4.9/5 - (13 امتیاز)

اکسل و گوگل شیت دوتا از رایج ترین ابزارهای صفحه گسترده هستند. اما آنها در روش ها تفاوت هایی دارند. امکانات و توانایی های هر کدام از آنها را یاد بگیر و سپس هر کدام برای رفع نیاز هایت بهتر بود را انتخاب کن.

در این مطلب شما مطالب زیر را خواهید آموخت:

تفاوت بین اکسل، اکسل آنلاین و آفیس 365 چیست؟

در کنار ورد و پاورپوینت در مجموعه اصلی آفیس، اکسل یک برنامه کاملا برجسته و ویژه و مستقل است که زودتر از سایر برنامه ها کار در فضای آنلاین را در نظر گرفت. از آن زمانی که اکسل در فضای آنلاین شروع به کار کرد شرکت های بزرگ تمایل بیشتری برای استفاده از اکسل نشان دادند. اکسل برای کار با فایل هایی که محاسبات پیچیده دارند، یا زمانی که مرورگرها و نرم افزارهای تحت وب شما بلاک شده اند؛ بسیار کاربردی است.

اکسل آنلاین نسخه رایگان و مبتنی بر مرورگر اکسل است که دارای ویژگی های محدودتری نسبت به اکسل است. همچنین رابط کاربری ساده تری دارد. این اولین نسخه (همراه با ورد و پاورپوینت) در سال 2010 است که قابل مقایسه با گوگل شیت است. اکسل آنلاین فایل های موجود را در ابر OneDrive ذخیره میکند و افرادی که حساب مایکروسافت داشته باشند میتوانند به این فایل ها درسترسی داشته باشند.

آفیس 365 ابزاری بر بستر سرویس نرم افزاری اشتراکی (SaaS) است که با خرید اشتراک میتوانید از نرم افزارها و سرویس های آفیس استفاده کنید. برای دسترسی به آفیس 365 باید یک حساب کاربری مایکروسافت داشته باشید. در بیشتر موارد، مشترکان آفیس 365 و صاحبان برنامه مستقل با همان ویژگی ها کار میکنند. در واقع چنانچه شما نسخه اکسل 2019 را داشته باشید این نسخه 10 سال دیگر هم اکسل 2019 است اما با خرید اشتراک آفیس 365 میتوانید به آخرین نسخه نرم افزارها و سرویس های آفیس دسترسی داشته باشید. علاوه بر این آفیس 365 به شما امکان میدهد که از طریق اینترنت به تمام اطلاعاتی که ذخیره کرده اید دسترسی داشته باشید.

گوگل شیت چیست؟

گوگل شیت در سال 2006 به عنوان یک برنامه صفحه گسترده تحت وب شروع به کار کرد. همانند اکسل آنلاین، ویژگی های محدودتری در مقایسه با اکسل دارد؛ با این حال سعی میکند کاربر پسندتر باشد. ابتدای شروع به کارش، به اندازه اکسل قدرتمند نبود، اما از آن زمان تا کنون پیشرفت های زیادی کرده است. کاربران میتوانند فایل ها را در ابر (cloud) در google drive ذخیره کنند و برای دسترسی به برنامه باید یک حساب گوگل (gmail) داشته باشند.

برنامه های موبایل اکسل و گوگل شیت

اکسل و گوگل شیت به عنوان برنامه های رایگان تلفن همراه با قابلیت های محدود برای اندروید و IOS در دسترس هستند. به عنوان مثال آنها به شما امکان میدهند اسناد جدیدی را ایجاد کنید، به راحتی اسناد موجود را ویرایش کنید (به عنوان مثال، متن و اعداد را ویرایش کنید اما نمیتوانید ماکرو و یا نمودار را ویرایش کنید)، قابلیت سفارشی سازی (به عنوان مثال، تغییر رنگ فونت ها و borderها) دارد؛ میتوانید فایل ها را به اشتراک بگذارید و همکاری کنید. برنامه شیت (گوگل شیت) امکان دسترسی آفلاین به اسنادی را که اخیرا در تلفن همراه شما باز شده اند را فراهم میکند. درحالیکه برنامه های اکسل این امکان را فراهم نمیکنند. این بخشی از تفاوت اکسل و گوگل شیت بود. در ادامه به مقایسه ویژگی های اصلی اکسل و گوگل شیت می پردازیم.

