5/5 - (3 امتیاز)
در این جلسه با بلوک های پاور بی آی آشنا میشویم. هر کاری که شما در مایکروسافت پاور بی آی انجام می دهید می تواند به یک سری بلوک های سازنده تقسیم شود. بعد از یادگیری این بلوک های سازنده، می توانید از قسمت های مختلف آن استفاده کنید و یک سری گزارشات پیچیده و دارای جزئیات تهیه کنید. علاوه بر این مواردی هم که به نظر پیچیده می رسند، از طریق همین بلوک های سازنده اساسی ساخته می شوند. برای مثال ساختمان ها با استفاده از چوب، آهن، سیمان و شیشه ساخته می شوند و ماشین ها با استفاده از فلز، پارچه و پلاستیک ساخته می شوند. البته ساختمان ها و ماشین ها همچنین می توانند مبنا یا دارای جزئیات باشند که این موضوع بستگی به بلوک های سازنده مبنایی دارد که تعبیه می شوند.

لینک دو جلسه قبلی:

معرفی نرم افزار مایکروسافت پاور بی آی | جلسه اول

استفاده از پاور بی آی | جلسه دوم

در ادامه این بلوک های سازه ای مبنایی مورد بحث قرار می گیرند، موارد ساده ای که از آنها ساخته می شوند مورد بررسی قرار می گیرند و در نهایت به صورت خلاصه نحوه ایجاد شدن موارد پیچیده هم بیان می شوند.

برای مشاهده تمام آموزش های پاور بی آی به لینک زیر مراجعه کنید:

دوره رایگان و فیلم آموزش پاور بی آی (power BI)

 

بلوک های سازنده اساسی موجود در پاور بی آی عبارتند از:

  • تصویر سازی ها
  • مجموعه های داده ای
  • گزارشات
  • داشبوردها
  • تایل ها

تصویر سازی ها

تصویر سازی (که در برخی مواقع به عنوان بصری مورد اشاره قرار می گیرد) عبارت از ارائه بصری اطلاعات (برای مثال نمودار ها، نقش های رنگی کدبندی شده) یا سایر موارد جالبی می باشد که شما می توانید برای ارائه اطلاعات خودتان بصورت تصویری ایجاد کنید. همچنین پاور بی آی انواع مختلف تصویر سازی ها را دارد و با گذشت زمان موارد جدیدی به آن اضافه می شود. تصویر پایین یک مجموعه از تصویرهایی را نشان می دهد که با استفاده از پاور بی آی ساخته شده اند.

بلوک تصویر سازی در پاور بی آی

تصویر سازی ها می توانند دارای تصاویر ساده (همانند یک شماره ای که نشان دهنده یک مورد مهم است) یا دارای تصاویر پیچیده (همانند نقشه رنگی مقیاس شیب دار) باشد که نشان دهنده نظریات رای دهندگان در مورد یک مسئله یا نگرانی اجتماعی می باشند. هدف از ارائه تصویر عبارت از ارائه اطلاعات به نحوی می باشد که مضمون و آگاهی لازم را ایجاد کند (که این موارد از طریق جدول خام اعداد یا متن براحتی قابل تشخیص نمی باشند).

مجموعه های اطلاعات

یک مجموعه اطلاعاتی عبارت از یک مجموعه ای می باشد که پاور بی آی بمنظور تصویر سازی های خودش مورد استفاده قرار می دهد.

شما می توانید یک مجموعه اطلاعات ساده ای داشته باشید که مبتنی بر یک جدول ساده اکسل می باشد. نمونه این اطلاعات در تصویر زیر نشان داده شده است.

بلوک مجموعه های اطلاعات در پاور بی آی

مجموعه های داده ها همچنین می توانند یک ترکیبی از منابع مختلف و متعدد باشند که بمنظور بدست آوردن یک مجموعه منحصر بفرد از اطلاعات (مجموعه های داده ها) می توانید آنها را ترکیب و فیلتر کنید و در پاور بی آی مورد استفاده قرار دهید.

برای مثال شما با استفاده از سه فیلد پایگاده داده ای شامل یک جدول وب سایتی، یک جدول اکسلی و نتایج آنلاین مربوط به رقابت بازاریابی ایمیلی یک مجموعه دیتا ایجاد کنید. هر چند که این ترکیب منحصر به فرد با استفاده از منابع متعدد بدست می آید، ولی همچنان یک مجموعه دیتا مجزا در نظر گرفته می شود.

