4.8/5 - (5 امتیاز)
پاور پیوت (power pivot) افزونه‌ای مربوط به اکسل است که شمارا قادر می‌سازد مدل‌سازی‌ها و تحلیل‌های پیشرفته‌ای بر روی داده‌های خود انجام دهید. با استفاده از این ابزار شما می‌توانید حجم زیادی از داده را از منابع مختلف جمع‌آوری کنید، به‌سرعت تحلیل‌های موردنظر خود را بر روی آن انجام دهید و به‌آسانی آن را به اشتراک بگذارید.

هم در اکسل و هم در پاور پیوت (power pivot) شما می‌توانید یک مدل داده( مجموعه‌ای از جداول و ارتباط بین آن‌ها) ایجاد کنید. مدل داده‌ای که در یک ورک بوک اکسل مشاهده می‌کنید شبیه به مدل داده‌ای است که در پاور پیوت (power pivot) ایجاد می‌شود. هر داده‌ای که وارد اکسل می‌شود، در پاور پیوت (power pivot) نیز قابل‌دسترس است و برعکس.

فهرست مطالب آموزش های پاور پیوت را در لینک زیر مشاهده کنید:

فیلم و آموزش پاور پیوت در اکسل و پاور بی آی

اصلی‌ترین ویژگی‌های پاور پیوت (power pivot) در اکسل

  • میلیون‌های ردیف داده را از منابع مختلف استخراج‌کنید.

با استفاده از پاور پیوت (power pivot) اکسل می‌توانید حجم عظیمی از داده را از منابع مختلف وارد یک ورک بوک کنید، بین داده‌های مشابه ارتباط برقرار سازید، با استفاده از فرمول، شاخص‌های مختلف طراحی کنید، pivot chart و pivot table رسم کنید و سپس تحلیل‌های خود را انجام دهید و تصمیم‌های مربوطه را اخذ نمایید.

  • از محاسبات و تحلیل‌های سریع لذت ببرید.

شما می‌توانید با استفاده از این ابزار با همان سرعتی که چند صد ردیف داده را پردازش می‌کنید، با همان سرعت نیز میلیون‌ها ردیف از داده را موردمحاسبه قرار دهید.

  • پشتیبانی نامحدود از منابع داده

اکسل پشتیبانی لازم را فراهم کرده است و شما می‌توانید با استفاده از پاور پیوت (power pivot) داده‌ها را از هر منبعی ازجمله پایگاه‌های داده ارتباطی، چندبعدی، خدمات ابری، فایل های اکسل، فایل های متنی و … استخراج کنید، با هم ترکیب کنید و تحلیل‌های سنگین انجام دهید.

  • امنیت و مدیریت

داشبوردهای مدیریت power pivot، کارکنان بخش IT را قادر کرده است برنامه‌های به اشتراک گذاشته شما را مدیریت کنند تا امنیت آن‌ها تضمین شوند به خوبی در دسترس افراد قرار بگیرند و هم‌زمان عملکرد خوبی نیز داشته باشند.

  • DAX

Dax  یک زبان فرمول نویسی است که قابلیت‌های دست‌کاری داده موجود در اکسل را افزایش می‌دهد و اعمالی مثل گروه‌بندی، محاسبات، و تحلیل را به‌صورت پیشرفته امکان‌پذیر می‌سازد. ترکیب فرمول‌های dax بسیار شبیه به فرمول‌های موجود در اکسل است.

انجام کارها در power pivot و اکسل

اساساً تفاوت انجام کارها در اکسل و power pivot این است که در power pivot نسبت به محیط عمومی اکسل می‌توان مدل‌های پیچیده‌تری را طراحی کرد. در جدول زیر به مقایسه انجام کارها در این دو محیط پرداخته‌ایم .

