5/5 - (2 امتیاز)
این مقاله مربوط به قسمت دوم فرمول نویسی گوگل شیتس است. قراره با نحوه ایجاد و ویرایش فرمول ها در گوگل شیتس آشنا بشیم. یاد میگیریم چگونه از توابع تو در تو استفاده کنیم. علاوه بر این چند نکته مهم در مورد نحوه کپی سریع فرمول در سلول های دیگر رو هم خواهیم آموخت. فهرست مطالب این مقاله: • نحوه ایجاد و ویرایش فرمول ها در گوگل شیتس o رفرنس دهی (ارجاع) سایر سلول ها در فرمول های گوگل شیتس o ارجاع داده ها از شیت های دیگر o ویرایش ارجاع ها در فرمول های موجود o توابع تو در تو • نحوه نمایش تمام فرمول ها در گوگل شیتس • کپی کردن فرمول در کل ستون

توی قسمت اول فرمول نویسی گوگل شیتس یعنی قسمت قبل با عناصر فرمول ها و تفاوت فرمول های ساده و پیچیده آشنا شدیم.

نحوه ایجاد و ویرایش فرمول ها در گوگل شیتس

برای ایجاد یک فرمول، در سلول دلخواه کلیک کنید و علامت = را تایپ کنید. اگر فرمول شما با یک تابع شروع میشود، اولین حرف (یا حروف) تابع را تایپ کنید. گوگل شیتس یک لیست از توابعی که با آن حرف (یا حروف) شروع میشوند، به شما نشان میدهد. نکته. شما میتوانید لیست کامل توابع اکسل را در اینجا ببینید. علاوه بر این، در گوگل شیتس یک راهنما برای توابع تعبیه شده است. به این ترتیب که وقتی شما اسم تابع را وارد میکنید، شرح کوتاه، آرگومان ها و هدف آنها به شما نشان داده میشود. نکته: برای پنهان کردن توضیحات کوتاه تابع کلید F1 از صفحه کلید را فشار دهید. برای پنهان کردن تمام نکات فرمول، کلیدهای Shift+F1 را فشار دهید. برای بازیابی نکات، از همین میانبر استفاده کنید.

رفرنس دهی (ارجاع) سایر سلول ها در فرمول های گوگل شیتس

اگر فرمولی را وارد کنید و یک براکت خاکستری مانند تصویر زیر برای شما نشان داده شود (طبق Unicode به آن tetriceme متریک گفته میشود.)، این بدان معناست که سیستم از شما میخواهد که یک محدوده داده وارد کنید:

با استفاده از موس خود، محدوده مورد نظرتان را انتخاب کنید، با استفاده از کلیدهای جهت یا اینکه محدوده مورد نظر را تایپ کنید. آرگومان ها با کاما از یکدیگر جدا میشوند:

=SUM(E2,E4,E8,E13)

نکته: برای انتخاب سلول ها با استفاده از صفحه کلید، اولین سلول سمت چپ محدوده را انتخاب کنید، کلید shift را نگه دارید و سپس روی اخرین سلول سمت راست محدوده کلیک کنید. کل محدوده مورد نظر انتخاب میشود. نکته: برای انتخاب سلول های غیر مجاور، کلید ctrl را نگه دارید و روی سلول های مورد نظر کلیک کنید.

ارجاع داده ها از شیت های دیگر

گوگل شیتس علاوه بر اینکه میتواند محاسبات را بر روی داده های همان شیتس انجام دهد میتواند محاسبات را بر داده هایی که در شیت های دیگر هستند در شیتی که قرار داریم انجام دهد. مثلا شما میتوانید سلول A4 را که در شیت 1 قرار دارد را در سلول d6 که در شیت دو قرار دارد ضرب کنید:

=sheet1!A4*sheet2!D6

نکته: علامت تعجب نام شیت را از نام سلول جدا میکند. برای استفاده از محدوده های مختلف در شیت های مختلف، محدوده ها را با استفاده از علامت کاما پشت سر هم لیست میکنیم:

=SUM(Sheet1!E2:E13,Sheet2!B1:B5)

نتیجه: اگر نام یک شیت شامل فاصله است، کل نام را داخل علامت نقل قول قرار دهید:

='Sheet 1'!A4*'Sheet 2'!D6

ویرایش ارجاع ها در فرمول های موجود

خب، فرمول شما ایجاد شد. برای ویرایش آن، روی سلول فرمول دابل کلیک کنید یا یک بار کلیک کنید و کلید F2 از صفحه کلید را فشار دهید. شما بر اساس نوع مقادیر، تمام عناصر فرمول را در رنگ های مختلف مشاهده خواهید کرد. از کلیدهای جهت در صفحه کلید برای رفتن به مکانی که میخواهیددر فرمول تغییر دهید، استفاده کنید. یک بار آنجا F2 را فشار دهید. محدوده (یا مرجع سلول) به صورت زیرخط دار نشان داده میشود. به این ترتیب شما میتوانید یک مرجع جدید تنظیم کنید.

کلید F2 را دوباره فشار بده تا مواردی که وارد کردی جایگزین بشوند. سپس دوباره از کلیدهای جهت استفاده کن تا نشانگر موس به محدوده بعدی که میخواهی تغییر بدی برود یا کلیدی enter رو بزن تا از حالت ویرایش خارج بشود و تغییرات ذخیره شود.

