5/5 - (14 امتیاز)

در این مقاله ، با هم قدم به قدم نحوه اتصال پاور بی آی به SQL Server را بررسی خواهیم کرد. پایگاه داده Sql server به عنوان یکی نوع از پایگاه داده های مهم در بسیاری از شرکت ها و سازمان ها مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجایی که در دیتاهای بزرگ تحلیل داده ها بسیار معنا دار خواهد بود در این مطلب قصد داریم نحوه اتصال پاور بی آی را به اسکیوال سرور را بررسی کنیم. همچنین به شما به همراه یک مثال نشان می دهیم که چگونه می توانید به جای داده های جداول SQL Server از کوئری ها و نوشتن کوئری برای فراخوانی داده ها استفاده کنید.

فایل دیتابیس اسکویوال سرور را می توانید از اینجا دانلود کنید. (کلیک کنید)

قدم به قدم برای رسیدن به اتصال  Power bi به SQL Server :

اگر هنوز Power bi دسکتاپ را باز نکردید، بر روی Power bi دسکتاپ دوبار کلیک کنید تا باز شود.زمانی که باز شد مانند تصویر زیر می باشد.لطفا بر روی Get data کلیک کنید.

اگر شما در صفحه  Visulizationپاور بی آی هستید ، در تب Home ، بر روی گزینه Get Data کلیک کنید و همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده بر روی گزینه SQL Server و یا گزینه More کلیک کنید.

انتخاب گزینه more به شما صفحه زیر را نشان می دهد.می توانید از این صفحه استفاده کنید تا منبع داده ای(Database) که تمایل دارید را انتخاب کنید.اما حالا اجازه بدهید گزینه SQL Server Database را انتخاب کنیم.

اتصال  Power bi به SQL Server :

در پیش رو لیستی از زمینه های موجود وجود دارد که باید پر کنید تا به اتصال  Power bi  به سرور داده SQL برسید :

  • Server : لطفا نمونه نام SQL server را آماده کنید.اگر SQL را به صورت پیش فرض نصب کرده اید، نام کامپیوتر شما نام نمونه خواهد بود و یا هاست محلی یا …
  • Database : این گزینه اختیاری است. در صورتی که بخواهید کوئری سفارشی SQL استفاده کنید می بایست این فیلد را نیز تکمیل کنید.

Data Connectivity Mode : یکی از گزینه های Import و یا Direct Query را بسته به اینکه میخواهید کوئری خود را فراخوانی کنید یا از یک کوئری مستقیم موجود در سیستم استفاده کنید، انتخاب کنید.

کلیک بر روی Advanced option خاصیت های پیشرفته آن را نشانتان می دهد.

شما می تونید SQL کوئری خودتان را بنویسید تا داده از پایگاه داده مخصوصی استخراج شود. برای این کار کوئری خودتان را در بخش SQL Statement بنویسید.

کوئری سفارشی که در اسکرین شات بالا استفاده کردیم به این صورت است :

اگر می خواهید از این داده ها استفاده کنید پس بر روی گزینه Load کلیک کنید. اما حالا بر روی گزینه Cancel کلیک می کنم چون می خواهم جدول های چندگانه انتخاب کنم.

از نمونه ای محلی استفاده می کنم، و بعد بر روی گزینه Ok  کلیک می کنم.

در حال حاضر، ما داریم از Windows Credentials محلی متداول استفاده می کنیم.اما اگر به SQL Server اجازه دسترسی ندارید، از Window Credentials شخصی دیگر با انتخاب گزینه Use Alternative Credentials استفاده کنید .

در دنیای واقع ما فقط از اعتبارنامه های پایگاه داده SQL server استفاده می کنیم. برای اینکار برروی گزینه Database کلیک کنید و Username و  Password ارائه شده توسط ادمین را وارد کنید.

در حال حاضر ما از اعتبارنامه های ویندوز فعلی (Current windows credentials)استفاده می کنیم.

در زیر گزینه  display options لیستی از پایگاه های داده (ِDatabase) که برای آن نمونه در دسترس هستند آمده است.در این مثال ما برروی پایگاه داده AdventureWorksDW2017 کلیک می کنیم.

شما می تونید این پایگاه های داده را از Microsoft Official Download Center و یا GitHub به صورت رایگان دانلود کنید.

فایل دیتابیس اسکویوال سرور را می توانید از اینجا دانلود کنید. (کلیک کنید)

باز کردن پوشه منبع داده، جداول در دسترس و نمایه ها را نشان می دهد.انتخاب جدول ، پیش نمایش داده ها را نشان می دهد.