مقایسه ویژگی های اصلی

گوگل شیت، اکسل و اکسل آنلاین هر سه توابع مشابهی دارند اما هر کدام از آنها دارای نقاط قوت و ضعفی است. در حالت کلی، اکسل توابع بیشتری نسبت به گوگل شیت و اکسل آنلاین دارد، مانند کاندیشنال فرمتینگ پیشرفته و میتواند روابط بین سلول ها را تشخیص دهد؛ به عبارتی توانایی شناسایی وابستگی ها را دارد. همچنین  گزینه های بیشتر برای ویرایش تصویر دارد؛ همچنین نمودارهای قوی تری دارد. گوگل شیت رابط کاربری ساده تری نسبت به اکسل دارد. این در حالی است که رابط کاربری اکسل آنلاین از گوگل شیت ساده تر است.

در جدول زیر، شما میتوانید اطلاعات مربوط به هر یک از ابزارها را ببینید. با توجه به این نمودار، اکسل شامل آفیس 365 است، درحالیکه گوگل شیت و اکسل آنلاین برنامه های تلفن همراه مربوطه را پوشش میدهند.

ابزار گوگل شیت اکسل اکسل آنلاین توضحات اضافه
بررسی تغییرات توسط سایرین (track change) ندارد بله ندارد  
ذخیره اتوماتیک
(Autosave)
بله ندارد بله  
امنیت آنلاین
(Online security)
HTTPS, encrypted data ندارد HTTPS, encrypted data  
امنیت فایل (Document security available) ندارد encrypted data available ندارد هر سند میتواند پسورد مخصوص خود را داشته باشد.
حداکثر اندازه فایل (Maximum file size) پنج میلیون سلول (ایجاد شده) یا 400000 سلول میتواند آپلود کند. 2GB 5MB داده های گوگول و وبسایت مایکروسافت
کند شدن (Latency) با پیچیده تر شدن اسناد افزایش می یابد. کم با پیچیده تر شدن اسناد افزایش می یابد. Latency اشاره به تمایل به کند شدن با بزرگ شدن اسناد یا پیچیده تر شدن محاسبات است.
پیوت تیبل (Pivot tables) بساز و استفاده کن بساز و استفاده کن استفاده کن  
تاریخچه تغییرات (Revision history) بله ندارد دارد (از طریق OneDrive) امکان بازگشت به نسخه های قبلی سند را فراهم میکند.
یکپارچه سازی با پرسش نامه (Integrated forms/surveys) تعداد نامحدودی پرسش نامه با گزینه های مختلف ایجاد کنید. ندارد به صورت محدود از طریق one drive ایجاد کنید.  
استفاده به صورت غیربرخط (Work offline (e.g., is connectivity required)) بله، اما فقط باید از قبل و فقط از طریق مرورگر Chrome و افزونه مرورگر تنظیم شود. بله بله  
افزونه ها (Add-ons ) بله بله بله ماژول های قابل بارگیری که توابع اضافی را اضافه میکنند.
تمپلیت (Templates) بله بله بله  
مقایسه ویژگی های کلیدی اکسل، گوگل شیت و اکسل آنلاین

گزینه های شخصی سازی

امکان شخصی سازی برای برخی از کاربران مهم است. اگر شما هم یکی از این افراد هستید، اکسل این امکان را برای شما فراهم کرده است.

  • اکسل به شما امکان میدهد که دکمه توابع را به نوار ابزار سریع (quick-access toolbar) اضافه کنید و زبانه های جدیدی را که مربوط به توابع هستند در این نوار ابزار ایجاد کنید. اکسل همچنین به شما امکان میدهد که تنظیمات پیش فرض بیشتری را تنظیم کنید (مانند موضوع یا تعداد جداول در یک صفحه جدید). با استفاده از انیمیشن ها میتوانی به اکسل بازخورد بدهید. به عنوان مثال وقتی بر روی تب فایل کلیک میکنید؛ میتوانید با استفاده از علامت لبخند و ناراحتی که گذاشته بازخورد خود را به اکسل نشان دهید. تصویر زیر این موضوع را نمایش میدهد.

  • گوگل شیت فقط دو گزینه دارد، از جمله اینکه آیا اسناد برای ویرایش آفلاین در دسترس هستند یا اینکه آیا الگوهایی که اخیرا ایجاد شده اند هنگام ایجاد یک سند جدید، در دسترس هستند.
  • اکسل آنلاین هیچ گزینه شخصی سازی ندارد.

