5/5 - (3 امتیاز)
توی این مطلب قراره تابع COUNTA گوگل شیتس رو یاد بگیریم. البته این تابع با تابع COUNT فرق داره که بهت در ادامه میگم. این توابع در عین سادگی در ترکیب با توابع دیگه شگفت زدتون میکنه. خلاصه اینکه این دو تابع خیلی خوبن : ) فهرست مطالب: • تابع COUNTA گوگل شیتس و ساختار آن • تفاوت تابع COUNT و تابع COUNTA گوگل شیتس • یک نکته جذاب اگر با فرمول نویسی آشنا نیستی حتما سری به دو مطلب زیر بزن خالی از لطف نیست : ) فرمول نویسی در گوگل شیتس (قسمت اول) ایجاد و ویرایش فرمول ها (قسمت دوم فرمول نویسی گوگل شیتس)

معرفی تابع COUNTA گوگل شیتس و ساختار آن

اگر میخواهی بدونی که توی یک بازه چند تا سلول داخلش مقدار (چه عددی و جه غیرعددی) وجود داره از این تابع استفاده کن. ساختار تابع COUNTA به شکل زیر هست:

=COUNTA(value1;value2,…)

آرگومان های این تابع دقیقاً مشابه آرگومان های تابع COUNT است. Value1: اولین سلول یا محدوده که قراره چک بشه. Value2: سایر سلول ها یا محدوده ها برای ادامه پروسه چک کردن اینکه عدد دارند یا ندارند.

مثال

نتیجه تابع زیر را در تصویر زیر مشاهده کنید:

=COUNTA(B2:B7)

تفاوت تابع COUNT و تابع COUNTA گوگل شیتس

پس چه فرقی با تابع COUNT داره؟ فرقش مقادیری هست که میشمارند. تابع COUNTA مقادیر زیر را میتواند بشمارد: • مقادیر عددی (Number) • تاریخ ها (Date) • فرمول ها (Formulas) • عبارات منطقی (Logical expressions) • خطاها مانند خطای #DIV/0! (Errors) • داده های متنی (Textual data) • سلول های دارای آپوستروف پیشرو (‘) حتی بدون هیچ داده دیگری، وقتی ابتدای سلول قرار بگیرد رشته هایی که بعد از آن می آیند، گوگل شیتس آنها را به عنوان متن در نظر میگیرد. • سلول هایی که خالی به نظر میرسند اما در واقع یک رشته خالی دارند (=” “)

تفاوت اصلی تابع COUNTA با COUNT این است که توانایی زیادی در شناسایی مقادیر متنی دارد. ضمناً هر دو تابع سلول های کاملاً خالی را نادیده میگیرند. مثال زیر را ببینید، تا تفاوت نتایج این دو تابع که بستگی به مقادیر دارد را متوجه شوید:

از آنجایی که تاریخ و زمان به عنوان یک عدد در گوگل شیتس ذخیره میشون، در تصویر بالا A4 و A5 توسط هر دو تابع count و counta شمارش شده اند. A10 کاملاً خالی است به همین دلیل توسط دو تابع نادیده گرفته شده است. بقیه سللو ها توسط فرمول COUNTA شمارش شده اند. هر دو فرمول COUNT نتیجه یکسانی را برگردانده اند. زیرا محدوده A8:A12 شامل مقادیر عددی نیستند. سلول A8 شامل عددی است که به عنوان متن ذخیره شده است و در نتیجه توسط تابع COUNT شمارش نمیشود. پیام خطا در A12 به عنوان متن وارد شده است در نتیجه فقط توسط COUNTA شمارش میشود. اگر با یک شرط خاص میخواهی شمارش انجام شود بهت پیشنهاد میکنم از تابع COUNTIF استفاده کنی.

یک نکته جذاب

یک نکته عجیب دیگر در مورد تابع COUNTA مربوط به سلول هایی است که ادغام شده اند. قانونی وجود دارد که تابع COUNT و COUNTA از شمارش مضاعف جلوگیری کنند. (در ادامه با یک مثال این نکته رو کامل متوجه میشیم.) توجه داشته باشید که این دو تابع فقط سمت چپ سلول محدوده ادغام شده را در نظر میگیرند. به عنوان مثال اگر ما سلول B6:C6 را ادغام (Merge) کنیم، فرمول زیر 65، 55، 70، 55، 81، 88، 61 و ، “Failed” را خواهد ، 92 را خواهد شمرد. مانند تابع COUNT سلول B10 که کاملاً خالی است را نادیده میگیرد.شمرد:

=COUNTA(B2:B)

فرمول به همراه نکته جذاب

تابع زیر مقادیر 80، 75، 69، 60، 88 و 61 را میشمارد. مانند تابع COUNT سلول های C7 و C8 نادیده گرفته میشوند. C6 و C9 نیز با توجه به اینکه با سلول دیگری ادغام شده اند و در سمت چپ قرار ندارند، نادیده گرفته میشوند.

مرسی که این مطلب رو خوندی. اگه سؤالی داری زیر همین پست کامنت بذار.

مطالب زیر رو پیشنهاد میکنیم بخونی:

فرمول نویسی در گوگل شیتس قسمت اول

ایجاد و ویرایش فرمول ها (قسمت دوم فرمول نویسی گوگل شیتس)

مشترک شدن
Notify of
guest

0 نظرات
نظردهی درون متنی
مشاهده همه نظرات