5/5 - (4 امتیاز)
تحلیل دیتا یکی از اصلی ترین نقش ها در هر سازمانی است. وظیفه این نقش کمک کردن در فرآیند مربوط به کشف و درک کردن پیام های موجود در اطلاعات و در نهایت حفظ کردن تعادل شرکت و کارایی مؤثر آن می باشد. از این رو یکی از موارد حیاتی که هر شرکت باید به آن توجه کافی داشته باشد این است که تحلیل گر داده شناخت کامل و دقیقی از مسئولیت های خودش داشته باشد و این مسئولیت ها تا حد امکان به صورت روزمره انجام شوند. تحلیل گران داده نقش مهمی در کمک کردن به سازمان ها بمنظور بدست آوردن آگاهی و اطلاعات ارزشمند در مورد دیتای وسیع در دسترس و همکاری نزدیک با سازمان به منظور بدست آوردن اطلاعات با ارزش دارند.

برای مشاهده تمام آموزش های پاور بی آی به لینک زیر مراجعه کنید:

دوره رایگان و فیلم آموزش پاور بی آی (power BI)

در شکل زیر پنج حوزه مهم و کلیدی بیان شده است که در طول فرآیند تحلیل داده ها نقش دارند.

پنج حوزه مهم تحلیل داده

آماده سازی داده

شما به عنوان یک تحلیل گر داده باید بیشترین وقت خودتان را صرف وظایف مربوط به آماده کردن و مدل سازی بکنید. اطلاعات نامؤثر و ناصحیح می توانند تأثیر قابل توجهی بر روی نتایج موجود در گزارشات نامعتبر داشته باشند، اعتماد ایجاد شده را از بین ببرند و همچنین یک تأثیر منفی بر روی تصمیمات شرکت داشته باشند؛ این موارد در نهایت می توانند منجر به کاهش درآمد، ایجاد یک تأثیر منفی بر روی شرکت و سایر موارد شوند.

قبل از آنکه یک گزارش ایجاد شود، باید دیتا آماده داشته باشیم. آماده سازی دیتا عبارت از فرآیند مربوط به پروفایل کردن، پاک کردن و تبدیل کردن دیتا به منظور آماده کردن آن برای مدل سازی و تصویر سازی است.

آماده سازی دیتا به فرآیند مربوط به بدست آوردن دیتای خام و تبدیل کردن آن به اطلاعات قابل اعتماد و قابل درک گفته می شود. همچنین این فرآیند شامل ایجاد اطمینان در مورد یکپارچه بودن دیتا، اصلاح کردن دیتای اشتباه یا نادرست، شناسایی کردن داده های حذف شده یا از دست رفته، تبدیل کردن دیتا از یک ساختار به یک ساختار دیگر و از یک نوع به یک نوع دیگر یا حتی یک سری وظایف ساده همانند خواناتر کردن داده ها و سایر موارد می باشد.

آماده سازی دیتا همچنین شامل شناخت و درک نحوه بدست آوردن و ارتباط برقرار کردن با دیتا و مفاهیم کاربردی آن در تصمیم گیری ها است. زمانیکه با دیتا ارتباط برقرار می کنید، بمنظور تأمین نیازها و انتظارات تأیید شده باید یک سری مدل ها و گزارشاتی را تهیه کنید.

تضمین های مربوط به حریم خصوصی و امنیتی هم یکی از موضوعات مهم می باشد. این تضمین ها می توانند شامل ناشناس کردن داده ها به منظور پیشگیری از اشتراک گذاری بیش از حد یا پیشگیری از مشاهده اطلاعات قابل شناسایی شخصی در موارد غیرضروری می باشد. همچنین در صورتیکه اطلاعات با داستان مد نظر شما (برای شرح دادن) تناسب نداشته باشد، موارد مربوط به تضمین حریم خصوصی و امنیتی می تواند شامل از بین بردن کامل دیتا باشد.

آماده سازی دیتا در اغلب مواقع می تواند یک پروسه طولانی باشد. تحلیل گران دیتا بمنظور استفاده از دیتا در جای مناسب و حذف کردن دیتای کم کیفیت و بدست آوردن آگاهی های لازم با استفاده از دیتای موجود یک سری مراحلی را باید پشت سر بگذارند و از یک سری روش های تعریف شده استفاده کنند.

مدل

زمانیکه دیتا در یک وضعیت مناسب قرار داشته باشد، آماده مدل سازی خواهد بود. مدل سازی دیتا عبارت از فرآیند مربوط به مشخص کردن نحوه ارتباط جدول ها با یکدیگر می باشد. این فرآیند از طریق تعریف کردن و ایجاد روابط مابین جدول ها انجام می پذیرد. شما در این مرحله از طریق تعریف کردن شاخص ها و اضافه کردن محاسبات مورد نیاز به منظور غنی تر کردن داده های خودتان می توانید مدل خودتان را ارتقاء دهید.