در تصویر پایین شما می تونید ببینید که جداول مورد نیاز را انتخاب کردیم.

به خاطر داشته باشید ، اگر انتخاب چند جدول برای شما گیج کننده است پس فقط یک جدول مقیاسی انتخاب کنید (سفارشات و یا فروش) و بعد بر روی Select Related Tables کلیک کنید.

  • Load : این گزینه جداول انتخاب شده را در Power Bi بارگذاری می کند.همانطور که من می دونم داده ها مرتب هستند، اجازه بدید برروی گزینه Load کلیک کنم.
  • Edit : بر روی این گزینه کلیک کنید تا ستون ها را تغییر دهد و یا داده ها را مرتب کند.

لطفا تا پایان بارگذاری صبر کنید

حالا جداولی را که از پایگاه داده SQL Server انتخاب کردیم در بخش پایین می تونید ببینید

هر جدولی را که می خواهید باز کنید تا ستون ها (زمینه ها) داخل آن جدول را ببینید.

ممنون از اینکه این مطلب آموزشی را مطالعه کردید.

مشترک شدن
Notify of
guest

20 نظرات
نظردهی درون متنی
مشاهده همه نظرات
majid

سلام وقت بخیر من یک دیتابیس کلی دارم میخوام وصلش گکنم به پاور بی ای و هر چند وقت که دیتا اپدیت میشه داشبورد من هم اپدیت بگیره حالا سوالم اینه من حدود 50گیگ اطلاعات دیتا با حدود 1000 تا جدول را باید چطوری به پاور بی ای وصل کنم که بتنم مدل سازی کنم نیازی یه دیتا بیس جدید ایجاد کنم تا بتونم جداول مدل سازی کنم یا بصورت مستقیم روی پاور کوئری امکان داره در صورت امکان با هر بار اپدیت ایا مدلسازی دیتا اذیتم نمیکنه بای بجود نمیاره ؟؟ ویا اینکه با اپدیت جدید جداول مدل سازی… مطالعه بیشتر »

امیر دایی

سلام توی صفحه اول سایت یک فیلم هست با عنوان «فرایند پیاده سازی هوش تجاری با ابزارهای مایکروسافت» حتما این فیلم رو ببینید. اولا مدل سازی داده ها در هوش تجاری با مدل سازی داده در نرم افزارهای تراکنشی متفاوت هست. اول یه مقدار راجع به مدل سازی داده در bi مطالعه کنید. دوما شما معمولا در هوش تجاری نیازی ندارید همه دیتاها و همه جداول رو بیارید. ممکنه خیلی از جداول از اسکوپ کار شما خارج باشه. پس ابتدا نیازها رو شناسایی کنید و متناسب با نیازمندی ها جداول رو لود کنید. سوما در مباحث هوش تجاری مفهومی داریم… مطالعه بیشتر »

فرزین

باسلام
من اخیرا وقتی تو bi بروزرسانی میکنم بامشکل مواجه میشم و باید چند بار ببندم و باز کنم تا اوکی شه.میشه لطف کنید دلیلش رو بگید؟

امیر دایی

سلام
منظورتون زو از مشکل و اوکی شدن متوجه نشدم. دقیق تر مشکلتون رو توضیح بدید.

فرزین

باسلام
من دوتا مشکل دارم
اول اینکه پاور بی آی نصب شده تو سیستمم اون گزینه آپدیت خودکار رو نداره
دوم اینکه وقتی دستی آپدیت میکنم معمولا error میده که data base رو پیدا نمیکنه.باید چند بار آپدیت رو بزنم تا بالاخره وصل میشه و آپدیت میکنه.ممنون میشم دلیلش رو بگین
سپاس از لطف شما

امیر دایی

سلام
توی پاور بی ای به روز رسانی خودکار دیتا رو نداریم. منظورتون رو متوجه نشدم.
اگر به روز رسانی رو خطا میده و دیتابیس رو پیدا نمی کنه مشکل از شبکه هست.