فیلتر کردن اطلاعات قبل از وارد کردن آنها به پاور بی آی این امکان را به شما می دهد تا صرفا بر روی موارد مهم و مد نظر خودتان متمرکز شوید. برای مثال، شما می توانید پایگاه داده مربوط به مخاطبان خودتان را به نحوی فیلتر کنید که فقط مشتریان شرکت کننده در رقابت بازاریابی در داخل مجموعه داده شما قرار بگیرند. بعد از آن بر مبنای زیر مجموعه ای از مشتریان (جمع فیلتر شده) که در رقابت شرکت کرده اند، تصویرها و نمودارهای مد نظر خودتان را ایجاد کنید. فیلتر کردن به شما کمک می کند تا بر روی دیتا و اقدامات خودتان تمرکز کنید.

یک بخش مهم و کاربردی پاور بی آی عبارت از کانکتورها یا ارتباط دهنده های دیتای چندگانه می باشد که در این نرم افزار تعبیه شده است. هیچ فرقی نمی کند که  اطلاعات شما در اکسل یا مایکروسافت SQL سرور دیتا بیس، در Azure یا Oracle، یا در سرویس هایی همانند فیس بوک، Salesforce یا MailChimp باشد؛ پاور بی آی دارای یک سری کانکتورهایی می باشد که برای شما این امکان را فراهم می کند تا اطلاعات را به راحتی با هم ارتباط دهید، در صورت لزوم آنها را فیلتر کنید و در نهایت وارد مجموعه دیتای خودتان بکنید.

بعد از ایجاد کردن یک مجموعه دیتا، می توانید از بخش های مختلف و به روش های متفاوت یک سری تصاویر و گزارشاتی را تهیه کنید و دیدگاه مد نظر خودتان را ارائه دهید. این مرحله مربوط به گزارش می باشد.

گزارشات

در پاور بی آی یک گزارش عبارت از مجموعه ای از تصاویری می باشد که در یک یا چند صفحه نمایش داده می شوند. همانند هر نوع گزارشی که ممکن است شما برای پرزنت فروش یا تکالیف مدرسه ارائه دهید، گزارش ایجاد شده در پاور بی آی هم یک مجموعه از مواردی است که با یکدیگر مرتبط هستند. تصویر نمایش داده شده در زیر یک گزارشی را در پاور بی آی دسکتاپ نشان می دهد. این مورد دومین صفحه از یک گزارش پنج صفحه ای می باشد. همچنین شما در پاور بی آی سرویس می توانید یک سری گزارشاتی را تهیه کنید.

بلوک گزارشات در پاور بی آی

گزارشات این امکان را به شما می دهند تا در صورت نیاز تصاویر متعددی را در صفحات مختلف ایجاد کنید و به هر روشی که تمایل دارید آنها را مرتب کنید.

ممکن است شما یک گزارشی در مورد فروش های فصلی، رشد تولید در یک بخش خاص، یا الگوهای مهاجرت خرس های قطبی داشته باشید. صرفنظر از موضوعی که دارید، گزارشات این امکان را به شما می دهد تا تصاویر و نمودار ها را در یک یا چند صفحه جمع آوری و مرتب کنید.

داشبوردها

زمانیکه شما آماده ارائه یک گزارش یا مجموعه ای از تصاویر و نمودارها باشید، در واقع یک داشبورد ایجاد می کنید. داشبورد پاور بی آی دقیقا همانند داشبورد ماشین عبارت از یک مجموعه تصاویر موجود در یک صفحه است که شما می توانید با دیگران به اشتراک بگذارید. در اغلب مواقع داشبوردها یک گروه انتخاب شده از تصاویری هستند که یک نوع معرفی سریعی از داده ها یا مواردی هستند که شما می توانید ارائه دهید.

یک داشبورد باید در یک صفحه مجزا قرار بگیرد که این صفحه در اغلب مواقع بوم نامیده می شود. بوم عبارت از صفحه خالی در پاور بی آی دسکتاپ یا سرویس می باشد که شما می توانید تصاویر و نمودارها را در آن قرار دهید. باید همانند یک نقاش از بوم استفاده کنید (در واقع باید از بوم برای ایجاد، ترکیب و کار مجدد بر روی تصاویر جالب و جذاب استفاده کنید). شما می توانید داشبوردها را با کاربران یا گروه های دیگر در میان بگذارید و آنها با استفاده از پاور بی آی سرویس یا پاور بی آی نصب شده بر روی موبایل خودشان می توانند از داشبورد شما استفاده کنند.

