4.8/5 - (17 امتیاز)
در مطالب قبل در زمینه آموزش پاور بی آی (POWER BI) در مورد ماهیت و ویژگی های این ابزار، نصب پاور بی آی و تفاوت ها و شباهت های آن با محیط اکسل صحبت کردیم. در ادامه مباحث مربوط به آموزش پاور بی آی ، در این قسمت نحوه اتصال به داده در پاور بی آی را بررسی خواهیم کرد. با استفاده از پاور بی آی شما میتوانید به طیف مختلفی از منابع داده متصل شوید. فرایند اتصال به این منابع داده تقریبا به یک شکل است . ابزاری که در پاور بی آی وظیفه اتصال به داده ها را دارد همان ابزار پاور کوئری در اکسل است که شما می توانید از این لینک با پاور کوئری بیشتر آشنا شوید: پاور کوئری در اکسل (کلیک کنید)

در صورتی که با مفهوم پاور بی آی (POWER BI) آشنایی ندارید یا مطالب قبل در این زمینه را مطالعه نکرده اید، میتوانید با مراجعه به صفحات زیر، به این مطالب دسترسی پیدا کنید:

معرفی ابزار پاور بی آی (POWER BI)

مقایسه ساخت داشبورد پاور بی آی و داشبورد اکسل

پاور بی آی دسکتاپ (power BI desktop)

مفاهیم اولیه در زمینه power BI service

نحوه نصب پاور بی آی دسکتاپ (power bi desktop)

تمام انواع منابع داده در پنجره GET DATA ابزار پاور بی آی دسکتاپ موجود است. تصویر متحرک زیر نحوه اتصال به منبع داده را نشان میدهد. برای انجام این کار در پنجره home، لیست کشویی GET DATA را انتخاب کنید.با انتخاب این گزینه در ریبون اکسل، یک لیست کشویی باز خواهد شد که رایج ترین انواع منابع داده در آن موجود است. منبع داده مورد نظر شما هم به احتمال زیاد در این لیست وجود دارد . در غیر اینصورت میتوانید با کلیک بر روی گزینه More منابع دیگر داده را انتخاب کنید.

اتصال به داده در پاور بی آی

البته شما میتوانید با زدن دکمه get data و عدم انتخاب لیست کشویی مستقیما وارد پنجره GET DATA شوید .

اتصال به داده در پاور بی آی

تیم پاور بی آی کمپانی مایکروسافت به صورت مستمر در حال افزودن بر تعداد منابع داده قابل در دسترس در پاور بی آی است. منابع داده موجود در پاور بی آی (POWER BI) در دسته بندی های زیر قابل دسترس هستند:

  • ALL
  • FILE
  • DATABASE
  • POWER BI
  • AZURE
  • ONLINE SERVICE
  • OTHER

گزینه ALL  تمام انواع اتصال داده از تمام گروه های بالا در برمیگیرد. لیست انواع منابع قابل دسترس در گروه file را میتوانید در تصویر زیر مشاهده کنید.

اتصال به داده در پاور بی آی

انواع مختلف منابع داده موجود در گروه DATABASE به شکل زیر است:

اتصال به داده در پاور بی آیگروه POWER BI اتصال های داده زیر را شامل میشود:

  • POWER BI DATA SET
  • POWER BI DATA POOL

اتصال به داده در پاور بی آیگزینه های پنجره GET DATA برای دسته بندی azure به شکل زیر است:

اتصال به داده در پاور بی آیانواع منابع داده ای را که میتوانید از طریق دسته بندی ONLINE SERVICE استفاده کنید در زیر نشان داده شده است:

اتصال به داده در پاور بی آیو بالاخره گزینه های موجود در دسته بندی OTHER پنجره GET DATA نیز به شکل زیر است:

اتصال به داده در پاور بی آی

برای اتصال به هرکدام از منابع داده گفته شده فقط کافیست آن را انتخاب کنید و گزینه CONNECT را کلیک کنید. بسته به نوع هرکدام از منابع داده پنجره CONNECTION مخصوص به همان اتصال باز میشود . در مثال زیر، یکی از انواع منابع داده در پاور بی آی تشریح شده است:

فرض کنید بازنشسته شده اید و میخواهید بقیه عمر خود را در ایالتی زندگی کنید که همیشه آفتابی است، مالیات قابل تحمل تر است و سیستم مراقبت های درمانی فوق العاده ای وجود دارد. یا اینکه تحلیلگری هستید و به این اطلاعات برای ارائه به مشتریان خود نیاز دارید. برای مثال یکی از مشتریان شما تولید کننده عینک های آفتابی است و میخواهید محلی را که آفتاب بسیار می تابد بعنوان بازار هدف به او ارائه کنید.