ماکرو و اسکریپتینگ (Macros and Scripting)

ماکروها اسکریپت ها یا کدهای ضبط شده ای هستند که به شما امکان میدهند یک سری مراحل و کارهایی که انجام داده اید را تکرار کنید، از جمله وارد کردن یک سند csv، تغییر فونت عنوان یک ستون، اضافه کردن تابع جمع در پایین هر ستون، سپس ذخیره کردن سند در یک درایو مشترک. بسیاری از کاربران با ثبت مراحل انجام شده برای استفاده مجدد، ماکرو ایجاد میکنند. ماکروها به زبان اسکریپتی ذخیره میشوند و کاربرانی که سطح پیشرفته هستند میتوانند آنها را ویرایش کنند. آنها همچنین میتوانند ماکروهای اصلی را از ابتدا برنامه نویسی کنند و قابلیت های جدیدی ایجاد کنند.

  اکسل اولین بار در سال 1987 از زبان برنامه نویسی ویژوال بیسیک (VBA) برای برنامه های کاربردی استفاده کرد. شما نمیتوانید ماکرو را در اکسل آنلاین ایجاد کنید. ولی به زودی تحولات عظیمی در اکسل انلاین در این بخش ایجاد خواهد شد و می توانید از typeScript (javascript) برای ایجاد ماکروهای خود استفاده کنید.

گوگل شیت در سال 2018 ماکروها را با استفاده از زبانی به نام Google Apps Script (که مبتنی بر JavaScript است) راه اندازی کرد.

اکسل انلاین میتواند اسناد اکسلی را که حاوی ماکرو است باز کند اما نمیتواند از ماکرو استفاده، ویرایش یا حذف کند.

از آنجایی که گوگل شیت و اکسل از زبانهای مختلفی استفاده میکنند، ماکروهای ایجاد شده در یک برنامه در برنامه دیگر کار نمیکنند.

با توجه به سابقه طولانی ماکرو و همچنین استفاده و پشتیبانی گسترده آن، در صورتی که از ماکرو زیاد استفاده میکنید، اکسل گزینه بهتری است. اگر شما از ماکرو به ندرت استفاده کنید، احتمالا تمام این برنامه ها میتوانند نیازهای شما را برآورده کنند.

 نمودارها

اکسل، گوگل شیت و اکسل آنلاین نمودارها را پشتیبانی میکنند اما نوع نمودار که آنها با آن کار میکنند و همچنین در گزینه های سفارشی سازی (تنظیمات) متفاوت هستند.

به طور کلی، اکسل بیشترین انواع نمودارها را ارائه میدهد، و بعد از آن گوگل شیت (تلاش خود را میکند تا شکافی که با اکسل دارد را از بین ببرد.) و در آخر اکسل آنلاین. هر سه شامل انواع نمودار معمول، مانند: بار، میله ای، پای، خطی، پراکندگی و نمودارهای سطحی (area chart) هستند.

چند تفاوت عمده این سه، در زیر بیان شده است:

  • گوگل شیت شامل دو نمونه نمودار پراکندگی، اکسل هفت تا و اکسل آنلاین 5 تا می باشد.
  • اکسل و گوگل شیت اجازه ایجاد نمودار اسپارک لاین را میدهند اما اکسل آنلاین این امکان را ندارد. ( آنها را نمایش میدهد اگر در اکسل صفحه گسترده ایجاد شده باشد، اما آنها را به تصاویر غیر قابل ویرایش تبدیل میکند.)
  • اکسل و گوگل شیت نمودار هیستوگرام را دارند اما اکسل آنلاین نه.
  • اکسل بیشترین گزینه های سفارشی سازی نمودار را ارائه میدهد.
  • در هر سه نمودارهای پیشنهادی و نمودارهای گانت را باید به صورت دستی رسم کنید.
  • اکسل بر اساس داده هایی که انتخاب میکنید، نمودارهایی را به شما پیشنهاد میکند. (تب insert گزینه recommended charts)
  • اکسل نمودارهای ترکیبی را ارائه میدهد، که دو نوع نمودار را در یک نمودار ترکیب میکند.

