5/5 - (2 امتیاز)
توی این مطلب قراره تابع SUM گوگل شیتس رو یاد بگیریم. یک تابع آسان که هم به تنهایی کاربرد داره و هم در ترکیب با سایر توابع و نوشتن فرمول ها به کمکمون میاد. خب اگر کلاً با فرمول نویسی آشنا نیستی پیشنهاد میکنم حتما دو مطلب زیر رو بخونی و بعد بیای ادامه بدی: فرمول نویسی در گوگل شیتس (قسمت اول) ایجاد و ویرایش فرمول ها (قسمت دوم فرمول نویسی گوگل شیتس) فهرست مطالب امروز: معرفی تابع SUM و ساختار آن محاسبه مجموع چند عدد محاسبه مجموع محدوده

معرفی تابع SUM و ساختار آن

این تابع مجموع چند سلول را محاسبه میکند و جمع کل آنها را برمی گرداند. ساختار این تابع به شکل زیر است:

=SUM(value1, [value2, ...])

Value1: اولین مقداری است که قرار است جمع شود. این آرگومان میتواند یک عدد، یک سلول حاوی عدد یا حتی یک محدوده از سلول ها که شامل عدد اند باشد. این آرگومان اجباری است. Value2: سایر اعداد یا سلول های شامل عدد که قرار است به مقدار value1 اضافه شوند. این مقدار داخل براکت قرار دارد و این به معنای اختیاری بودن این آرگومان است. … : به همین ترتیب میتوان سلول ها یا اعداد دیگر را اضافه کرد. نکته: همانطور که در تصویر زیر نمایش داده شده است؛ این تابع را میتوانید در نوار ابزار (toolbar) گوگل شیتس خود پیدا کنید: تابع sum در نوار ابزار

محاسبه مجموع چند عدد با استفاده از تابع SUM گوگل شیتس

به شکل های مختلفی میتوان از تابع sum استفاده کرد. به عنوان مثال فرمول زیر مجموع دو عدد (در مثال من مجموع مقادیر کیوی) را محاسبه میکند.

=sum(2,6)

مثال 1 محاسبه مقادیر

همچنین میتوانید به جای وارد کردن مقدار، آدرس سلول را وارد کنید:

=sum(B2;B4)

مثال دو محاسبه مجموع مقادیر

به همین ترتیب میتوانید چندین مقدار را با هم جمع کنید:

=sum(2;4;6;8;10)

مثال سه محاسبه مجموع مقادیر

محاسبه مجموع محدوده

در فرمول قبل به جای وارد کردن تک تک اعداد میتوانی محدوده مورد نظر را وارد کنید. به این ترتیب فرمول به شکل زیر خواهد بود:

=sum(B2:B6)

به این ترتیب با گذاشتن دو نقطه بین اولین و اخرین سلول گوگل شیتس آن را به عنوان محدوده میشناسد:

مثال مجموع محدوده

نکته: در گوگل شیتس یک ترفند وجود داره که به شما امکان میده خیلی سریع اعداد یک ستون یا یک ردیف رو با هم جمع کنید. فقط کافیست تابع SUM رو دقیقا زیر ستونی که میخواهید جمع کنید بنویسید. این کار دقیقاً در مورد ردیف ها نیز عمل میکند. با انجام این کار گوگل شیتس بلافاصه به شما محدوده صحیح را پشنهاد میکند. به تصویر زیر نگاه کنید:

نکته جمع ستون و ردیف در گوگل شیتس

مرسی که امروز هم همراه ما بودی و این مطلب رو خوندی. امیدواریم برات کاربردی بوده باشه. اگر سؤالی یا نظری داشتی حتما زیر این پست برامون کامنت بذار. باز هم به ما سر بزن.

مشترک شدن
Notify of
guest

2 نظرات
نظردهی درون متنی
مشاهده همه نظرات
مددکار

سلام وقتتون بخیر
آموزشی دارید که از سام ایف تو گوگل شیت برای جمع زمان چه طور باید استفاده کرد؟

امیر دایی

سلام
تفاوتی بین توابع گوگل شیت و اکسل نیست. شما آموزش sumfis توی اکسل رو ببینید تو گوگل شیت هم به همون صورت استفاده کنید.
تابع sumifs در اکسل