5/5 - (5 امتیاز)
در این آموزش دریافت داده از دیتابیس NoSQL را می آموزیم. برخی سازمان ها از به جای دیتابیس رابطه ای، دیتابیس NoSQL را استفاده میکنند. یک دیتابیس NoSQL (که همچنین به عنوان Non-SQL، نه صرفا SQL ، یا غیررابطه ای مورد اشاره قرار می گیرد) یک نوع انعطاف پذیر از دیتابیس می باشد که به منظور ذخیره دیتا از جدول ها استفاده نمی کند.

برای مشاهده تمام آموزش های پاور بی آی به لینک زیر مراجعه کنید:

دوره رایگان و فیلم آموزش پاور بی آی (power BI)

سناریو

توسعه دهندگان نرم افزار در شرکت بازرگانان تایل وایند برنامه ای به منظور حمل و نشانه گذاری محصولات از انبارهای خودشان ایجاد کرده اند. این برنامه از CosmosDB که یک دیتابیس NoSQL می باشد به عنوان انباره دیتا استفاده می کند. این برنامه بمنظور ذخیره اسناد JSON از Cosmos استفاده می کند که دارای فرمت های فایلی استاندارد بازی است و بیشتر بمنظور انتقال دیتا مابین یک سرور و برنامه وب مورد استفاده قرار می گیرد. شما بمنظور تهیه گزارش می بایستی این دیتا را وارد مدل دیتای پاور بی آی کنید.

متصل شدن به دیتابیس NoSQL (Azure Cosmos DB)

در این سناریو شما از ویژگی Get data موجود در پاور بی آی دسکتاپ استفاده خواهید کرد.برای این منظور مسیر زیر را طی کنید:

Home>get data>more…>Azure>Azure Cosmos DB

و بعد از آن گزینه Connect را انتخاب کنید.

در پنجره Preview Connector، گزینه Continue را انتخاب کنید. بعد از آن شناسه های مربوط به دیتابیس خودتان را وارد کنید. در این مثال شما در پنجره Azure Cosmos DB می توانید اطلاعات مربوط به دیتابیس خودتان را وارد کنید. شما می توانید URL نقطه نهایی حساب Azure Cosmos DB که می خواهید دیتای خودتان را از آن وارد کنید، مشخص نمایید (URL را می توانید از تیغه Keys موجود در درگاه Azure  دریافت کنید). بعد از آن می توانید اسم دیتا بیس و اسم مجموعه را وارد کنید یا از یک ناوبر (راهنما) بمنظور انتخاب دیتابیس و مجموعه استفاده کنید تا منبع دیتا را مشخص نمایید.

در صورتیکه شما همانند مثال بیان شده برای اولین بار به یک نقطه نهایی متصل شوید، حتماً باید کلید حساب خودتان را وارد کنید. شما می توانید این کلید را در باکس Primary Key موجود در تیغه Read-only Keys که در پرتال Azure شما قرار دارد، پیدا کنید.

وارد کردن یک فایل JSON

رکوردهای نوع JSON قبل از گزارش باید استخراج و نرمال شوند. بنابراین باید قبل از وارد کردن آنها به پاور بی آی دسکتاپ تبدیل شوند.

بعد از متصل شدن به حساب دیتابیس، پنجره Navigator یا راهنما باز می شود. این پنجره یک لیست از دیتابیس هایی را نشان می دهد که در آن حساب قرار دارد. جدولی که می خواهید وارد کنید را انتخاب نمایید. در این مثال شما جدول Product را انتخاب خواهید کرد. پنجره پیش نمایش فقط آیتم های Record را نشان می دهد؛ دلیل این موضوع این است که تمامی رکوردهای موجود در این سند به عنوان نوع Record در پاور بی آی ثبت شده اند.

در Power Query دکمه Expander را که در قسمت راست هیدر Column1 قرار دارد انتخاب کنید (در شکل زیر این گزینه را با کادر قرمز مشخص کرده ایم). این مورد منوی متن را به همراه یک لیست از فیلدها نشان می دهد. فیلدهایی که می خواهید در پاور بی آی دسکتاپ بارگزاری شوند را انتخاب کنید؛ چک باکس Use original column name as prefix را پاک کنید و بعد از آن OK را انتخاب نمایید.

دیتای انتخاب شده را بازبینی کنید تا مطمئن شوید که دیتای مورد نظرتان می باشد؛ بعد از آن Close & Apply را انتخاب کنید تا دیتا در پاور بی آی دسکتاپ بارگزاری شود.

در این مرحله دیتا شبیه به یک جدولی می باشد که یک سری سطرها و ستون هایی دارد. همچنین دیتای بدست آمده از Cosmos DB می تواند با دیتای موجود در سایر منابع ارتباط داشته باشد. در نهایت این دیتا میتواند در گزارشات پاور بی آی مورد استفاده قرار گیرد.

ممنون که تا اینجا با ما همراه بودید امیدوارم از این آموزش ها نهایت استفاده رو بکنید.

در قسمت بعدی به نحوه دریافت دیتا از سرویس های آنلاین میپردازیم.

مشترک شدن
Notify of
guest

2 نظرات
نظردهی درون متنی
مشاهده همه نظرات
poirotmohsen

سلام
با پاورکوئری به sql کانکت شده ام و از یک تیبل خاص می خوام فقط اطلاعات سال مالی 1401رو ایمپورت کنم در صورتیکه پاورکوئری اطلاعات همه سالهای مالی اون تیبل خاص رو ایمپورت می کنه که خیلی سنگینه و مدت زمان زیادی طول می کشه آیا راه حلی وجود دارد؟

امیر دایی

سلام
فیلتر بذارید. با فیلتر گذاشتن کوئری که میسازه فقط دیتای فیلتر شده رو از دیتابیس میگیره. یا می تونید موقع ایجاد connection به sql server توی قسمت advance یک کوئری بنویسید که فقط دیتای مورد نظر رو از سرور دریافت کنه.