نمودارهایی که شما در یک برنامه ایجاد میکنید ممکن است در سایر موارد به درستی نمایش داده شود اما هیچ تضمینی وجود ندارد. اگر شخصی صفحه گسترده ای را که شامل نمودار است برای شما ارسال کرد، بهتر است آنها را در برنامه ای که ایجاد شده است باز کنید.

به اشتراک گذاری سندها

اکسل، اکسل آنلاین، آفیس 365 و گوگل شیت به چندین کاربر اجازه به اشتراک گذاری سندها را میدهند اما هر کدام از آنها اشتراک گذاری متفاوتی دارد.

از آنجا که برنامه ها، اسناد را بر روی ابر ذخیره میکنند، اشتراک گذاری به صورت گوگل شیت و گوگل آنلاین انجام میشود.

کاربران برنامه اکسل میتوانند اسنادی را که در یک درایو مشترک مانند OneDrive و SharePoint ذخیره شده اند؛ به صورت مستقل به اشتراک بگذارند. در غیر اینصورت، کاربران مجبور به بارگیری و ارسال ایمیل به آنها خواهند شد. بنابراین چندین نسخه ایجاد خواهد شد و به طور بالقوه منجر به بروز مشکلاتی در مورد کنترل این نسخه ها میشود.

تمام نسخه های اکسل و اکسل آنلاین به شما امکان میدهند تا اسناد را با کاربرانی که حساب مایکروسافت ندارند نیز به اشتراک بگذارید. اگر اکسل را نداشته باشند، میتواند آن را از طریق مرورگر خود مشاهده کنند.

به همین ترتیب، گوگل شیت به شما امکان میدهد اسناد را با کاربرانی که حساب گوگل ندارند، به اشتراک بگذارید.

همکاری

گوگل شیت یک ویژگی قدرتمند دارد که شما میتواند از آن زمانی که میخواهید به صورت همزمان بر روی یک سند کار کنید؛ استفاده کنید. این یک ویژگی قدرتمند برای پروژه های تیمی و همچنین برای اسنادی که نیاز به ورود چند نفر را دارد؛ است.

به این ترتیب موقع استفاده از این ویژگی یک مکان نما با رنگ های مختف، سلول هایی را که کاربران در آن کار میکنند، نشان میدهند، اما شما به سرعت نمیتوانید ببینید چه کسی چه تغییراتی انجام داده است.این ویژگی در اکسل آنلاین نیز وجود دارد. کاربران میتوانند کارهای دیگران و اینکه هر کسی چه تغییری ایجاد کرده است؛ ببینند. در اکسل چند نفر به صورت همزمان نمیتوانند بر روی یک فایل (سند) کار کنند.

کاربران اکسل آنلاین، مشترکین آفیس 365 با جدیدترین نسخه اکسل، و کاربران iOS و اندروید میتوانند به صورت همزمان بر روی یک سند کار کنند اما این کار شرایطی دارد:

  • مشترکین آفیس 365، کاربران اکسل آنلاین، و کاربران برنامه iOS و اندروید میتوانند نویسندگی مشترک داشته باشند.
  • استفاده کنندگان مستقل برنامه اکسل (از اکسل نصبی استفاده می کنند) اگر اکسل ورژن 2010 یا بالاتر را داشته باشند میتوانند نویسندگی مشترک را داشه باشند.
  • بر اساس اینکه هر کدام از افراد از چه ورژن و پلت فرمی استفاده میکنند، ممکن است میزبان نتواند ببیند که هر کاربر چه کاری انجام میدهند؛  اما تغییراتی که انجام میدهند نشان داده خواهد شد.
  • به دلیل تفاوت در توابع در دسترس، ویژگیها و نمودارهای موجود بین نسخه ها، ممکن است کابران نتوانند تمام اسنادی را که در آن همکاری میکنند (به صورت همزمان بر روی یک فایل از راه دور کار میکنند) به درستی مشاهده کنند.

گوگل شیت و اکسل آنلاین دارای پنجره های چت داخلی هستند که کاربران میتوانند در حین همکاری به آنها دسترسی پیدا کنند.

کلیدهای میانبر

کلیدهای میانبر هم برای کابران پیشرفته و هم برای کاربرانی که دارای نیازهای اساسی در صفحه گسترده هستند؛ مناسب است. این کلیدها شامل کلیدهای عملکرد بالای صفحه کلید و همچنین کلیدهای ترکیبی با استفاده از کلیدهای ctrl (ویندوز) یا کلید command(مک) میباشد.