مهسا

A connection cannot be made. Ensure that the server is running.
سلام.من پاور بی ای رو نصب کردم اما حین ورود این اخطار رو میده.باید چطور رفعش کنم

امیر دایی

سلام
پاور بی ای به درستی نصب نشده. حتما بررسی کنید که پیش نیازهای نصب پاور بی آی رو داشته باشید:
سیستم عامل: ویندوز 8 به بالا، بهتر هست که ویندوز 10 باشه
نسخه اینترنت اکسپلورر: 10 به بالا

اگر با نصب پاور بی آی آشنا نیستید، فیلم زیر رو ببینید:
آموزش رایگان پاور بی آی

نسیم استخدامیان

با سلام
ممنون از توضیحات خوب و کاملتون، من خودم vps خریدم و میخوام از طریق دیتا بیس همه روند فعالیت را انجام بدم، در مرحله دوم فراخوانی دیتا بیس یوزر پسور میخواهد، طبق فرمایش شما گفتید باید یوزر و پسورتوسط ادمین داده شود، من همان یوزرهایی که برای دیتا بیس وارد میکنم با خطای 40 مواجهه میشوم.
ممنون میشوم در این زمینه راهنمایی بفرمایید.

امیر دایی

سلام
توی واتس آپ پیام بدید و کامل ساختار فنی رو توضیح بدید. مخصوصا مکان پاور بی ای و دیتابیس

نسیم استخدامیان

ممنون از پاسخگوییتون. به چه شماره ای پیامبدم؟

امیر دایی

توی قسمت «درباره ما» شماره هست.

reyhane akbari

سلام
ببخشید یه مشکلی داشتم اونم اینکه وقتی میخوام از دیتابیس اطلاعات را ایمپورت کنم و در حالت direct query قرار میدم تا بتوانم اطلاعات را اتومات به روز کنم وقتی لود میکنم ، جدول کوئری ها رو بهم نشون نمیده و این پیام رو میده
this table usee direction query and cannot be shown
ممنون میشم راهنمایی کنید

امیر دایی

سلام
وقتی دیتایی رو به صورت direct query میارید، نمی تونید هیچ مدل پردازش در مدل دیتا روش انجام بدید (مثلا ستون محاسباتی ایجاد کنید، یا تایپ دیتا رو تغییر بدید و …). به همین دلیل نمی تونید در table view جدول ها رو ببینید. اگر بخواید تغییری در دیتا مدل پاور بی ای داشته باشید باید حتما از روش import استفاده کنید.

shahab

ممنون از اموزشتون اما در خصوص وارد کردن اطلاعات server توضیحی ندادین – اگه لازم باشه از کامپیوتر خودم به یک کامپیوتر دیگه که دبتا اونجا هست متصل بشیم در server چه اسمی باید بنویسیم؟ آپی کامپیوتر مقصد رو باید بنویسیم آیا؟ در مرحله بعد فرق انتخاب گزینه wimdows و database در چیست؟ ممنون میشم جواب بدین

امیر دایی

سلام
برای اتصال به دیتابیس در یک سرور یا سیستم دیگه باید آی پی رو داشته باشید (داخلی یا پابلیک مثلا 192.168.10.12)، به همراه پورت اسکیوال سرور (به صورت پیش فرض 1433 هست) به هم همراه نام instance (مثلا AMIR) بعد به صورت زیر وارد کنید:

192.168.10.12,1433\AMIR

دقت کنید بین آی پی و پورت باید کاما بزنید.

برای اتصال هم معمولا توی دیتابیس یک نام کاربری ایجاد می کنن و دسترسی هاش مشخص میشه و با استفاده از پنجره database بهش متصل میشید.

Bita

سلام . ممنون از توضیحات کامل و با حوصله تون و ممنون که دانش رو در اختیار ما می گذارید. سوال من این است که با این نوع اتصال به دیتابیس sql، هربار که کاربر استفاده کننده از داشبورد،صفحه خود را باز می کند داده ها refresh می شوند یا اینکه ما job یا scheduleی تعریف می کنیم که شب به شب داده ها را به دیتابیس power Bi منتقل کند. درواقع سوالم این است که power Bi Report Server خودش انبار داده ایجاد می کند یا خیر؟ من از نسخه های Power Bi Report server روی سرور داخلی ازمان… مطالعه بیشتر »

امیر دایی

سلام
اگر از ssas استفاده کنید با جاب می تونید سرویس آپدیت کنید و اگر نوع اتصال به صورت live باشه داشبوردها به روز میشن

ولی اگر به دیتابیس متصل شده باشید و توی پاور بی ای ایمپورت کرده باشید وقتی داشبورد توی ریپورت سرور آپلود کردید کنار کارت داشبورد علامت … رو انتخاب کنید و گزینه manage رو بزنید. گزینه data source رو انتخاب کنید و تنظیمات اتصال به دیتا بیس انجام بدید و توی گزینه schedule زمان به روز رسانی ها رو تعیین کنید.

Bita

بینهایت ممنون از پاسخ تون.

امیر دایی

خواهش میکنم. موفق باشید.