توابع تو در تو

از تمام توابع میتوان به عنوان آرگومان تابع دیگر استفاده کرد!!! اما چطوری کار میکنه؟

مثال 1

مقادیر به عنوان آرگومان های تابع به طور مستقیم استفاده میشوند:

=SUM(40,50,55,20,10,88)

مثال 2

مراجع سلولی و محدوده های داده میتوانند به عنوان آرگومان استفاده شوند:

=SUM(A1,A2,B1,D2,D3)
=SUM(A1:A10)

اما اگر مقادیری که به آنها اشاره میکنید هنوز محاسبه نشده باشند چه؟ اگر مقادیر به سایر فرمول های گوگل شیتس بستگی داشته باشند چه؟ چه میکنید؟ آیا میتوان از آن فرمول ها به صورت مستقیم در آرگومان یک تابع استفاده کرد؟ بله، میتونید 😊

مثال 3

وقتی از سایر توابع در آرگومان های یک تابع استفاده میشود، به آن تابع تو در تو گفته میشود. به تصویر زیر نگاه کنید:

B19 میانگین فروش را محاسبه میکند، سپس B20 آن را گرد میکند و نتیجه را برمیگرداند. با این حال، B17 یک روش جایگزین برای بدست آوردن همان نتیجه با استفاده از تابع تو در تو را نشان میدهد:

=ROUND(AVERAGE(Total_Sales),-1)

به سادگی مرجع سلول را با آنچه در آن سلول قرار دارد جایگزین کنید: AVERAGE(Total_Sales). حالا در این فرمول ابتدا متوسط فروش را محاسبه میکند و سپس نتیجه را گرد میکند.

نحوه نمایش تمام فرمول ها در گوگل شیتس

به صورت پیش فرض، سلول ها در گوگل شیتس نتیجه محاسبات را برمیگردانند. شما فرمول ها را فقط وقتی ویرایش میکنید میتوانید ببینید. اما اگر شما نیاز داشته باشید که سریع تمام فرمول ها را چک کنید، یک گزینه به نام view mode وجود دارد که میتواند به شما کمک کند. برای اینکه گوگل شیتس تمام فرمول ها و توابعی که در صفحه گسترده استفاده کرده اید را به شما نشان دهد، مسیر زیر را طی کنید: View>show formula

نکته: برای دیدن نتیجه قبلی، دوباره همان مسیر را طی کنید. برای جابه جایی بین این دو حالت، از کلید میانبر

 Ctrl+’

استفاده کنید. تصویر قبل نه، قبلی تر رو یادتونه؟ تصویر زیر بعد از انجام عملیات گفته شده است، همه فرمول ها رو میتونید ببنید:

نکته: این حالت وقتی خیلی مفید هست که شما بخواهید خیلی سریع مقادیر محاسبه شده و مقادیری که دستی وارد شدن رو ببینید.

کپی کردن فرمول در کل ستون

من یک جدول دارم که تمام فروش ها رو داخلش نوشتم. برنامه من این هست که یک ستون اضافه کنم که 5% مالیات رو برای هر فروش حساب کنه. با نوشتن فرمول توی F2 شروع میکنم:

=E2*0.05

برای پر کردن سلول ها با فرمول، یکی از روش هایی که در ادامه میگیم رو انجام بده. نکته: برای اینکه فرمول در سایر سلول ها به درستی کپی بشه، مطمئن شید که مواردی که لازم بوده توی فرمول ثابت کردید. اگر با ثابت کردن آشنا نیستید به مطلب زیر مراجعه کنید: فرمول نویسی در گوگل شیتس (قسمت اول)

روش اول

روی سلولی که فرمول رو نوشتید کلیک کنید و نشانگر موس رو به گوشه پایین سمت راست سلول ببرید (جایی که یک مربع کوچک قرار گرفته). حالا کلیک رو نگه دارید و به تعداد سلول های لازم به سمت پایین بکشید :

نکته: اگر جدول شما پر از داده است. راه آسان تری هم برای این کار وجود دارد. کافیست روی آن مربع کوچک در گوشه سمت راست پایین دوبار کلیک کنید. به این ترتیب تمام ستون به طور خودکار با فرمول ها پر میشود.

روش دوم

بر روی سلولی که فرمول رو توش نوشتی دو بار کلیک کن تا فعال بشه. سپس shift رو نگه دار و از فلش های جهت صفحه کلید استفاده کنید تا اخرین سلول محدوده بروید. پس از انتخاب سلول ها، shift رو رها کنید و کلیدهای

ctrl+d

را فشار دهید. با این کار فرمول به صورت خودکار کپی میشود.

روش سوم

فرمول لازم را کپی کنید.

(ctrl+C)

. محدوده مورد نظر را انتخاب کنید و

ctrl+V

را فشار دهید.

روش چهارم

اگر فرمول شما در اولین ردیف قرار دارد، کل ستون مربوطه را انتخاب کنید و کلیدهای ctrl+D را فشار دهید. اگر فرمول شما در سلول اولین ردیف قرار ندارد. آن را کپی

(Ctrl+v)

کنید. سپس کلیدهای

Ctrl+Shift+↓

را فشار دهید تا کل ستون انتخاب شود. با زدن کلیدهای

Ctrl+V

فرمول را وارد کنید. نکته: اگر میخواهید ردیف را از فرمول پر کنید از کلیدهای

Ctrl+Shift+→

استفاده کنید.

خب اینم از قسمت دوم فرمول نویسی گوگل شیتس 🙂 مرسی که این مطلب رو خوندی امیدوارم برات مفید بوده باشه.

بازم به ما سر بزن. اگر نکات دیگری در مورد فرمول های گوگل شیتس میدانید حتما در صورت تمایل زیر همین پست کامنت کنید.

مشترک شدن
Notify of
guest

0 نظرات
نظردهی درون متنی
مشاهده همه نظرات