با توجه به نسخه اکسل کلیدهای میانبر متفاوت هستند. به طور کلی هر چه نسخه جدیدتر باشد، کلیدهای میانبر بیشتر هستند. اکسل آنلاین نیز کلیدهای میانبر را پشتیبانی میکند. نسخه های فعلی اکسل حدود 200 میانبر دارد (برای مکینتاش تعداد کمتری وجود دارد.) لیست کامل از طریق منوی help اکسل یا اکسل آنلاین در دسترس است.

گوگل شیت حدود 160 کلید میانبر را برای ویندوز و اندکی کمتر برای مک پشتیبانی میکند. برای استفاده کامل از لیست، شما باید تنظیمات پیش فرض مرورگر خود را تغییر دهید.

برنامه های موبایل اکسل و گوگل شیت از برخی میانبرها در صورتی که صفحه کلید دارای کلیدهای اصلاح کننده مناسب باشد، پشتیبانی میکند.

از آنجا که گوگل شیت و اکسل از ماکروها پشتیبانی میکنند، وقتی یک میانبر در صفحه کلید برای یک عمل خاص در دسترس نیست، کاربر میتواند کلید میانبر مورد نظر خود را ایجاد کند.

فرمول ها و توابع

فرمول ها یکی از ابزاری با ارزش صفحات گسترده هستند. برای مثال، اگر شما یک صفحه گسترده پر از اطلاعات مشتریان دارید، میتوانید از فرمول Vlookup برای پیدا کردن هر فرد که ماه آینده تولدش است استفاده کنید و آدرس ایمیل آنها را برای فرستادن ایمیل تبریک لیست کنید.

در گذشته، اکسل به خاطر داشتن تعداد زیادی فرمول از مزیت بزرگی برخوردار بود، اما گوگل شیت برای دستیابی به این موفقیت تلاش هایی را انجام داده است. در حال حاضر اکسل دارای 477 فرمول و اکسل انلاین 471 و گوگل شیت 432 فرمول است. در هر برنامه فرمول هایی وجود دارد که در سایر برنامه ها وجود ندارد. در موارد خاص، همین فرمول نام دیگری دارد؛ بنابراین مقایسه یک به یک دشوار است. اگر نسخه جدیدتری از اکسل (مثلا 2013 یا 2016) دارید، برخی از فرمول ها و توابع در دسترس نیستند.

هزینه

هر برنامه دارای گزینه های مختلفی برای هزینه است. دسته بندی آنها به این گونه است: رایگان تا پرداخت به صورت ماهانه (برای مشاغل) یا هزینه سالانه (برای مصرف کنندگان). کاربران باید بتوانند گزینه ای را انتخاب کنند که متناسب با نیازها و منابع آنها باشد. جدول زیر را بررسی کنید تا ببینید چه چیزی در دسترس است.

گوگل شیت اکسل اکسل آنلاین آفیس 365
*رایگان
*مشاغل میتوانند 5 دلار یا 25 دلار برای هر کاربر برای ویژگیهای اضافی و ذخیره سازی (بیش از 100 گیگابایت) پرداخت کننند.
*129.99 دلار برای اکسل·         *149.99 دلار برای مجموعه مایکروسافت آفیس *رایگان
*OneDrive 5 گیگ حداقل فضا میدهد، ممکن است نیاز به فضای بیشتری داشته باشید در اینصورت باید فضای اضافی را بخرید.
مصرف کنندگان:
*69.99 دلار هر سال برای یک کامپیوتر
*99.99 دلار هر سال برای شش کامپیوتر
مشاغل:
* 8.25 دلار تا 12.50 دلار هر کاربر برای هر ماه (بستگی به این که چه ویژگیها و خدماتی اضافه شود.)
*دانش آموزان و معلمان: رایگان

امکانات پیشرفته

در جدول زیر، که در آن امکانات پیشرفته هر برنامه توضیح داده شده است. به کاربر کمک میکند تا برنامه مورد نظر خود را انتخاب کند. اکسل معمولا آفیس 365 را پشتیبانی میکند اما ویژگی های زیر در اپلیکیشن های اکسل و گوگل شیت موبایل نیز قابل دسترس هستند.

