5/5 - (3 امتیاز)

توی این قسمت میریم سراغ وارد کردن داده به گوگل شیتس. در قسمت قبل متوجه شدیم که گوگل شیت چیست و نحوه ساخت آن را آموختیم. اگر گوگل شیتس رو نمیشناسی و با ساخت صفحه گسترده در گوگل شیت آشنا نیستی و قسمت قبل رو ندیدی، حتما به مطلب جذاب زیر مراجعه کن : )

گوگل شیتس چیست؟

حالا بریم سراغ ورود داده به گوگل شیتس یا همون صفحه گسترده گوگل!!!!

ابتدا همونطور که یاد گرفتیم در قسمت قبل یک صفحه گسترده خالی ایجاد کن. به شبکه سفید و خاکستری که بخش زیادی از صفحه نمایش شما را اشغال کرده نگاه کنید، اولین چیزی که توجه شما را جلب میکنه کادر آبی رنگ در اطراف سلول یا سلول های انتخاب شده است.

به محض اینکه شما یک صفحه گسترده جدید باز میکنید، اگر شروع به تایپ کردن کنید؛ میبینید که داده شما به سرعت در سلول انتخاب شده وارد میشود- معمولا سلول سمت چپ بالا. اینجا لازم نیست وقتی که میخواهید اطلاعات را وارد کنید دابل کلیک کنید، و نیاز نیست زیاد از موس استفاده کنید.

دقیقا مثل بقیه صفحه های گسترده، گوگل شیتس هم دارای تعداد زیادی محدوده مستطیل شکل هست که از تقاطع ردیف ها و ستون ها ایجاد میشن که اسمشون سلول هست. ردیف ها با اعداد و ستون ها با حروف نام گذاری شده اند. داخل هر سلول میتوان یک مقدار عددی، متنی، خالی یا ترکیبی از همه این موارد رو داشت.

روش های زیر برای ورود اطلات به گوگل شیتس رو امتحان کن:

1- روش اول وارد کردن داده به گوگل شتیس

یک سلول رو انتخاب کن و کلمه یا عددی که دوست داری رو وارد کن (تایپ کن). وقتی داده رو وارد کردی یکی از سه راه زیر رو برو تا داده ات ذخیره بشه:

کلید enter رو بزن. (به این ترتیب مکان نما به سلول پایینی منتقل میشه)

کلید tab رو بزن (مکان نما به سلول کناری سمت راست منتقل میشه)

از دکمه های جهت دار بر روی کیبورد (up،down،left و right) برای رفتن به سلول بعد در جهتی که انتخاب کرده اید، استفاده کنید.

روی هر سلول دیگه ای کلیک کن تا به اون سلول منتقل بشی.

یک قاعده وجود دارد، که اعداد در سمت راست سلول تراز میشن و متن (انگلیسی) در سمت چپ. اما شما میتوانید با استفاده از ابزار horizontal align این قاعده رو به دلخواه خودتون تغییر بدید. برای این کار کافی هست که سلول یا سلول هایی که میخواهید ترازبندی آن ها را ویرایش کنید انتخاب کنید و روی یکی از گزینه ها که در تصویر زیر نمایش داده شده کلیک کنید:

انتخاب کنید که میخواهید داده های شما  در سمت راست، مرکز یا چپ قرار بگیرند.

2- روش دوم وارد کردن داده به گوگل شتیس

 ممکن هست که بخواهید داده ها را در یک سلول (یا محدوده ای از سلول ها) کپی کنید. فکر میکنم که همه ما بدونیم چطوری داده ها رو کپی و پیست کنیم. یک سلول (یا محدوده ای از سلول ها) رو انتخاب کنید و کلیدهای ctrl+c رو فشار بدید، در سلول مورد نظر خود کلیک کنید و کلیدهای ctrl+v رو بزنید. این سریع ترین راه ممکن هست.