در هر دو صورت میتوانید از اطلاعات موجود در وبسایت زیر استفاده کنید:

http://www.bankrate.com/finance/retirement/best-places-retire-how-state-ranks.aspx

به دلیل عدم دسترسی به لینک بالا از ایران می توانید فایل زیر را دانلود و از طریق گزینه file نوع اتصال Text/CSV به فایل زیر متصل و داده های آن را در پاور کوئری فراخوانی کنید.

The best and worst states for retirement

 

در صورت استفاده از فیلتر شکن می توانید از طریق زیر نیز به داده ها دسترسی داشته باشید.

برای اتصال به این منبع داده که از نوع WEB میباشد، گزینه Get Data > Web را انتخاب کنید و آدرس بالا را در آن paste کنید.

اتصال به داده در پاور بی آی

به محض اینکه ok را کلیک کنید قابلیت Query شروع به کار میکند. Query به منبع وب متصل میشود و پنجره navigator چیزی را که در وب پیدا میکند برمیگرداند. در این مورد، Query یک جدول (Table 0) و سند کلی وب را پیدا میکند. داده های مورد نظر ما در جدول قرار دارد، در نتیجه آن را انتخاب می کنیم. پنجره navigator پیش نمایشی از داده ها را نمایش میدهد.

اتصال به داده در پاور بی آی

حال شما میتوانید کوئری را قبل از بارگذاری اصلاح کنید. برای انجام این کار، از پایین پنجره گزینه Edit را انتخاب کنید . در غیر اینصورت گزینه load را انتخاب کنید.

در صورتی که Edit را انتخاب کنید، Query Editor فعال میشود و داده های جدول نمایش داده میشود. قاب Query Settings به شکل زیر نمایش داده میشود. ( در صورتی که این قاب نمایش داده نمیشود، در ریبون view را انتخاب کنید و دستور Show > Query Settings را کلیک کنید).

در مطلب بعدی در زمینه آموزش پاور بی آی (POWER BI) داده های خود را اصلاح میکنیم تا به شکل مورد نظر ما تبدیل شوند. فرایند اصلاح داده ها را شکل دهی به داده ها می گویند.

درس بعدی: شکل دهی به داده ها در پاور بی آی

مشترک شدن
Notify of
guest

7 نظرات
نظردهی درون متنی
مشاهده همه نظرات
n.shadalouei

سلام وقت بخیر.نحوه اگدیت انلاین داده در گزارشات Power bi چگونه است؟درواقع سوالم اینکه برای گزارشات طراحی شده چگونه بصورت اتومانیک میشه داده ها را از SQL بدون اینکه مجبور باشم هربار گزینه refrsh Data را از power bi desktop بزنم؟

امیر دایی

توی پاور بی ای دسکتاپ نمی تونید خوانش داده ها رو زمان بندی کنید. وظیفه ابزار دسکتاپ فقط ساخت گزارش هست.
برای نمایش گزارش و زمانبندی دیتا باید گزارش رو توی پاور بی ای سرور یا سرویس منتشر کنید و توی این ابزارها قابلیت زمانبندی خوانش داده ها رو دارید.

شبنم

سلام روزتون بخیر
من تو این لینکhttps://skillpro.ir/power-bi-tutorial/ 4 تا کپچر ملاحظه کردم. خواستم بدونم الباقی آموزش ها دیگه به صورت کپچر نیست؟ یا من مسیر رو اشتباه دارم میرم

زهرا دایی

سلام خانم کریمی
روزتون بخیر
اموزش های ویدیویی این صفحه هر چند وقت یکبار به روز میشه، فعلا 4 ویدیو آموزشی توی این صفحه قرار دادیم انشالله آموزش های بعدی رو هم قرار خواهیم داد.
بعد از اینکه ضبط فیلم های آموزشی تموم بشه حتما به دانلود به صورت یک جا رو هم برای کاربرامون فراهم میکنیم.
قسمت 5 هم جدیدا داخل پیج اینستاگرام قرار دادیم. ایدی اینستاگرام skillpro.ir
پایین این صفحه لینک 40 آموزش پاوربی ای رو قرار دادیم که میتونید از اون ها هم استفاده کنید.

سعید

سلام دوست عزیز
می خوام بدونم چطور می تونم گزارشات خودم رو از طریق Power Bi Services به کاربران اکتیو تو شبکه دسترسی بدم. با تشکر

امیر دایی

سلام
اول از همه آی پی پاور بی آی سرویس باید از طریق سیستم های دیگه قابل دسترسی باشه.
دوما سیستمی که به عنوان سرور پاور بی آی هست باید با سایر کاربران توی یک گروه یا دامنه تعریف بشه.
سوما از قسمت تنظیمات (علامت چرخ دنده سمت راست بالا) پاور بی آی سرویس، نام سیستمی که قابلیت دسترسی داره به همراه دسترسی ها رو تعریف کنید.

saeed

ممنون از لطف شما که پاسخ دادید.