ویژگی گوگل شیت اکسل اکسل آنلاین نکته
آیا از مدیریت خودکار گردش کار (workflow) پشتیبانی میکند؟ بله بله بله در این مورد اکسل توانایی بیشتری دارد.
آیا از محدوده تعریف شده (difined ranges) پشتیبانی میکند؟ ایجاد و مشاهده کردن ایجاد و مشاهده کردن فقط مشاهده کردن  
آیا به شما امکان ایجاد دکمه برای اجرای ماکرو را میدهد؟ بله بله خیر  
آیا اضافه کردن متن به ستون ها را پشتیبانی میکند؟ خیر بله خیر این ویژگی برای گوگل شیت با استفاده از add-on امکان قابل دسترس است.
آیا حذف موارد تکراری (Duplicate removal) پشتیبانی میکند؟ خیر بله خیر این ویژگی برای گوگل شیت با استفاده از add-on امکان قابل دسترس است.
آیا پر کردن خودکار (autofill) را پشتیبانی میکند؟ خیر بله خیر  
آیا پاور پیوت را پشتیبانی میکند؟ خیر بله خیر  
آیا پاور کوئری را پشتیبانی میکند؟ خیر بله خیر  
آیا پیوت چارت را پشتیبانی میکند؟ خیر بله خیر  
آیا پاور ویو را پشتیبانی میکند؟ خیر بله خیر  
آیا فیلترینگ را پشتیبانی میکند؟ بله بله بله اکسل گزینه ها بیشتری برای فیلترینگ پیشرفته دارد.
به روزرسانی داده ها با استفاده از سایر برنامه ها امکان پذیر است؟ بله بله، اما فقط اگر دو سند بر روی یک درایو یکسان باشند. بله زمانی که داده ها در یک اسلاید شو یا سند پردازش ورد پیست شوند، به روز رسانی زمانی انجام میشود که داده در صفحه گسترده تغییر یابد.

ادغام با برنام های دیگر

گوگل شیت و اکسل میتوانند با برنامه ها و سرویس های دیگر ادغام شوند(مانند IFTTT)، اگر چه ممکن است سایر برنامه ها مانند سرویس Zapier به یک سرویس شخص ثالث نیاز داشته باشد. اگر نگران برنامه یا یک سرویس خاص هستنید، برخی تحقیقات آنلاین وجود دارد که مشخص میکند این اتصال امکان پذیر است یا خیر.

چرا برخی از افراد فقط از اکسل استفاده میکنند؟

اگر چه جابه جایی بین اکسل و گوگل شیت (کار کردن با هر دو برنامه) بسیار آسان است اما برخی از افراد فقط از اکسل استفاده میکنند. عده ای عادت کرده اند و عده ای نیز نمیخواهند بین گوگل شیت و اکسل جابه جا شوند. اما علاوه بر این ها دلایل دیگری وجود دارد که افراد فقط از اکسل استفاده میکنند:

  • اکسل امکانات بیشتری دارد
  • اکسل پذیرفته شده تر است؛ در نتیجه help قوی تر و پیشتیبانی بهتر و پایگاه های دانش گسترده تری دارد.
  • در زمان راه اندازی، گوگل شیت خیلی عقب تر از Excel بود و برخی کاربران هیچوفت برنامه را به روز رسانی نکردند تا از تغییرات آن اگاه شوند.
  • گوگل شیت فاقد برخی از امکاناتی که برای کاربران مهم است، می باشد؛ و add-ons را به سختی میتوان پیدا کرد.
  • اکسل نسبت به بقیه برنامه ها، سریع تر میتواند محاسبات فایل های بزرگ و پیچده را انجام دهد.
  • به دلایل امنیتی، برخی از شرکت ها به کارمندان خود اجازه دسترسی به گوگل درایو را نمیدهند.
  • اسناد قدیمی تر اکسل (به عنوان مثال 1997 تا 2003) ممکن است به درستی در گوگل شیت کار نکند اما اکسل کار میکند.
  • وقتی یک سند اکسل را در گوگل شیت باز میکنید، فقط قالب بندی های ساده مجاز است. (به درسترسی نشان داده میشود.)
  • زمانی که اسناد را وارد گوگل شیت میکنید، مانند اکسل زمانی که مشکلی وجود دارد خطایی نشان نمیدهد.
  • با باز کردن یا تبدیل اسناد اکسل (به عنوان مثال .xls یا .xlsx) در گوگل شیت ممکن است قالب بندی را تغییر دهد یا نمودارها را حذف کند.
  • اکسل وابستگی ها (روابط) موجود را ردیابی میکند اما گوگل شیت اینطور نیست.
  • در حالیکه در گوگل شیت همکاری میکنید، نمیتوانید ببینید چه کسی چه تغییری ایجاد کرده است.
  • سرویس های ابری مایکروسافت نسبت به گوگل کاربران بیشتری دارد.
  • اکسل راحت تر با سایر برنامه های مایکروسافت آفیس مانند ورد و پاورپوینت ادغام میشود.
  • اکسل گزینه های فیلترنیگ بهتری دارد.
  • اکسل گزینه های سورت (sorting) بهتری دارد.
  • OneDrive به طور خودکار (تا زمانی که به اینترنت وصل باشید) میتواند با PC همگام سازی کند.
  • حافظه اکسل به فضای هارد دیسک شما محدود است.