توجه کنید: بعد از اینکه داده ها را کپی کردید اگر  در سلولی که میخواهید پیست کنید، اگر در سلول دابل کلیک کنید، گوگل شیت تمام داده ها را در یک سلول پیست میکند و اگر در سلول مورد نظر فقط یک بار کلیک کرده باشید، در داده ها در سلول های مختلف پیست خواهند شد.

3- روش سوم وارد کردن داده به گوگل شتیس

شما میتونید داده ها را از یک سلول به سلول دیگر با استفاده از درگ کردن (کلیک را نگه داشتن و کشیدن) و رها کردن انجام بدید. نشانگر موس را روی نقطه آبی در گوشه سمت راست پایین سلول قرار بدید، روی آن کلیک کنید و کلیک را نگه دارید و در هر جهتی که میخواهید کپی انجام شود بکشید.

چند راه مختلف برای استفاده از این ویژگی وجود دارد:

  1. داده یک سلول را در سلول های همسایه اش کپی کنید. (به همراه فرمت سلول)
  2. فرمول یک سلول را در سلول های همسایه کپی کنید. (این یک ویزگی پیشرفته است، و جزئیات بیشتری در مورد این مورد خواهیم گفتم.)
  3. ایجاد یک لیست سفارشی از داده های متنی

یک مثال از چگونگی ایجاد لیست سفارشی:  متن contestant1 را در سلول A1 تایپ کنید، سپس بر روی نقطه کوچک آبی در پایین سمت راست سلول انتخابی کلیک کنید، کلیک را نگه دارید و به سمت پایین یا هر سمتی که میخواهید (هر تعداد سلول همسایه) درگ کن (بکش). اگر به سمت راست درگ کنید نتیجه به شکل زیر خواهد بود:

اگر داده ها حاوی اعداد یا تاریخ هستند، کلید ctrl را نگه دارید و سپس مراحل گفته شده را طی کنید. اگر سلول شامل متن و عدد بود باز هم کلید ctrl را نگه دارید و سپس مراحل گفته شده را طی کنید تا کپی به درستی انجام شود و اعداد موجود تغییر نکنند.

ما برای کمک به شما برای ورود سریع داده ها چند روش را معرفی کردیم.

4-روش چهارم نحوه ورود داده به گوگل شیتس:

اما اگر اطلاعات در فایل دیگری بود و نخواهید دوباره اطلاعات را وارد کنیم، چه کاری باید انجام دهیم؟ در اینجا چند روش برای انجام این کار را معرفی میکنیم.

راه ساده این است که داده (اعداد یا متن) از یک فایل دیگر کپی کنید و آن را در یک صفحه گسترده جدید پیست کنید. برای این کار، از کلیدهای ترکیبی ctrl+c و ctrl+v استفاده کنید. با این حال، این روش یک مشکل دارد- اینکه اگر شما از مرورگر یا یک فایل پی دی اف کپی کنید، همه رکوردها اغلب در یک سلول یا یک ستون جایگذاری میشوند. اما وقتی از یک جدول دیگر یا از فایل مایکروسافت آفیس کپی کنید، نتیجه درست خواهد بود.

توجه داشته باشید که گوگل شیتس فرمول های اکسل را متوجه نمیشود، بنابراین فقط نتیجه فرمول قابل انتقال خواهد بود. راه حل راحت دیگری هم وجود  دارد که داده ها را فقط وارد کنید.

وارد کردن یک فایل نیز ساده است. شما میتوانید فایل خود را به طور مستقیم به صفحه گسترده فعلی وارد کنید، یک صفحه گسترده جدید ایجاد کنید یا در یک برگه (شیت sheet) جدید داده های خود را وارد کنید.