شرح کار در اکسل در power pivot
استخراج داده از منابع مختلف مثل پایگاه‌های بزرگ داده، صفحات گسترده، منابع عمومی داده و پرونجاهای متنی در کامپیوتر خود می‌بایست تمام داده‌ها از یک منبع استخراج شوند. داده‌ها را فیلتر کنید و درحالی‌که استخراج می‌کنید ستون‌های و جداول را تغییر نام دهید.
ساخت جداول جداول می‌توانند در هر شیتی از ورک بوک قرار بگیرند. ورک شیت ها می‌توانند بیش از یک جدول در خود داشته باشند.  در power pivot جداول در پنجره‌های منحصربه‌فرد سازمان‌دهی می‌شوند.
اصلاح داده در یک جدول می‌توان داده‌ها را در هرکدام از سلول‌های یک جدول تغییر داد. نمی‌توان سلول‌ها را به‌صورت تکی اصلاح کرد.
خلق ارتباط بین جداول این کار را می‌توانید از طریق دیالوگ باکس relationships انجام دهید. این کار را می‌توانید از قسمت diagram یا دیالوگ باکس create relationship انجام دهید.
انجام محاسبات از فرمول‌های اکسل استفاده کنید. با استفاده از زبان dax فرمول‌های پیشرفته بنویسید.
ساخت سلسله مراتب در دسترس نیست میتوانید سلسله مراتب هایی را برای استفاده در هر ابزاری از جمله power view تعریف کنید.
ایجاد شاخص‌های کلیدی عملکرد(KPI) در دسترس نیست میتوانید شاخص‌های کلیدی عملکرد را برای استفاده در گزارش‌های pivot table و power view تعریف کنید.
خلق چشم‌انداز در دسترس نیست با خلق چشم‌انداز تعداد ستون‌ها و جدول‌هایی را که مشتریان شما مشاهده می‌کنند محدود کنید.
ساخت pivot table و pivot chart گزارش‌های پاور پیوت (power pivot) در اکسل ایجاد کنید. در پنجره power pivot بر روی دکمه pivot table  کلیک کنید.
بهبود یک مدل برای power view یک مدل ساده داده ایجاد کنید.
استفاده از vba برای برنامه‌ها میتوانید از vba در اکسل استفاده کنید. از vba در پنجره power pivot استفاده نکنید.
گروه‌بندی داده‌ها در یک pivot table اکسل داده‌های خود را گروه‌بندی کنید.   در ستون‌ها و فیلدهای محاسبه‌شده از dax استفاده کنید.

 

داده‌ها چگونه ذخیره‌سازی می‌شوند

داده‌هایی که در اکسل و در پنجره power pivot بر روی آن کار می‌کنید، درون یک پایگاه داده تحلیلی در ورک بوک اکسل ذخیره‌سازی می‌شود. ازآنجایی‌که داده‌ها در اکسل قرار دارند، فورا در دسترس pivot table، pivot chart، power view و دیگر ابزارها در اکسل قرار دارد و شما می‌توانید هر زمان که لازم داشتید از این ابزارها در مورد داده‌های خود استفاده کنید. تمام امکانات ارائه داده و قابلیت‌های تعاملی که در نرم‌افزار اکسل وجود دارد، در ورک بوک مورداستفاده شما نیز موجود است و شما می‌توانید در هرزمانی از آن‌ها استفاده کنید. Power pivot فایل‌های تا 2 گیگابایت را پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید تا 4 گیک فایل را در حافظه کامپیوتر مورداستفاده قرار دهید.

ذخیره در share point

ورک بوک هایی را که توسط پاور پیوت (power pivot) تغییر می‌دهید می‌توانند مثل دیگر فایل ها با دیگران به اشتراک بگذارید. شما می‌توانید با انتشار ورک بوک خود در Share point که از قابلیت‌های اکسل نیز برخوردار است، از منافع دیگری نیز برخوردار شوید. در سرور Share point، داده‌ها در یک پنجره جستجوگر پردازش می‌شوند و دیگران نیز می‌توانند آن را تحلیل کنند.

شما می‌توانید از طریق share point خدمات مدیریت سند بیشتری مثل گالری power pivot، داشبورد مدیریت power pivot، تازه‌سازی برنامه‌ریزی‌شده داده و توانایی استفاده از ورک بوک منتشرشده به‌عنوان یک منبع خارجی داده از طریق آن در share point برخوردار شوید.

گام بعدی:

ابزار پاور پیوت ( power pivot) برای ویندوز xp

مشترک شدن
Notify of
guest

0 نظرات
نظردهی درون متنی
مشاهده همه نظرات