چرا برخی از افراد به استفاده از گوگل شیت تغییر میکنند؟

در حالیکه عده ای از افراد فقط از اکسل استفاده میکنند، افراد زیادی به گوگل شیت تغییر میکنند. برخی از نظرسنجی ها نشان داده اند که افراد به دلایل زیر گوگل شیت را ترجیح میدهند:

  • یادگیری گوگل شیت آسان تر از اکسل است.
  • از طریق یک مرورگر وب میتوانید به صفحات (sheets)  دسترسی پیدا کنید.
  • شیت نسبت به اکسل از رابط گرافیکی ساده تری برخوردار است.
  • شما از شیت میتوانید برای همکاری های همزمان، (به صورت همزمان از نقاط مختلف جغرافیایی به فایل دسترسی داشته و بر روی آن تغییرات لازم را انجام دهید.) استفاده کنید.
  • کاربران میتوانند گوگل شیت را انتخاب کنند اگر افرادی که با آنها کار میکند و اسناد را به اشتراک میگذارند با آن کار میکنند.
  • همکاری در یک تیم پروژه با گوگل شیت آسان تر از اکسل است.
  • شرکت های کوچک که نمیخواهند هزینه های زیادی را متحمل شوند، میتوانند از شیت که رایگان است استفاده نمایند.
  • گوگل شیت اجازه میدهد در هر موقعیت جغرافیایی که افراد قرار دارند با یکدیگر همکاری کنند.
  • همکاری زمانی که افراد ورژن های مختلفی از اکسل را دارند بسیار سخت است.
  • ذخیره سازی انبوه نیاز به تهیه نسخه پشتیبان از فایل های موجود در درایو مشتریک یا هارددیسک قابل حمل را از بین میبرد.
  • فایل های ناامن در رایانه آسیب پذیر هستند.
  • برای دسترسی میتوانید از روش لاگین دو مرحله ای استفاده کنید.
  • تاریخجه ویرایش داخلی (Built-in) در مسیر File>revision موجود است. برای انجام این کار در اکسل، شما باید هر نسخه جدید را با نام دیگری ذخیره کنید.
  • گوگل شیت با برنامه های دیگر گوگل قابل اذغام است.
  • شما میتوانید به صورت همزمان تغییراتی که توسط دیگران انجام میگیرد، ببینید.
  • گوگل شیت دارای یک پنجره چت داخلی (built-in chat) است.

آیا گوگل شیت و اکسل یکسان هستند؟

اگر چه اکسل و گوگل شیت هر دو ابزار صفحه گسترده هستند و برای اهداف مشابهی استفاده میشوند، آنها توسط دو کمپانی مختلف ساخته شده اند و هر کدام نقاط قوت خود را دارند. برای مثال، اکسل (یک برنامه  و یک قسمت از آفیس 365) سعی میکند هر سناریویی را پوشش دهد، در حالیکه گوگل شیت سادگی و سهولت استفاده را هدف قرار داده است (مانند اکسل آنلاین). اگر شما با یک برنامه آشنا هستید، باید بتوانید با برنامه دیگر نیز کار کنید، اما نیاز خواهید داشت تا ویژگی های مشخصی را مانند سازماندهی منوهای مختلف تنظیم کنید .