ایجاد یک مدل دیتای مناسب و مؤثر یک مرحله حیاتی و مهمی در کمک به سازمان ها بمنظور شناخت و بدست آوردن آگاهی های باارزش با استفاده از دیتا می باشد. یک مدل دیتای مؤثر منجر به دقیق تر شدن گزارشات می شود، باعث می شود که داده ها سریع تر و مؤثرتر کشف شوند، زمان لازم برای گزارش فرآیند های نوشتاری را کاهش می دهد و همچنین نگه داری گزارشات آتی را تسهیل می کند.

این مدل یک مؤلفه مهم دیگری است که تأثیر مستقیمی بر روی عملکرد گزارش شما و تحلیل دیتای کلی دارد. یک مدل دارای طراحی ضعیف می تواند یک تأثیر منفی قابل توجهی بر روی دقت و عملکرد کلی گزارش شما داشته باشد. بطور معکوس یک مدل دارای طراحی و همچنین فرآیند آماده سازی دیتای مناسب منجر به مؤثرتر شدن گزارش شما خواهد شد و قابلیت اعتماد به آن را افزایش خواهد داد. این مورد بیان شده بخصوص در حین کار کردن با دیتا در سطح مقیاس بیشتر مصداق پیدا می کند.

در صورتیکه گزارش شما به کندی انجام گیرد یا در صورتیکه رفرش شما زیاد طول بکشد، از دیدگاه پاور بی آی باید در فرآیند مربوط به تهیه دیتا و همچنین مدل سازی خودتان تجدید نظر کنید تا گزارشات شما بهبود یابند.

فرآیند مربوط به آماده سازی دیتا و مدل سازی آن یک فرآیند تکراری می باشد. آماده سازی دیتا اولین کاری است که باید برای تحلیل دیتا صورت بگیرد. شناخت و آماده سازی دیتا قبل از مدل سازی باعث می شود که فرآیند مربوط به مدل سازی به صورت راحت تری صورت بگیرد.

تصویرسازی

دیتا در مرحله تصویرسازی وارد زندگی می شود. هدف نهایی از تصویرسازی عبارت از رفع کردن مشکلات تجاری می باشد. یک گزارش دارای طراحی مناسب باید یک داستان مکملی را در مورد دیتا ارائه دهد و آگاهی های لازم را برای تصمیم گیرندگان تجاری فراهم آورد. شما با استفاده از تصویرسازی ها و تعاملات مناسب می توانید یک گزارش مؤثر را تهیه کنید که بصورت سریع و مؤثر خوانندگان را راهنمایی کند و باعث شود که خواننده داستان موجود در دیتا را با علاقه دنبال کند.

گزارشاتی که در طول تصویرسازی تهیه می شوند به کسب و کارها و تصمیم گیرندگان کمک می کنند تا مفاهیم موجود در دیتا را درک کنند و در نهایت تصمیمات دقیق و حیاتی بگیرند. گزارشات بر روی اقدامات، تصمیمات و رفتارهای یک سازمانی تأثیرگذار هستند که متکی به اطلاعات بدست آمده از دیتا می باشند.

هر کسب و کاری در تصمیم گیریهای خودش به موارد مهم اشاره شده در گزارشات نیاز دارد. شما بعنوان یک تحلیل گر داده باید زمان خودتان را صرف شناخت مشکلاتی کنید که سازمان می خواهد رفع کند. در مرحله اول باید مشخص کنید که چه مواردی از این دیتاها ضروری هستند، بدلیل اینکه داشتن حجم وسیعی از اطلاعات می تواند مشخص کردن موارد ضروری و کلیدی را با مشکلاتی مواجه سازد. داشتن یک داستان دیتایی کوچک و مختصر می تواند پیدا کردن نکات مورد نیاز و آگاهی های لازم را تسریع بخشد.

یک تحلیل گر داده با استفاده از تمامی قابلیت های AI تعبیه شده در پاور بی آی، بدون نوشتن هیچ گونه کدی می تواند گزارشات قدرتمندی را بسازد، آگاهی ها و پاسخ های لازم را در اختیار کاربران قرار دهد و  یک سری اهداف عملی را مشخص کند. قابلیت های AI موجود در پاور بی آی (همانند تصویرهای AI تعبیه شده) امکان کشف شدن دیتا از طریق سؤال پرسیدن، استفاده از ویژگی آگاهی های سریع یا ایجاد مدل های یادگیری ماشینی را بصورت مستقیم در پاور بی آی فراهم کرده است.

یکی از جنبه های مهم تصویرسازی دیتا عبارت از طراحی و ایجاد گزارشات برای کاربران دارای دسترسی لازم می باشد. شما همزمان با ایجاد گزارش، باید افرادی را مدنظر داشته باشید که به گزارش شما دسترسی خواهند داشت و از آن استفاده خواهند کرد. گزارشات باید با در نظر گرفتن یک دیدگاه از بیرون طراحی شوند تا در آینده نیاز به اصلاحات خاصی نداشته باشند.

اکثر مؤلفه های موجود در گزارش ما در بیان کردن داستان تأثیرگذار خواهند بود. مؤلفه های موجود شامل طرح رنگی می باشد که از نظر فونت ها و سایزبندی مکمل و قابل دسترس هستند تا تصاویر واقعی بدست آمده از موارد نمایش داده شده در بیان کردن داستان مورد استفاده قرار داده شوند.

