5/5 - (18 امتیاز)
در این مطلب که به آموزش پاور بی آی اختصاص داده شده است، شما را با نحوه نصب پاور بی آی دسکتاپ (power bi desktop) آشنا خواهیم کرد. پاور بی آی دسکتاپ به شما امکان میدهد مجموعه ای از کوئری ها، مجموعه های داده و گزارش ها را ایجاد کنید و به سادگی با دیگران به اشتراک بگذارید. پاور بی آی دسکتاپ فناوری های مایکروسافت را با هم ترکیب کرده و میتواند ترکیب بدون نقصی را با پاور بی آی سرویس ایجاد کند.

دانلود آخرین نسخه پاور بی آی دسکتاپ

دانلود آخرین نسخه پاور بی ای ریپورت سرور

در صورتی که مطالب قبل در زمینه پاور بی آی را مطالعه نکرده اید و یا با ماهیت این ابزار مایکروسافت آشنا نیستید، میتوانید مطالب زیر در این زمینه را مطالعه کنید.

معرفی ابزار پاور بی آی (POWER BI)

مقایسه ساخت داشبورد پاور بی آی و داشبورد اکسل

پاور بی آی دسکتاپ (power BI desktop)

مفاهیم اولیه در زمینه power BI service

 

با ترکیب پاور بی آی دسکتاپ (power bi desktop) ( که در آن تحلیلگران اتصال های داده قدرتمند ایجاد میکنند و مدل ها و گزارش های فوق العاده تولید میکنند) و پاور بی آی سرویس (power bi service) (که در آن گزارش ها و داشبوردهای تهیه شده در پاور بی آی دسکتاپ به اشتراک گذاشته میشود و کاربران میتوانند به صورت تعاملی با آن ارتباط برقرار کنند)، میتوان بینش های جدیدی در مورد داده ها بدست آورد و به سادگی مدل های داده مورد نظر را طراحی کرد، ساخت ، به اشتراک گذاشت و گسترش داد.

نصب پاور بی آی

تحلیلگران داده پاور بی آی دسکتاپ (power bi desktop) را ابزاری منعطف، قدرتمند و قابل دسترس برای اتصال به دنیای داده ها و شکل دهی و ساخت مدل های داده و تولید گزارش های ساختارسافته میدانند.

نکته:

پاور بی آی ریپورت نسخه خاصی از پاور بی آی است که برای کاربران خاصی طراحی شده که میخواهند داده ها و گزارش آنها به صورت ON-PROMISE باقی بماند. برای استفاده از این نسخه می بایست از نسخه خاصی از پاور بی آی دسکتاپ به نام Power BI Desktop for Power BI Report Server استفاده کنید. این نسخه از پاور بی آی دسکتاپ همان گونه که از آن نام آن مشخص است فقط برای کار با نسخه Report Server پاور بی آی طراحی شده است. از آنجایی که کاربران ایرانی در دسترسی به power bi service محدودیت دارند توصیه ما نصب نسخه report است که در آینده بتوانید از Report Server استفاده کنید. تفاوت این دو نسخه فقط در فایل دانلودی هست و مراحل نصب مشابهی دارند.

نحوه کار پاور بی آی دسکتاپ

در مطالب قبل در زمینه آموزش پاور بی آی، به صورت کلی با نحوه کار پاور بی آی دسکتاپ آشنا شده اید. کار power BI desktop به این شکل است که شما با استفاده از این ابزار به داده های خود متصل میشوید (معمولا منابع متعدد داده)، داده های خود را شکل دهی میکنید (با استفاده از کوئریهایی که مدل های داده قابل فهم و گیرایی ایجاد میکنند)، و با استفاده از آن مدل گزارش های خود را ایجاد می کنید.

زمانی که هر سه مرحله بالا با موفقیت به پایان رسید، شما میتوانید نتیجه کار خود را با فرمت Power BI Desktop file و با پسوند .pbix ذخیره کنید. فایل های پاور بی آی دسکتاپ را میتوان مثل هر فایل دیگری به اشتراک گذاشت ولی بهترین و رایج ترین شکل به اشتراک گذاری فایل های پاور بی آی دسکتاپ از طریق پاور بی آی سرویس است.

برای نصب پاور بی آی دسکتاپ (power bi desktop) آماده اید؟ ادامه مطلب را مطالعه کنید…

نصب و راه اندازی پاور بی آی دسکتاپ

برای دانلود پاور بی آی دسکتاپ می توانید از چندین روش استفاده کنید.