سوالات متداول

چه موارد خوبی برای استفاده از صفحات گسترده وجود دارد.؟

از صفحات گسترده میتوان برای انجام انواع کارها استفاده کرد، از محسابات پیچیده (مانند، یک کنترل کننده مالی که سود شرکت را بر اساس نوسان متغیرها  پیشبینی میکند یا پیش بینی و محاسبه میزان مصرف انرژی کارخانه) تا کارهای ساده تر (مانند مدیریت کارهای شخصی، ایجاد to-do لیست). کارهای متداول تر شامل موارد زیر است:

  • تجزیه و تحلیل آماری
  • ایجاد بودجه های سفارشی
  • ایجاد لیست های پستی
  • ایجاد فاکتورهای تجاری کوچک
  • مستند کردن مراحل استاندار سازی
  • تولید کد، کلمات کلیدی و لیست ها
  • ثبت سوابق
  • مدیریت امور مالی شخصی
  • مدیریت پروژه ها
  • ذخیره سازی، مرتب سازی، تجزیه و تحلیل و فیلتر کردن داده ها
  • پیگیری بودجه خانوار
  • پیگیری موجودی
  • پیگیری زمان کارکرد

میتوان فایل اکسل را در گوگل شیت باز کرد؟

برای باز کردن یک سند در گوگل شیت، ابتدا باید فیال خود را در گوگل درایو آپلود کنید. گوگل درایو را باز کنید بر روی new کلیک کنید، بر روی file upload کلیک کنید و سند را انتخاب کنید. سپس sheets را باز کنید و یکی از موارد زیر را انتخاب کنید:

  • برای ویرایش فایل، بر روی file کلیک کنید ، بر روی import کلیک کنید و سپس سند مورد نظر را انتخاب کنید.
  • برای مشاهده فایل، بر روی file کیک کنید ، بر روی open کلیک کنید و سپس سند مورد نظر را انتخاب کنید. اگر نظرتان تغییر کرد و خواستید ویرایش کنید، روی دکمه open with google sheets کلیک کنید.
مشترک شدن
Notify of
guest

9 نظرات
نظردهی درون متنی
مشاهده همه نظرات
محمد باقر غزلی

با سلام و عرض خسته نباشید و تشکر
ایا گوگل شیت فرمول های ارایه ای را پشتیبانی می کند؟
آیا گوگل شیت پیووت تیبل ساخته شده را بر مبنای اطلاعات وارد شده ی جدید به روز رسانی می کند؟
در صورت مثبت بودن جواب ها لطفا نحوه ی آن را اطلاع رسانی کنید ممنونم

امیر دایی

برای استفاده از فرمول ها به صورت آرایه ای باید از تابع arrayformula استفاده کنید.
توی گوگل شیت اگر دیتای بازه ای که روش پیوت زدید خودش به صورت اتوماتیک به روز میشه. برای تغییر بازه می تونید از گزینه Change the data range استفاده کنید.

hero

سلام. وقت بخیر. اقای دایی لطف میکنید مباحث تخصصی حسابداری، نمونه های بیشتری رو مثال بزنید و حل کنید؟
در ضمن بابت مطالب مفیدی که به اشتراک میزارید. خیلی ممنونم

امیر دایی

سلام بنده تخصصم تحلیل دیتا هست. دوستانی مثل سایت talent بیشتر مباحث حسابداری رو کار می کنن.

Hero

ممنونم از وقتی که برای پاسخ گویی گذاشتید. واقعا دمتون گرم. عالیه مطالبتون

حامدufnd

سلام..چگونه میتوانم در گوگل شیت یک یا چند سلول را به گونه ای فرمت گذاری کنم که مثلا در ان سلول بتوانم چند گزینه را انتخاب کنم که با یک فلش کوچک کنار سلول بتوانم این انتخاب را بکنم..مثل وقتی در یک سایت میروی و در آن یک گزینه دارد که زده است انتخاب کنید و چند گزینه میتوانیم انتخاب کنیم

امیر دایی

سلام، به این ابزار اصطلاحا لیست کشویی گفته می شه.
برای ساخت لیست کشویی در گوگل شیت مطلب زیر مطالعه کنید:
ساخت لیست کشویی گوگل شیت

حامدufnd

ایولللللللللللللللللل مرسییییییییییییییییی

امیر دایی

خواهش میکنم. موفق باشید.