5/5 - (6 امتیاز)
یکی از امکاناتی که در پیوت تیبل (pivot table) یا جدول پاشنه ای قرار داده شده است محاسبات DIFFERENCE FROM است. شما با استفاده از این نوع محاسبات میتوانید مقادیر را به صورت تفاوت با ماه، سال، یا روز قبل نمایش دهید. این امکان به خصوص زمانی که از شما خواسته میشود رشد یا پیشرفت نسبت به دوره قبل را محاسبه کنید، کارایی پیدا میکند.

در این سلسله آموزش ها می خواهیم 50 نکته کاربردی در مورد پیوت تیبل (pivot table) که جدول پاشنه ای نیز نامیده میشود را به شما آموزش دهیم و گام به گام شما را با پیوت تیبل (pivot table) آشنا کنیم. در این قسمت از مجموعه آموزش پیوت تیبل چگونگی استفاده از قابلیت DIFFERENCE FROM در پیوت تیبل (pivot table) را بررسی میکنیم. برای مطالعه قسمت قبل این مجموعه مطلب (محاسبه درصد از کل ردیف در پیوت تیبل) را مطالعه کنید.

برای دانلود فایل اکسل نمونه مربوط به این بخش ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید تا لینک دانلود ظاهر شود.

[email-download download_id=”5257” contact_form_id=”4438”]

نکته پانزدهم: استفاده از قابلیت DIFFERENCE FROM در پیوت تیبل (pivot table)

در اینجا، نحوه محاسبه تفاوت داده ها با مقادیر سال قبل را بررسی میکنیم.

گام 1: با کلیک بر روی داده های خود و استفاده از insert > Pivot Table > New Worksheet or Existing Worksheet یک pivot table جدید ایجاد کنید.

قابلیت Difference from در پیوت تیبلگام 2: در قسمت Rows می بایست فیلد Months را قرار دهید، در قسمت columns می بایست فیلد year قرار گیرد و در قسمت values هم دوبار فیلد Sales را قرار دهید.

قابلیت Difference from در پیوت تیبل

گام 3: حال بر روی لیست کشویی فیلد دوم Sales(Sum of SALES2) کلیک کنید و گزینه  Value Field Settings را انتخاب کنید.

قابلیت Difference from در پیوت تیبل

گام 4: تب Show Values As را انتخاب کنید و از لیست کشویی Difference From را انتخاب کنید.

قابلیت Difference from در پیوت تیبل

گام 5: حال می بایست Base Item: (previous) و Base Field: Financial Year را انتخاب کنید و ok را بزنید.

قابلیت Difference from در پیوت تیبلگام 6: برای تغییر فرمت مقادیر،  پیوت تیبل (pivot table) را انتخاب کنید و به قسمت  Pivot Table Tools > Analyze/Options > Select > Entire Pivot Table بروید.

قابلیت Difference from در پیوت تیبلسپس می بایست یکبار دیگر به قسمت Pivot Table Tools > Analyze/Options > Select  بروید ولی اینبار Values را انتخاب کنید.

قابلیت Difference from در پیوت تیبلحال کلیدهای CTRL+1 را فشار دهید تا دیالوگ باکس Format Cells باز شود. تغییرات دلخواه خود را بر روی فرمت انجام دهید و ok را بزنید.

  • این کار فرمت اعداد را به صورت دائم تغییر میدهد و. از این به بعد هر فیلد جدیدی که به پیوت تیبل (pivot table) اضافه کنید، بر اساس فرمت جدید خواهد بود.

قابلیت Difference from در پیوت تیبلگام 7: برای تغییر نام Sum of SALES2 در درون پیوت تیبل (pivot table)، می بایست  click on a cell in the Pivot Table را کلیک کنید و به صورت دستی تغییرات مورد نظر را اعمال کنید و enter را بزنید.

قابلیت Difference from در پیوت تیبلگام 8: شما می بایست select the whole column را که شامل مقادیر خالی است، انتخاب کنید و با راست کلیک کردن بر روی آن hide را انتخاب کنید.

قابلیت Difference from در پیوت تیبلحال پیوت تیبل (pivot table) شما به صورت کامل فرمت شده است و مقادیر آن به صورت تفاوت با سال قبل نشان داده میشود.

قابلیت Difference from در پیوت تیبل

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

فیلم و دوره رایگان آموزش پیوت تیبل در اکسل

مشترک شدن
Notify of
guest

4 نظرات
نظردهی درون متنی
مشاهده همه نظرات
مرتضی

سلام. خونه های خالی pivote رو که هیچی نشون نمیده رو میخوام صفر نشون بده چکار باید بکنم؟ قبلا نشون میداد زدم که نشون نده الان برنمیگرده

امیر دایی

سلام
روی پیوت تیبل کلیک کنید، از تب analyze گزینه option رو انتخاب کنید.
توی پنجره باز شده از تب layout & format مقدار for empty cells مقدار 0 رو قرار بدید.
اگر اعمال نشد، گزینه refresh رو بزنید تا پیوت به روز بشه.

مهدی

سلام
در pivot table میتوان دو تا subtitle را از هم کم کرد.
باسپاس

امیر دایی

سلام
روی پیوت تیبل کلیک کنید.
تب analysis انتخاب کنید.
کزینه field and item
یک Calculated field بسازید که دو ستون مورد نظر شما رو از هم کم کنه.
بعد این فیلد محاسباتی رو توی پیوت تیبل استفاده کنید.