تحلیل

مرحله مربوط به تحلیل یک مرحله مهمی در درک و تفسیر اطلاعاتی می باشد که در گزارشات نمایش داده می شوند. شما بعنوان یک تحلیل گر داده باید با قابلیت های تحلیلی موجود در پاور بی آی آشنا باشید و بمنظور بدست آوردن آگاهی های لازم، مشخص کردن الگوها و روندها، پیشبینی نتایج و ارائه این آگاهی ها به نحوی که برای همه افراد قابل درک باشند، از این قابلیت ها استفاده کنید.

تحلیل های حرفه ای این امکان را برای کسب و کارها و سازمان ها فراهم می کنند تا در نهایت تصمیمات کلی بهتری بگیرند و یک سری آگاهی های عملی و نتایج معناداری را ایجاد کنند. سازمان های با استفاده از تحلیل های تخصصی می توانند دیتاهای موجود را به صورت عمیق تری بررسی کنند و در نهایت الگوها و روند های آتی را پیشبینی نمایند، فعالیت ها و رفتارها را شناسایی کنند و در نهایت این امکان را برای سازمان ها فراهم کنند تا سؤالات مناسبی را در مورد دیتای خودشان طرح کنند.

در گذشته تحلیل دیتا یک فرآیند مشکل و پیچیده ای بود که معمولاً توسط مهندسین دیتا یا متخصصین دیتا صورت می گرفت. در حال حاضر پاور بی آی تحلیل دیتا را امکان پذیر کرده است و منجر به ساده سازی فرآیند تحلیل دیتا شده است. کاربران با استفاده از تصاویر و سنجش های موجود در دسکتاپ خودشان و بعد از آن منتشر کردن این آگاهی ها در داشبوردها می توانند در مورد این دیتاها اطلاعات مناسبی کسب کنند.

این ویژگی یک حوزه دیگری می باشد که در آن یکپارچه سازی های صورت گرفته در پاور بی آی می تواند سطح تحلیل شما را یک مرحله ارتقاء دهد. ادغام های صورت گرفته با یادگیری ماشینی Azure، سرویس های شناختی و تصاویر تعبیه شده در AI منجر به غنی تر شدن دیتا و تحلیل های شما خواهد شد.

مدیریت

پاور بی آی از مؤلفه های زیادی تشکیل شده است که برای مثال می توان به گزارشات، داشبوردها، فضاهای کاری، مجموعه دیتاها و سایر موارد اشاره کرد. شما بعنوان تحلیل گر داده مسئولیت مربوط به مدیریت این دارایی های پاور بی آی، نظارت بر اشتراک گذاری و توزیع آیتم ها (همانند گزارشات و داشبوردها) و تضمین امنیت دارایی های پاور بی آی را بر عهده دارید.

اپلیکیشن ها می توانند یک روش توزیع مناسبی برای محتوای شما باشند و مدیریت حجم گسترده ای از مخاطبان را تسهیل کنند. این ویژگی همچنین این امکان را برای شما فراهم می کند تا تجربه کاربردی مفیدی داشته باشید و  بمنظور تکمیل گزارش خودتان با سایر دارایی های موجود در سازمان خودتان ارتباط برقرار کنید.

این نوع مدیریت محتوا به شما کمک خواهد کرد تا همکاری موجود مابین تیم ها و افراد را تقویت کنید. به اشتراک گذاری و کشف محتوای شما برای مخاطبان شما اهمیت زیادی دارد، چرا که با استفاده از آن می توانند نیازهای خودشان را رفع کنند. همچنین تضمین مربوط به امنیت آیتم ها اهمیت زیادی دارد. شما باید مطمئن شوید که افراد دارای صلاحیت لازم دسترسی داشته باشند و اطلاعات موجود در دسترس سهام دارای قبلی به جاهای ناخواسته درز پیدا نکند.

مدیریت مناسب همچنین در کاهش انباره های دیتای موجود در سازمان شما مفید است. در شرایطی که منابع بیشتر مورد استفاده قرار داده می شوند، تکثیر دیتا می تواند مدیریت و همچنین پیشگیری از فاش شدن دیتا ها را با مشکلاتی مواجه کند. پاور بی آی با استفاده از مجموعه دیتاهای مشترک منجر به کاهش انباره های دیتا می شود و این امکان را برای شما فراهم می کند تا از دیتاهای آماده سازی شده و مدل بندی شده مجددا استفاده نمایید. در مورد دیتاهای تجاری کلیدی تأیید کردن یک مجموعه دیتا به عنوان مجموع دیتای مجاز می تواند در تضمین مربوط به قابل اعتماد بودن دیتا مفید باشد.

مدیریت دارایی های پاور بی آی در کاهش اقدامات تکراری و همچنین تضمین امنیت دیتا مفید می باشد.

ممنون که با ما همراه هستی.

مشترک شدن
Notify of
guest

0 نظرات
نظردهی درون متنی
مشاهده همه نظرات