وضعیت پیش فرض برای ایجاد گزارشات پاور بی آی جدید می­باشد.

حالت DirectQuery

گزینه DirectQuery برای شرایطی مناسب است که شما مایل به ذخیره کردن کپی ­های محلی مربوط به دیتای خودتان نباشید (به دلیل اینکه دیتای شما قابل ذخیره سازی نمی­باشد). در عوض شما می­توانید یک سری جداول خاصی را  جستجو کنید که در استفاده از جستجوهای پاور بی آی بومی به آن نیاز دارید (در نهایت دیتای مورد نیاز از منبع داده ای اصلی بازیابی خواهد شد). در اصل شما یک ارتباط مستقیمی را با منبع دیتا می­سازید.

استفاده از این مدل باعث می­شود که شما همواره به روزترین دیتاها را مشاهده کنید و در عین حال تمامی ملاحظات امنیتی رعایت شوند. همچنین این حالت برای زمانی که شما می خواهید اطلاعاتتان را از یک سری مجموعه دیتاهای گسترده بدست بیاورید، مناسب است. به جای اینکه بارگزاری حجم گسترده ­ای از اطلاعات در پاور بی آی منجر به کاهش سرعت شما شود، با استفاده از DirectQuery می­توانید یک ارتباطی را با منبع ایجاد کنید و همچنین مشکلات مربوط به مخفی بودن دیتا را هم حل کنید.

حالت Dual (حالت مرکب): سومین حالت ذخیره کردن دیتا

در حالت Dual می­توانید برخی از دیتاهایی که باید به صورت مستقیم وارد شوند و همچنین دیتاهایی را که باید جستجو شوند را شناسایی کنید. هر جدولی که در گزارش شما آورده می شود محصول حالت­های Import و DirectQuery می­باشد. استفاده از حالت Dual این امکان را برای شما فراهم می­کند تا موثرترین روش بازیابی دیتا را انتخاب کنید.

ممنون که تا اینجا با ما همراه بودی. خوشحال میشیم اگه سؤال یا پیشنهادی دارید زیر این پست کامنت بذارید.

در قسمت بعدی نحوه دریافت دیتا از سرویس های تحلیل Azure را خواهیم آموخت.

مشترک شدن
Notify of
guest

0 نظرات
نظردهی درون متنی
مشاهده همه نظرات