4.9/5 - (11 امتیاز)
در این مطلب نحوه اضافه کردن داده به پاور پیوت (power pivot) با استفاده از Table Import Wizard را  ارائه خواهیم کرد. پاور پیوت Power pivot میتواند داده های مورد نظر را از چندین منبع مثل: ACCESS، ORACLE، SYBASE، INFORMIX، DB2، TERADATA، …. فراخوانی کند. فرایند اضافه کردن داده از این منابع تقریبا شبیه به همدیگر است. در زیر یک نمونه از آنها با استفاده از پاور پیوت Table Import Wizard توضیح داده  شده است. به یاد داشته باشید که برای استفاده از این داده ها در تحلیل های خود، شما می بایست بین داده های گرفته شده  از پایگاه داده های ارتباطی و دیگر داده های استفاده شده در ورک بوک پاور پیوت (power pivot) خود، ارتباط برقرار سازید. که در مطالب آینده به صورت مفصل نحوه ایجاد ارتباط بین داده های را بررسی خواهیم کرد.

فهرست مطالب آموزش های پاور پیوت را در لینک زیر مشاهده کنید:

فیلم و آموزش پاور پیوت در اکسل و پاور بی آی

نکته:

این مطلب یک قسمت از سری مطالب مربوط به پاور پیوت (power pivot) در اکسل است. برای یادگیری تمام این سری مطالب و انجام تمرین های مربوط به هر مطلب نیاز به مجموعه داده های نمونه پاور پیوت (power pivot) خواهید داشت. برای دریافت این مجموعه داده، میتوانید با وارد کرد ایمیل خود در کادر زیر آن را دانلود کنید. این داده ها، مربوط به شرکت فرضی به نام Contoso می باشد و در پایگاه داده Access و ورک شیت های اکسل ذخیره سازی شده است.

[email-download download_id=”4444” contact_form_id=”4438”]

برقراری ارتباط با یک پایگاه داده ACCESS

  1. در کامپیوتر خود و در قسمتی که نمونه را دانلود کرده اید، بر روی STORES دابل کلیک کنید. در مطالب آینده بیشتر از داده های Stores استفاده خواهیم کرد.
  2. در ریبون اکسل، در پنجره power pivot، بر روی PowerPivot Window کلیک کنید.
  3. در پنجره power pivot، در قسمت home، بر روی From Database کلیک کنید و سپس From Access را انتخاب کنید. پاور پیوت Table Import Wizard شما را راهنمایی میکند تا ارتباط خود را با منبع داده برقرار سازید.
  4. در باکس Friendly connection name عبارت ContosoDB from Access را تایپ کنید.
  5. در سمت راست باکس Database name گزینه Browse را انتخاب کنید. به آدرسی بروید که برای اولین بار نمونه را دانلود کرده اید، گزینه ContosoSales را انتخاب کنید. open را بزنید. و سپس برای ادامه next را انتخاب کنید.
  6. مطمئن شوید که گزینه Select from a list of tables and views to choose the data to import انتخاب شده است. سپس گزینه next را انتخاب کنید تا لیست تمام جداول منبع را در پایگاه داده نمایش دهد.
  7. چک مربوط به جداول در زیر آمده را فعال کنید:

DimChannel، DimDate، DimProduct،DimProductSubcategory، FactSales

(پاور پیوت Table Import Wizard را نبندید. )

فیلتر کردن جدول داده قبل از وارد کردن اطلاعات با پاور پیوت Table Import Wizard

داده های FactSales  و DimProduct که شما از پایگاه داده ACCESS وارد می کنید، شامل زیر مجموعه ای از داده از پایگاه داده CONTOSO سرور SQL میشود. اطلاعات فروش و محصولات مربوط به دو گروه وسایل بازی و تجهیزات خانه در این جداول قرار نگرفته است. ما میخواهیم فیلتری را بر روی یکی از جدول ها قبل از وارد کردن داده اعمال کنیم، تا دسته بندی های یکسان، حذف شوند. همچنین بعضی از ستون های مربوط به جدول DimProduct را فیلتر خواهیم کرد.