تایل ها

در پاور بی آی یک تایل عبارت از یک تصویر مجزا در یک داشبورد می باشد. این تایل یا کاشی عبارت از یک جعبه مستطیلی می باشد که دارای یک تصویر یا نمودار است. در تصویر پایین شما یک تایل می بینید که در اطراف آن چند تا تایل دیگر قرار دارند.

تایل ها یا کاشی ها در پاور بی آی

زمانیکه شما در پاور بی آی یک داشبورد ایجاد می کنید، به هر نحوی که می خواهید می توانید تایل ها را جابجا یا مرتب کنید. می توانید آنها را بزرگتر کنید، طول یا عرض آنها را تغییر دهید و آنها را به سایر تایل ها وصل کنید.

زمانیکه شما یک داشبورد یا گزارشی را می بینید یا از آن استفاده می کنید (در واقع شما ایجاد کننده یا مالک آن نباشید، ولی گزارش یا داشبورد به شما ارسال شده باشد) می توانید از آن استفاده کنید، ولی نمی توانید اندازه تایل ها یا ترتیب آنها را تغییر دهید.

جمع بندی

موارد اصلی مربوط به پاور بی آی و بلوک های سازنده آن تا به الان معرفی شده اند. اجازه بدهید تا یک مروری بر این موارد داشته باشیم.

پاور بی آی یک مجموعه ای از سرویس ها، برنامه ها و کانکتورهایی است که این امکان را به شما می دهد تا با دیتای خودتان ارتباط برقرار کنید، در صورت نیاز آنها را فیلتر کنید و آن را وارد پاور بی آی کنید تا یک سری تصاویر و نمودارهایی ایجاد کنید که می توانید با دیگران به اشتراک بگذارید.

در این مرحله که شما با اصول مربوط به بلوک های سازنده اصلی پاور بی آی آشنا شدید، می توانید یک سری داشبوردهایی را ایجاد کنید که برای شما مهم هستند و همچنین یک سری گزارشات کامل تصویری ایجاد کنید که بیانگر منظور شما باشند. موارد بیان شده توسط پاور بی آی نباید پیچیده باشند.

برای برخی از افراد استفاده کردن از یک جدول مجزای اکسل در پاور بی آی و به اشتراک گذاشتن داشبورد با تیم خودشان به صورت مناسب بهترین استفاده از پاور بی آی می باشد.

در مورد سایر افراد ارزش پاور بی آی عبارت از استفاده کردن از جدول های انباره ای اطلاعات آنی مربوط به Azure SQL است که بمنظور ایجاد مجموعه دیتای لحظه ای با سایر دیتاها و منابع آنی ترکیب می شوند.

هر دو مورد از افراد ذکر شده دارای یک پروسه مشابهی هستند که عبارت است از: ایجاد مجموعه دیتاها، ایجاد تصاویر مکمل و به اشتراک گذاشتن آنها با سایر افراد. همچنین نتیجه مربوط به هر دو گروه یکسان می باشد که عبارت از کنترل کردن اطلاعات موجود در سطح جهانی و تبدیل کردن آنها به موارد عملی و کاربردی است.

چه در صورتیکه دیتای شما به مجموعه دیتای ساده و چه در صورتیکه به مجموعه دیتای پیچیده نیاز داشته باشد، پاور بی آی به شما کمک می کند تا کار خودتان را سریع شروع کنید و با توجه به نیاز داده ای خودتان کارتان را پیشرفت دهید. همچنین به دلیل اینکه پاور بی آی محص|ول مایکروسافت می باشد، می توانید آن را قوی، قابل ارتقاء، سازگار با مایکروسافت آفیس و مناسب با شرکت در نظر بگیرید.

در جلسه بعدی با این کارکردها آشنا خواهیم شد. بخش بعدی با یک بررسی مختصر مربوط به پاور بی آی سرویس شروع می شود.

 

مشترک شدن
Notify of
guest

0 نظرات
نظردهی درون متنی
مشاهده همه نظرات