1- دانلود از سایت ماکروسافت

همانطور که گفتیم دو نسخه از پاور بی آی دسکتاپ وجود دارد: نسخه استاندارد و نسخه report server. (در آینده مراحل نصب report server و ساخت گزارش های تحت وب بررسی خواهد شد. توصیه می کنیم کاربران ایرانی این نسخه را دانلود و نصب کنند.)

برای دانلود نسخه رایگان و استاندارد پاور بی آی می توانید از لینک زیر اقدام کنید:

دانلود آخرین نسخه استاندارد پاور بی آی دسک تاپ

پس از کلیک بر روی گزینه دانلود یکی از نسخه های 32 یا 64 بیتی را متناسب با سیستم خود دانلود کنید.

برای دانلود نسخه report server و انتشار گزارش ها در سرورهای داخلی می توانید از لینک زیر اقدام کنید:

دانلود آخرین نسخه پاور بی ای ریپورت سرور

پس از کلیک بر روی گزینه دانلود سه گزینه در اختیار دارید. نسخه 32 یا 64 بیتی پاور بی آی دسکتاپ مختص ایجاد report server و نسخه power bi report server جهت ایجاد گزارش های تحت وب. متناسب با سیستم خود یکی از ورژن های 32 یا 64 بیتی را انتخاب کنید و اگر در اینده می خواهید گزارش های تحت وب بسازید power bi report server را نیز انتخاب کنید و دانلود را انجام دهید.

دانلود نسخه گزارش های سرور

2- دانلود از طریق power bi service

اما برای استفاده از این روش نیاز است که یک اکانت در power bi service بسازید. بهتر است قبل از ادامه مطالعه با محدودیت های power bi service آشنا شوید.

1- دقت داشته باشید در تاریخ ایجاد این نوشته به دلیل تحریم ها، کشور ایران در لیست کشور هایی که می توانند از خدمات power bi service استفاده کنند قرار ندارد و شما باید کشور دیگری را انتخاب کنید.

2- همچنین برای ساخت حساب کاربری باید از ایمیل کاری استفاده کنید. (سرویس های عمومی ایمیل مانند yahoo و gmail نمی توانید برای ساخت اکانت استفاده کنید.)

3- فقط به مدت 60 روز می توانید از تمامی امکانات به صورت رایگان استفاده کنید. (توصیه می شود از ابتدا اکانت رایگان 60 روزه را فعال نکنید)

برای ساخت حساب کاربری رایگان به آدرس زیر مراجعه کنید. پس از وارد کردن ایمیل کاری کدی جهت تایید برای شما ارسال می شود. پس از وارد کردن کد تایید می توانید حساب کاربری رایگان خود را ایجاد کنید.

https://app.powerbi.com/signupredirect?pbi_source=web

هر چند به دلیل مشکلاتی که در بالا توضیح داده شد بهتر از به جای power bi service از power bi report service در سیستم یا سرور خود استفاده کنید. (که در آینده با power bi report service آشنا خواهید شد.) ولی تفاوت های آنها را باید در نظر داشته باشید که در عکس زیر می توانید مشاهده کنید.

 

power bi service vs power bi report service

برای آشنایی با ویژگی های پاور بی ای سرویس می توانید این مطلب را مطالعه کنید:

مفاهیم اولیه در زمینه power BI service

شما میتوانید پاور بی آی دسکتاپ را از طریق پاور بی آی سرویس و به صورت زیر دانلود کنید.

پاور بی آی دسکتاپ (power bi desktop) مثل هر نرم افزار دیگری نصب میشود و بر روی دسکتاپ شما اجرا میشود.

نصب پاور بی آی دسکتاپ

زمانی که پاور بی آی دسکتاپ را اجرا کنید پیام خوش آمد گویی نمایش داده میشود.

نصب پاور بی آی دسکتاپ

شما میتوانید مستقیما از صفحه خوش آمد گویی، با استفاده از دستورهای GET DATA، recent resource یا open other resource داده های خود را فراخوانی کنید، منابع اخیرا استفاده شده را مشاهده کنید و گزارش های مورد نظر را باز کنید( از قاب سمت چپ) . اگر این صفحه را ببندید، نمای report پاور بی آی دستکتاپ نمایش داده میشود.

نصب پاور بی آی دسکتاپ

در پاور بی آی دسکتاپ (power bi desktop) سه نما وجود دارد: نمای Report که در شکل بالا مشاهده کردید، نمای data و نمای Relationships . همچنین، پاور بی آی دسکتاپ شامل Query Editor نیز میشود که در یک پنجره جداگانه باز میشود. در Query Editor شما میتوانید کوئری بسازید، داده های خود را تبدیل کنید و سپس مدل داده تصفیه شده خود را وارد پاور بی آی دسکتاپ کنید و گزارش تهیه کنید.