برای فیلتر جدول داده ها، اعمال زیر را انجام دهید:

  1. ردیف مربوط به جدول DimProduct را انتخاب کنید. سپس گزینه Preview & Filter را انتخاب کنید. دیالوگ باکس Preview Selected Table باز میشود. تمام ستون های جدول DimProduct نمایش داده می شود.
  2. از سمت راست شروع کنید و چک مربوط به ستون های ClassID تا StockTypeName ( تعداد 15 ستون- قبل از UNIT COST دست نگه دارید) را بردارید. سپس OK را بزنید.

توجه داشته باشید که عبارت Applied filters  در ستون  Filter Details و در ردیف DimProduct ظاهر میشود. اگر بر روی آن گزینه کلیک کنید، توضیحی در مورد فیلترهایی که تاکنون اعمال کرده اید، نمایش داده خواهد شد.

  1. حال ردیف DimProductSubcategory را انتخاب کنید. سپس گزینه Preview & Filter را انتخاب کنید.
  2. از آنجایی که شما فقط به داده های مربوط به بعضی از محصولات احتیاج دارید، فیلتری را ایجاد میکنیم که داده های اضافی وارد ورک بوک نشود.

در سمت راست و در بالای ستون ProductCategoryKey بر روی فلش مربوط به لیست کشویی در  سمت چپ سلول کلیک کنید. در پایین لیست گزینه های7 و 8 را غیر فعال کنید. گروه های 7 و 8 همان گروه لوازم بازی و لوازم خانگی هستند که شما به اطلاعات آنها احتیاجی ندارید. فلش مربوط به آن سلول تبدیل به آیکن فیلتر میشود.

  1. در بالای ستون ProductSubcategoryDescriptionچک قرار گرفته در سمت چپ سلول را بردارید. از آنجایی که توضیحات تقریبا شبیه به نام هاست، نیازی نیست که هر دو ستون را وارد کنید. همچنین حذف ستون های اضافی باعث کوچکتر شدن و زیبا شدن ورک بوک شما نیز خواهد شد. OK را بزنید.

وارد کردن جدول و ستون های انتخاب شده به فایل اکسل با پاور پیوت Table Import Wizard

  1. یکبار دیگر انتخاب های خود را بازبینی کنید. اگر همه چیز درست است، FINISH را بزنید.

در زمان وارد کردن داده wizard نشان میدهد که چه تعداد ردیف وارد شده است. زمانی که کار تمام شود، پیامی مبنی بر موفق بودن فرایند نمایش داده میشود. با یاد داشته باشید که فقط از جدول FactSales بیش از 2 میلیون ردیف داده وارد کرده اید.

  1. CLOSE را انتخاب کنید.

پاور پیوت Table Import Wizard را ببندید. آنگاه داده ها در پنجره POWER PIVOT نمایش داده میشود.  هر جدول بعنوان یک ردیف جدید در این پنجره نمایش داده میشود. در صورتی که داده ها در منبع دچار تغییر شوند، شما میتوانید با استفاده از DATA REFRESH این تغییرات را اعمال کنید.

 گام بعدی :

اضافه کردن داده به پاور پیوت (power pivot) با استفاده از copy/paste

مشترک شدن
Notify of
guest

2 نظرات
نظردهی درون متنی
مشاهده همه نظرات
مهدی

چطوری میتوانم چند شیت در یک فایل اکسل رو ازطریق یه پیوت تیبل ساخت ؟

امیر دایی

بهترین راه این هست که همه شیت ها رو با پاور کوئری با هم ادغام کنید و بر روی کوئری ادغام شده پیوت تیبل ایجاد کنید.
مطلب زیر مطالعه کنید:
تجمیع فایل ها با پاور کوئری