CSV یا XLS رایج ترین فایل هایی است که شما آنها را وارد خواهید کرد. CSV مخفف comma separated values (مقادیر با کاما از یکدیگر جدا شده اند) و XLS مخفف (files from Microsoft Excel) است. برای وارد کردن فایل از بیرون از گوگل داریو خود، این مسیر را طی کنید:

File>import>upload

پنجره زیر باز خواهد شد به تب uploud بروید و فایلی را از رایانه خود انتخاب کنید یا به سادگی فایل را به داخل مرورگر بکشید تا باز شود:

میتوانید داده ها را مستقیما وارد کنید، شیت جدیدی ایجاد کنید یا داده های وارد شده را جایگزین کنید. من ترجیح میدهم هر دفعه داده ها را در یک شیت جدید وارد کنم تا داده های قدیمی و داده های جدید وارد شده، جدا باشند. از طرف دیگر اگر شما گوگل شیت دارید (یا یک فایل CSV، XLS یا دیگر فایل های صفحه گسترده) آنها را در حساب گوگل دارایو خود ذخیره کنید، به این ترتیب شما میتوانید آن را به شکل مشابه به صورت مستقیم در صفحه گسترده خود وارد کنید- فقط کافیست درایو خود را در پنجره ورود (import window) سرچ کنید.

5-روش پنجم ورود داده به گوگل شیتس:

مثل همیشه، روش پیچیده دیگری برای ایجاد گوگل شیتس از یک فایل دیگر روی سیستم شما وجود دارد.

گوگل درایو را باز کنید (میتوانید در گوگل درایو پوشه خاصی برای فایل های خود ایجاد کنید.) با باز کردن گوگل درایو، سند موجود در رایانه خود را به پنجره مرورگر بکشید. هنگام بارگذاری پرونده، روی آن کلیک راست کرده google sheets>open with را انتخاب کنید:

اکنون داده های رو مشاهده میکنید.

راااااستی، دیگر نیازی نیست که نگران ذخیره کردن اطلاعات باشید. ترکیب ctrl+s را فراموش کنید. سرور هر کاراکتری را که وارد کنید به صورت خودکار ذخیره میکند. اگر هنگام کار مشکلی برای رایانه شما پیش بیاید، نگران نباشید تمام اطلاعات ذخیره میشوند.

تا همین جا برای امروز کافی است. دخترها و پسرها امیدوارم برای شما مفید بوده باشه. با ما همراه باشید و دوباره به سایت ما بیاین 😊

مشترک شدن
Notify of
guest

2 نظرات
نظردهی درون متنی
مشاهده همه نظرات
مصطفی

سلام وقت بخیر
من یک فایل دارم برای ورود اطلاعات توسط پرسنل در یکی مجموعه املاک که دسته بندی های خودش رو داره.

می‌خوام از یک صفحه گسترده بهره ببرم که برای هر دو پرسنل جوابگو باشه.
ولی برای ورود اطلاعات می‌خوام به طور مثال از یک صفحه وب از یک فرم خواص استفاده کنم.
یعنی میخوام اون صفحه وب رو در اختیار پرسنل جهت ورود اطلاعات قرار بدم با تایپ اطلاعات و زدن دکمه ثبت اطلاعات و دیتا در گوگل شیت به ترتیب بارگذاری بشه.
و کسی به اطلاعات گوگل شیت دسترسی نداشته باشه.
ممنونم

امیر دایی

سلام شما می تونید با google form یک صفحه ورود اطلاعات بسازید و وصلش کنید به یک google sheet. مراحل زیر رو انجام بدید: 1- وارد سایت google form (+) بشید. 2- اگر قبلا با gmail لاگین نکردید، لاگین کنید تا وارد نرم افزار بشید. 3- یک فرم blank ایجاد کنید و فیلدهای مورد نیاز رو طراحی کنید. 4- برای اتصال به google sheeh از بالای صفحه فرم وارد تب response بشید و روی علامت سه نقطه فورم جاری کلیک کنید و گزینه select response destination رو انتخاب کنید. 5- گزینه new google sheet رو انتخاب کنید و برای فایل… مطالعه بیشتر »