تصویر زیر آیکن های مربوط به سه نمای گفته شده در پاور بی آی دسکتاپ را نشان میدهد که به ترتیب از بالا به پایین مربوط به نماهای report، data و relationship است. نمایی که در حال حاضر در آن قرار دارید با استفاده از خطی زرد رنگ مشخص شده است و شما میتوانید با انتخاب هرکدام از سه آیکن بین نماهای مختلف حرکت کنید.

حال که پاور بی آی دسکتاپ نصب شده است شما میتوانید به داده های خود متصل شوید، داده های خود را شکل دهی کنید و گزارش تهیه کنید. در مطالب بعد در زمینه آموزش پاور بی آی ، نگاهی به هرکدام از مراحل تهیه گزارش در پاور بی آی دسکتاپ می اندازیم.

مشترک شدن
Notify of
guest

28 نظرات
نظردهی درون متنی
مشاهده همه نظرات
مهدی

سلام
وقت بخیر
من برنامه رو نصب کردم اما در قسمت راست صفحه به جای بخش Fields بخش Data برام نمایش داده میشه
ممکنه بفرمایید چطور درستش کنم؟؟

امیر دایی

سلام
ممکنه توی نسخه های مختلف پاور بی آی توی ساختار و ظاهر پاور بی ای (ایکون ها، جای ایکون ها، کلمات و …) دچار تغییرات بشید. سعی کنید مفاهیم رو یاد بگیرید.
اگر توی حالت حالت نمایش (از سمت چپ وسط صفحه می تونید حالت هاش نمایش رو تغییر بدید) Report باشه شما می تونید گزارش ها رو با استفاده از قسمت field بسازید. اگر حالت نمایش روی Data باشه، شما ساختار دیتا رو می بینید و پین شما اسمش میشه Data

اسماعیل

سلام وقت بخیر
پاور بی ای را نصب کردم. زمانیکه می خوام واردش بشم. پیام میده webview2 runtime در دسترس نیست. چه کار کنم ؟

امیر دایی

سلام از لینک زیر متناسب با سیستم عاملی که دارید نسخه Evergreen Standalone Installer رو دانلود و نصبش کنید:
https://developer.microsoft.com/en-us/microsoft-edge/webview2/#download-section

اسماعیل

تشکر🌺

امیر دایی

خواهش میکنم.

zahraie

سلام وقت بخیر. من نرم افزار پاور بی آی دسک تاپ رو از لینک، دانلود کردم ولی چند بار امتحان کردم و موفق نشدم نصب کنم. هیچ پیام خطایی نمیده وقتی ران می کنم چند دقیقه ماووس میچرخه و تمام. علتش چیه؟
ویندوز 8
intel(r)pentium(r)4 cpu2.80
ram2
هست. مشکل از کجا میتونه باشه؟

امیر دایی

سلام
یک مقدار سیستمون برای اجرای پاور بی ای ضعیف هست. بعد از اینکه پاور بی ای رو اجرا می کنید باید هیچ نرم افزار دیگه ای باز نباشه. چند دقیقه صبر کنید تا پاور بی آی اجرا بشه. همزمان task manager رو هم باز کنید ببینید منابع سیستم چطور استفاده میشه. ممکنه به خاطر ضعیف بودن سیستم اجازه اجراء پاور بی ای رو نده.
حداقل 2 گیگ رم خالی نیاز داره و پیشنهادش این هست که بیش از 4 گیگ رم خالی داشته باشید.

zahraie

متشکر بابت پاسخ تان. چندین بار هم امتحان کردم. ویندوز را آپدیت کردم و دات نت رو به 4.6 ارتقا دادم ولی باز هم اجرا نشد. در تسک منیجر اصلا این برنامه نمیاد. کدام قسمت کنترلش کنم؟
اگر از ضعف سیستم باشه راه حلی نداره؟

امیر دایی

اگر تسک منیجر باز باشه و روی نرم افزار کلیک کنید و علامتگر موس شروع کنه به چرخیدن باید توی تسک منیجر پاور بی آی رو بیاره. اگر نیاورد احتمالا سیستم توان پردازش برنامه رو نداره. شاید هم دلیل دیگه ای داشته باشه که اگر حل شد ممنون میشم روش حلش رو هم اینجا بگید.

jafar

سلام بنده نسخه دسکتاپ رو روی ویندوز8.1 نصب کردم اما این ارور میده اول
Feedback Type:
Frown (Error)

Error Message:
AS Process PID=6508 has exited with ExitCode=-1073741515, ExitTime=2021-12-08T21:52:21.0979504+03:30

امیر دایی

برای اینکه بتونید پاور بی ای رو نصب کنید چک کنید همه پیش نیازهای زیر رو داشته باشید و براساس 32بیت یا 64 بیت بودن سیستم نسخه مناسب دانلود و نصب کنید:

Windows 10, Windows Server 2012 R2, Windows Server 2012, Windows 8, Windows 8.1, Windows Server 2016, Windows Server 2019, Windows 11
Microsoft Power BI Desktop requires Internet Explorer 10 or greater.
Microsoft Power BI Desktop is available for 32-bit (x86) and 64-bit (x64) platforms.

جعفر

سلام
بله همه این پیش نیازهارو دارم
ویندوز 8.1
اکسپلورر 11
پاوربی آی 64 بیت
نت فریم ورک 4.8

امیر دایی

اگر همه پیش نیازها رو دارید باید کل لاگ رو خط به خط بررسی کنید ببینید کجا سیستم اجازه کار کردن رو نمی ده. چون مشکل خاص هست نیاز داره که خودتون فایل ها خطا و لاگ رو بررسی کنید.

عاطفه

سلام ببخشید. واسه داشبورد سازی و پابلیش کردن فقط تا ۶۰ روز رایگانه و باید حتما لایسنس خرید؟

امیر دایی

سلام
اگر بخواید داشبوردها رو به صورت لینک public منتشر کنید محدودتی در انتشار ندارید. ولی اگر بخواید داشبوردها با اکانت های دیگه دارای دسترسی های خاص باشه باید حتما از اکانت های pro یا 60 روز رایگان استفاده کنید.

یاسی

سلام نسخه 64 بیت من نصب کردم اما زمان آنلاین بودن خطای زیر میده.
as process pid=708 has exist with exit code =-1073741511
اگه آفلاین هم باشم ی خطای دیگه میده:
the procedure entry point createfile2 could not be located in the dynamic link library kernel32/.dll.
مشکل لطفا راهنمایی کنین

امیر دایی

به احتمال زیاد دارید پاور بی آی رو روی نسخه نامناسب ویندوز نصب می کنید. برای نصب پاور بی ای باید یکی از نسخه های زیر ویندوز رو داشته باشید.
Windows 10, Windows Server 2012 R2, Windows Server 2012, Windows 8, Windows 8.1, Windows Server 2016, Windows Server 2019
مثلا اگر ویندوز 7 داشته باشید نمی تونید روی اون پاور بی آی نصب کنید.

Mohamad

با عرض سلام و تشکر
بنده برنامه رو بر روی ویندوز10 نصب کردم. بعد از اتمام نصب، وقتی میخوام برنامه رو باز کنم، همچین اروری میده:
A connection cannot be made. Ensure that the server is running.
ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

امیر دایی

سلام
تا حالا به این مشکل نخوردم. توی اینترنت هم سرچ کردم به نتیجه دقیقی نرسیدم. یه جا گفته بودم ممکنه به خاطر انتی ویرویس یا تنظیمات فایر وال باشه که به پورت های آنالیتیک سرویس نمی تونه دسترسی داشته باشه. اگر می تونید فایروال و آنتی ویرویس قطع کنید و امتحان کنید ببینید درست میشه یا نه. اگر درست شد باید تنظیماتشون تغییر بدید.

امیر

سلام همین ارور را به من هم می دهد
اگر راه حلش رو می دونین لطفا به من هم بگین. سپاس

امیر دایی

متاسفانه راهکاری برای این موضوع ارائه نشده. حتما آنتی ویروس و فایروال رو قطع کنید و ببینید درست میشه یا نه.

elahe

سلام من هر کاری میکنم این برنامه نصب میشه اما باز نمیشه و ارور میدهد
something went wrong

امیر دایی

سلام
بعد از اینکه خطا میده زیر خطا یک گزینه copy error یا مشابه این گزینه داره. وقتی اونو میزنید به صورت کامل خطا رو کپی می کنه. اونو ارسال کنید.

موسوی

سلام برای من نصب نمیشه نمیدونم چرا؟

امیر دایی

سلام. به این شکل که ما متوجه مشکل نمیشیم. اگر خطایی چیزی رخ میده بفرمایید چاره بیندیشیم. یا از طریق ای دی تلگرام @amirdaee در ارتباط باشید پاسخ خواهیم داد. موفق باشید

سامان

توضیحاتتون عالی بود. سپاس

امیر دایی

خواهش میکنم. موفق باشید.